[SBAB] Nekad privatlån till kontantinsats... pga kreditkort

Hej!

Jag skriver antagligen på grund av frustration men även för att informera andra som kanske befinner sig i samma situation som mig.

Jag tjänar 40tkr, min sambo 35tkr. Vi har CSN. Vi har ett billån på 75tkr.
Vi har haft ett kreditkort hos Resurs Bank som vi har använt som matkonto / utgifter för att samla poäng som vi sedan fått i checkar att använda. Vi har alltid betalat in hela fakturan. Smart tänkte vi, under ett år samlade vi ihop rätt mycket extra pengar för inget.

Nu sökte vi ett bolån hos SBAB och eftersom vi har en ganska låg sparad kontantinsats (320tkr) lade vi till ett privatlån. Vi blev nekade. Udda tänkte vi. Vi har ju ändå ganska bra inkomst med ganska låga lån.

Vi ringer upp SBAB och försöker kolla upp vad som kan vara felet.
Är det att bilen står som 75tkr kredit hos mig och 75tkr hos min sambo? (Det gör det) men det var inte anledningen.
Är det att vi har gamla krediter som vi inte är medvetna om och inte längre använder?

Nej.

Enligt SBAB så var det ett stort varningstecken att jag hade en kredit som gick upp och ner 10-15tkr varje månad hos en annan bank. När jag berättade att det var vårt gemensamma matkonto / bensin och alla utgifter så sa tjejen i kundtjänst att hon förstår men det skapar en negativ helhetsbedömning.

Jag fattar det. Men nu i efterhand känns det jävligt drygt att det var den stora faktorn som gjorde att vi inte kunde få ett privatlån hos SBAB idag. Nu är vi dock inte i akut behov av att ha den extra kontantinsatsen och har egentligen inga planer på att köpa bostad inom 3-6 månader. Men still!

Man lär sig något nytt varje gång och jag hoppas någon annan kan lära sig av det här.

29 gillningar

Känns märkligt. De bör ju se till helheten ändå kan jag tycka.

Men vad var det som självar triggern? Att kreditgränsen ändrades fram och tillbaka mellan 10/15k? Då kan jag förstå om det blev en varningsflagg. För jag menar, det är ganska många som har ett kort med kredit på ett fast belopp 10 eller 20k för exempelvis drivmedel och service.

Kreditgränsen lär bankerna kunna se men sen lär de väl inte se om man nyttjat 8k en månad eller 9k en annan månad. Det är ju bara en faktura liksom.

Dock har jag inga erfarenheter av sbab så jag frågar mest av nyfikens skull

1 gillning

Segt, tack för varningen. Just SBAB är väl hårdare än andra - har fått bilden att de litar mycket mer på datorn än att göra mänskliga bedömningar

2 gillningar

Jag kan rekommendera Kreddy appen för att hålla koll på det

3 gillningar

Vi har en kreditgräns på 25tkr. Men jag antar att eftersom i deras dator står det “Utnyttjad 10.000” en månad och sen “Utnyttjad 20.000” en annan och så vidare så tror de att vi tar massa små lån eller har en hög amortering hos Resurs Bank.

Det var det hon sa misstänkte var den största faktorn och när jag frågade om hon rekommenderade att jag avvecklade kortet sa hon ja.

Jag misstänker att det kan visat deras system att jag har en avbetalning på 10-15tkr i månaden som drar ner vårt betyg enormt. Det syns inte om vi handlar med kontant antar jag och blir därför inte en faktor.

Oh well, vi betalade in hela kreditkortet och ska ta bort det så fort som möjligt. SBABs system uppdateras varje 2 månader och då kommer det synas att det inte längre finns hos oss.

2 gillningar

Surt :frowning: Om kreditvärdighet utvärderas på liknande sätt i Sverige som i USA så är rekommendation att utnyttja en konstant låg andel av beviljad kredit och betala av varje månad. Nånstans 10%-15% brukar ge bra credit rating fick jag rekommenderat när jag bodde där iaf.

1 gillning

Jo, det är precis vad de kan se i UC utdraget. Man ser vilken kredit man nyttjat under senaste året.

6 gillningar

Dessvärre ser man helt tvärtom på kreditkort i Sverige gentemot USA. Utnyttjade krediter på kreditkort ses som att man sitter och betalar 20% ränta och är fast i Lyxfällan. Även om man betalar hela fakturan varje månad :confused:

Bara att ha ett kreditkort med outnyttjad kredit sänker lånelöftet linjärt märkte jag när jag ansökte om bolån.

9 gillningar

:joy:

Ja, då är det bara att ignorera min kommentar för i USA så är att inte använda sitt (eller sina) kreditkort något som anses påverka din kreditvärdighet negativt.

1 gillning

Tycker det är helt sjukt att man får låna till en kontantinsats. Varför ens ha krav på 15% då? Är ju ändå 100% lån…

15 gillningar

Kravet på kontantinsats begränsar ju fortfarande mängden man kan låna med säkerhet i bostaden.

Det har aldrig funnits något som hindrar en från att betala kontantinsatsen just kontant och sedan gå och ta ett billån/privatlån till något annat dagen efter :slight_smile: Så länge man är kreditvärdig!

Tycker inte det är några konstigheter med privatlån till kontantinsatser när man ska köpa första bostaden och det helt enkelt inte gått att spara ihop till kontantinsatsen än. Livet händer ju här och nu!

15 gillningar

Använder personligt kreditkort i tjänsten. Allt mellan någon tusenlapp till 30k-50k under en månad. Gjort så under alla år jag jobbat.
Tjänsteresor, inköp, middagar etc.

Aldrig fått någon kommentar kring detta vid bolån eller när jag skaffat ytterligare kreditkort.

Har tidigare haft två kreditkort samtidigt för att öka chansen att ha ett fungerande kort vid resor. Haft två av följande: AMEX, VISA, MasterCard

1 gillning

Har inte upplevt det som ett problem att ha kreditkort och har högsta betyg i Kreddy.

1 gillning

Detta har jag påtalat flertalet gånger att det påverkar bankernas syn på privatpersoner, det är kreditmöjligheten som dom inte tycker om…

2 gillningar

Jag har inte direkt läst något om det och sen har man väl varit lite navie och trott att 25tkr inte spelar någon större roll. Enligt SBAB så var kreditkortet hos Resurs Bank mycket värre än ett billån på 75tkr.

Om du är mer insatt, hur länge tror du det tar innan det “försvinner” från mig, om jag säger tar bort kortet helt på måndag?

Det låter som att det gjorts kreditupplysningar på dig varje månad för att sätta kreditnivån. Du kan beställa ett registerutdrag från UC gratis en gång om året för att se om något lurt gjorts. Där ser du också din riskprognos/kreditvärdighet.

Kontaktformulär | MinUC.se (välj registerutdrag)

Gör du ett utdrag från UC så set du ju 12 månader tillbaka, hur mycket kredit du använt och hur mycket outnyttjad kredit du haft tillgång till. Jag är absolut ingen expert på detta men har själv hört banken nämna det som ett argument, trots att jag aldrig utnyttjat med när kanske 10% av krediten och ALDRIG missat en återbetalning…

Jag hade gissat att det tar ju iaf en månad innan det syns i ett utdrag att din kreditmöjlighet har minskat… Men det bästa du kan göra är att prata med dom och fråga hur du kan göra för att det ska bli lättare för dom att få lånet. Själv skulle jag i dagsläget ALDRIG låna till kontantinsats pga ränteklimatet, men vi gjorde samma när vi köpte vårt första hus. Se bara till att amortera på det så att ni kommer ner i belåning över tid…

1 gillning

Som unga förstagångsköpare kommer vi bli brutalt ägda oavsett vad vi gör. Spara till kontantinsats utan lån? Då har bostäderna gått upp. Låna kontantinsats? Då har räntan gått upp. Bostadskarriär? Då kommer det säkert någon ny lag att om du är ung och äger en bostad, får du inte köpa en ny som är ‘finare’ innan du är pensionerad.

Det är inte att vi måste låna, men utrymmet vi har råd med idag är lägenheter med höga avgifter. Men ett privatlån ger oss möjligheten att köpa en dyrare.

Låna till kontantinsats låter riskabelt för banken.

1 gillning

Blir också väldigt frustrerad över bankernas trångsynta räknesätt.
Det känns som att har du 60 miljoner i ISK fonder och vill ta ett bolån på 2 miljoner med belåningsgrad på 50% så kommer du bli nekad om du inte har en fast inkomst.
Blir så less…

9 gillningar