Funderar på vad som är “normal” nivå på kreditkortet.
Då jag nyligen köpte bil med kreditkortet så fick jag höja kreditgränsen rejält. Tänkte att jag skulle sänka gränsen när jag har betalt köpet. Men vad ska jag sänka till…
Hur resonerar ni när det gäller kreditgräns och vad har ni satt för gräns?
Jag håller en rejäl kredit på mitt kort, blir som en nödbuffert och/eller ger mig en bra möjlighet att alltid ha en rejäl tillgänglig summa pengar att tillgå om det skulle behövas akut.
Jag har 40000 kr i kreditgräns. Av samma anledning som @AC72 säger: bra att kunna ta sig ur en knivig situation. Jag tänker att krediten bör kunna täcka hotell och flygresa från något avlägset land, eller liknande.
Normalt och normalt… Jag har 180 just nu. Hade det dubbla för några år sen under en period för jag skulle byta ut mina kort till andra och satt med dubbel kredit överallt.
AMEX har hetsat ett par gånger och tycker att jag ska ha mer kredit, men ser ingen anledning till det. Fick aldrig välja hos AMEX utan dom satte något dom tyckte verkade rimligt.
En period när jag gjorde mycket utlägg för mitt förra jobb så gick krediten i taket på mitt AMEX (120k) var och varannan månad i något år.
För privat bruk använder jag aldrig krediten som kredit utan betalar av det veckovis. Spenderar helt enkelt inte pengar jag inte har, men sen tycker jag det är rätt skönt att kunna dra korten alltid utan att behöva ens fundera på om det finns pengar.
Men en sak jag tänker är att har du 100k kredit så bör du ha 100k relativt lätt tillgängligt att betala av det med också, så att du aldrig kommer i en skuldsits där du betalar 15%+ ränta på korten
Kreditgränsen ska räcka till minst två månader konsumtion. Fakturan skickas när månaden är slut men givet att man betalar den först när den löper ut är det ju ett överlapp på en månad. Lätt misstag att tänka att man bara behöver ansöka för en månad och så står man där med ett obrukbart kort tills man har betalt fakturan tidigare än tänkt.
Så vad du normalt spenderar över två månader och lite marginal på det är väl ett rimligt riktmärke. Hur mycket det innebär i kronor varierar ju väldigt mycket. En del tar utlägg eller kan betala sin hyra med kreditkort, andra använder det endast till bensin. Jag hade kikat på din korthistorik om du inte har en bra uppfattning redan.
Man kan höra av sig och minska till valfritt belopp, men det stämmer att man inte önskar specifikt belopp vid ansökan.
Vi brukar iofs bara “fylla” på kortet så ingen kredit är utnyttjad i slutet på varje månad, istället för att betala den faktiska räkningen.
Men vill man utnyttja räntefri kredit maximalt så gör man som du säger såklart.
Jag har flera kort med olika användningsområden, men i perioder är det alldeles för lite på somliga kort när man är ute efter att göra ett köp med en viss förmån från ett av korten. (t.ex. köpskydd)
Amex är nog det jag har högst på, men fick aldrig välja den själv från början men har fått förslag om att höja den.
Har två bensinkort med en kreditgräns om 50 000 kr vardera, samt Swedbank Master Card Gold med också 50 000 kr. Min fru har två kort med sammanlagt 90 000 kr i kreditgräns. Korten används sparsamt och krediterna utnyttjas aldrig så att det blir någon ränta.
Har dessutom en kontokredit om 100 000 kr med personalränta från en tidigare arbetsgivare. Utnyttjar inte denna heller.
Jag har aldrig sett några behov av att sänka beloppsgränserna.
Mja. De tittar på deklarerad inkomst och kreditranking. Några tillgångar ser de ju knappast.
Med det sagt så sätter de väldigt höga kreditgränser. Tjänar man bra så försöker de sätta flera hundratusen i kreditgräns. Jag har ett Amexkort med extrakort som både jag och min fru använder, fick be Amex skruva ned kreditgränsen till en bråkdel av vad de tyckte var rimligt. Så kul är det inte om kortet skimmas.
Tror ingen här kan svara på vad DU bör ha för kredit. Men i Sverige, till skillnad från USA är ju kredit något dåligt. Alla kreditinstitiut tar ju en kreditupplysning och de räknar såklart på risken att du kommer använda flera krediter och i det fallet kanske inte kan betala tillbaka. Jag är inte insatt i detta i överhuvudtaget men det är så jag resonerar.
En kredit ska man ha för oväntade utgifter, inte som ett gigantiskt sms lån. Bara du kan bestämma det, beror självklart vad du har för disponibel inkomst i övrigt, samt om du har en partner som också har kreditkort. En gång i tiden hade man ju kreditkort för inköp i andra länder, men det är ju lite passé.
Alltid under 20k känns meningslöst, en del kort har ju en maxgräns på 40k
Jag använder min kredit ofta när jag reser, men har också ett Amex betalkort som inte syns på en UC.
Vad som är ”normalt” är ju helt utifrån ens egna ekonomi och spend-mönster. Jag har två kort med extra-kort (samma kredit och konto) för frun. 180k på ena och 140k på andra, funkar för oss. (betalar allt med kreditkorten och betalar fakturan i sin helhet när den kommer givetvis)
Nu vet jag inte hur det är med andra kortutgivare gällande sånt. Men det har hänt mig ett gäng gånger med mitt AMEX genom åren, antingen så har dom ringt upp och frågat vad som hänt eller så har jag ringt upp och bett dom kolla vad det är. Oavsett om det är jag som ringt eller dom som ringt upp så har AMEX alltid varit väldigt hjälpsamma, samt betalat tillbaks varenda öre utan tjaffs.
Det har förvisso inte varit några enorma summor, inte så att dom har tömt kortet, men ändå ett par tusenlappar.
Nu har jag ju förvisso ett av deras dyraste kort, och förväntar mig nästan att dom ska ha denna servicen. Jag vet inte hur det är med deras billigare kort, om dom har samma service för dessa eller inte.
Amex har generellt riktigt suverän kundtjänst, jag har dock ett av deras dyrare kort jag med. Tror dock att det är samma service oavsett, dvs långt från de trötta tanterna man får prata med hos storbankerna.
Amex har väldigt bra kundservice och tar stort ansvar om man har skött sin del, d.v.s. gjort vad man kan för att undvika skimming etc. Andra kortutgivare litar jag inte alls på till samma nivå (utifrån kundperspektivet) så som jag litar på Amex, de har alltid fixat utan jidder när jag haft någon form av strul
Även om det skimmas så brukar butikerna vara tvingade att ringa till AMEX över ett visst belopp, kanske är gammal info. Högsta köpet jag gjort var nog på 150.000 (köpte lite godis)
Sen är ju Amex ganska lätta att ha och göra med, tror inte man behöver vara Centurion för att få bra service