Hjälp mig förstå mitt kreditbetyg

Hej alla! Kan och vill någon vänlig själ förklara för mig varför jag inte har bättre kreditbetyg?

Jag är kvinna, 46 år, inga barn, årsinkomsten är 500.000 brutto. Jag har inga skulder eller krediter, har aldrig haft en betalningsanmärkning och har noll låneansökningar i min uc.

Mitt kreditbetyg är 0.6, alltså “mycket bra” och det har inte ändrats på det dryga år som gått sedan jag först kollade upp det. Varför är det inte högre?

Jag tror inte det går att få bättre än 0.5.

Med tanke på att jag ligger på 0,10% så kan man komma lägre än 0,5%

(Gäller kreditrisk)

jag förstår inte heller detta… för referens, jag tjänar drygt 600 000 brutto, har ett bolån på 2 000 000 samt ett kreditkort till vardags med 30 000 som gräns. Kreditbetyg på 0.2%. Ca 30 år

Ja, kom ihåg fel.

Så ingen anses kunna ha lägre risk än 0.1% att inte kunna betala under kommande året. Det är nog inte möjligt för alla att komma ner till 0,1% om man inte har tillräckligt hög lön. Jag hade 0.1% tidigare men vet inte om jag har kvar det nu med bolån.
Ser ingen poäng med att se kretidratingen som en tävling, den sista promillen lär sällan påverka något.

1 gillning

Tack för svar.

0.6 placerar mig i gruppen “mycket bra” och inte i gruppen “utmärkt”, (där 49% av svenskarna idag är enligt Kreddy). Matten mattar inte. Det påverkar hur mycket jag kan få i bolån.

Hur mycket påverkar det dig? Har du något exempel?

1 gillning

Man ska komma ihåg att detta är lite som en försäkring, det är en riskbedömning på gruppnivå, inte individnivå. Sen avgörs gruppen i detta fall av många olika parametrar. Den faktiska effekten av detta betyg är dock ofta överdriven, så vida det inte handlar om väldigt små krediter. Att det skulle ha någon påverkan på eventuellt bolån ställer jag mig klart tveksam till (mellan utmärkt och mycket bra då), där tillämpas mer avancerade kreditbedömningar.

Jag gick för övrigt själv från 0,1 till 0,5 enbart genom att skaffa mig ett lånelöfte, trots att jag helt saknar lån och har en mycket god ekonomi i övrigt.

Jag har inget exempel men det kan absolut påverka storleken på bolån och jag missade få med det innan men kreditbetyget påverkar i högsta grad låneräntan.

Du blandar nog ihop detta översiktliga kreditbetyg med den faktiska kreditbedömningen baserad på mycket mer data än så, som så klart har stor påverkan på både möjligheten att få lån och vilka villkor dom fås till. Detta översiktliga betyg är lite som en filmrecenssion där man tagit bort texten och bara visar slutbetyget.

I USA är det viktigt att man har lite lån, till exempel via kreditkort, där man betalar allt i tid och visar att man kan hantera lån på ett ansvarsfullt sätt. Detta höjer betyget.
Vet dock inte om denna metod används i Sverige också.

4 gillningar

Ta’t lugnt! Detta påverkar inte din möjlighet till bolån ett dugg på och knappast din ränta heller. Om du inte har en extremt hög inkomst, så är den vikigaste delen i räntesättningen belåningsgraden.

Kreditbetyget är, som nämns ovan, en grov uppskattning. När jag jobbade som bolånerådgivare brydde jag mig inte om det åsatta kredibetyget det minsta.

Det viktigaste är ju hur kalkylen ser ut efter ett tilltänkt köp och inte före köpet!

7 gillningar

Jag skapade själv en liknande tråd igår “förstå sitt kreditbetyg”. Jag tycker också att det är svårt att förstå hur kreditbetyget sätts, hade själv bättre kreditbetyg när jag var gift och belånad än nu som ensamstående och obelånad.

Nu har jag 0.5 och då hade jag 0.1.

1 gillning

Var hittar ni detta? Jag har inte nån koll på mitt och har nig aldrig sett det. :sweat_smile:

Tack Nestor och ni andra som svarat!

Infon angående vad det påverkar har jag fått från bankmänniskor i min vänskapskrets. Jag är inte orolig för framtida potentiella lån utan vill bara förstå varför jag inte har “utmärkt” kreditvärdighet.

1 gillning

Minuc och Kreddy tex.

2 gillningar

Testade kreddy nu av ren nyfikenhet. Jag har 0,1 tydligen. Det säger mig ingenting, mer än att de tycker det är utmärkt och att jag borde få lån lätt.

Jag vet inte, men kanske visar en historia av kreditkort som används och betalas i tid som att man är ännu mer skötsam än en utan, även om det känns konstigt. #killgissning

Eftersom kreditupplysningsföretaget inte ser hur stort sparandet är, kan ett betyg inte speciellt exakt.

För skojs skull letade jag fram en kreditupplysning på mig själv från Bisnode. På skala 1 till 10 hade jag 9. Med tanke på en anständig pension, 20 procents belåning på villan och miljonbelopp i sparande tycker jag att 10 vore befogat. Men jag hänger inte läpp för detta…

1 gillning

Kollade på Kreddy för skojs skull… Betyg mindre bra… Inget som jag bryr mig om eller har behov av…
Allt har troligen å göra med inkomsten… 0% högre än andra… :laughing::laughing::sunglasses:

1 gillning

Intressant. Kollade Kreddy (appen) och hamnade på 0,1%. De har dock fyrdubblat mitt bolån och anger att jag har 6M i lån, fast jag och min fru tillsammans har 3M och vi per individ därmed har 1,5M. Bytte dock lånegivare nyligen så antar att det blivit dubbelregistrerat av någon anledning. Är det normalt att delade lån räknas som hela summan per individ? Sedan räknas outnyttjad kredit på kreditkort som krediter. Tycker det är praktiskt med en schysst kreditgräns så man har marginal att köpa saker utan att behöva föra över pengar mellan konton men räknas tydligen som negativt trots att man inte utnyttjar den.

1 gillning