Kreditgräns på kreditkort

Förstod inte din första kommentar riktigt.

Det var alltså butiken som måste ringa Amex, inte Amex som måste ringa dig som kund. Självklart kan dom ringa dig om de tror du är utsatt för ett bedrägeri. Eller så kan man göra som Swedbank, det har hänt mig 2 ggr. De har misstänkt att mitt Mastercard varit med i ett bedrägeriförsök, de kontakter inte mig utan spärrar bara mitt kort och säger de ska skicka ett nytt och det kan ta några veckor… Tack

Finns det någon nackdel med hög kreditgräns?

Det kan sänka din kreditvärdighet även om du inte utnyttjar krediten.

Jag har över 300k och de få gånger man får en UC så ligger jag alltid i lägsta riskklassen.

Har man höga belåningsgrader och belopp kanske det spelar roll.

Amex är de jag har haft absolut minst strul med. Har drygt 200K bara hos dem. Aldrig något strul, vilket inte kan sägas om andra kort.

Tycker deras lösning för verifiering är extremt bra och betydligt bättre än andra som hänger på BankID.

Har inget kredit kort, alltså om du menar ett sånt man kan handla på lån med.. ett vanligt kort har man ju förståss :joy: idk, jag har förstått där är x antal förmåner men hållhaken är ytterligare en temptation som bara väntar på en dålig period i livet.

Vi verkar också va 2år försenade :joy:

1 gillning

Har haft samma i singelhushåll, funkat bra.
Numera 150k som sambo.

Jag har flera kreditkort med 50 tkr i kreditgräns på varje. Jag har också några med lägre kreditgräns. Normalt använder jag inte alla kreditkort samtidigt. Jag skulle inte köpa bil med kreditkort utan det gör jag med andra lösningar, såsom Swish. Där går det bra att justera upp kreditgränsen utan större problem.

Och då kontrar jag väl med att sedan jag skrev det där har jag ett kort till så jag är uppe på 150k totalt också. :sweat_smile:

1 gillning

Sa upp amex och ökade krediten hos norwegian nu i höstas, gick från 20k + 30k på två kort till 125k hos en kreditgivare.

Min kreditscore gick då från 1.2 till 0.3 :woman_shrugging:

Jag har 100k i gräns på det kreditkort jag har. Nästa vår skall jag slutbetala en resa vi ska på och det återstår 102k att betala. Kanske kan jag göra två betalningar eller så får jag höja gränsen.

Har det någon riktigt betydelse i Sverige 2026?

1 gillning

58 000 på mm astercstdet, väldigt sällan det går över 10 mer än vid en resa vi köpte

Får brev om att höja det då och då, men ser inget behov.

Har 3 st tankkort på 5000 vardera.

Diskuteras ofta om det är positivt eller negativt med kreditkort för möjligheten att få lån, så intressant att se vilka parametrar som påverkar, tänker jag. Det verkar ju i alla fall inte vara så enkelt att det är total beviljad summa som avgör.

1 gillning

Jag har frågat här många gånger, men aldrig fått svar om “kreditscoren” någonsin påverkat någons möjlighet att få t ex bostadslån i Sverige. Att det kanske spelar in på konsumtionskrediter hos mindre aktörer kan jag mer föreställa mig, men jag vet inte. Jag har aldrig fått fråga om mitt kreditbetyg eller blivit nekad något med hänvisning till detsamma.

Så, jag frågar igen: Vad har man kreditbetyget (s k “score”) till i Sverige 2026?

Vad vet jag, men det känns inte som att bankerna förlitar sig på kreditbetyg från en extern part?

Gissar att bankerna fyller i det totala beviljade kreditutrymmet från alla aktörer i sina datorer tillsammans med övriga inmatningsvärden och låter algoritmerna sköta resten. Computer says no…

Typ, många och höga nyttjade krediter ger ett lågt score hos UC, men som av en händelse även ett lågt internt score hos Swedbank.

#killgissa

Det har jag aldrig hävdat, så fråga någon annan.

1 gillning

Har 150k fördelat på två kort och högsta kreditvärdighet.

Tog så mycket jag kunde få på de korten.

Det verkar som att de mer tittar på historiskt nyttjad kredit (av utrymmet som finns) och hur man skött betalningarna när det gäller kreditvärdighet.

1 gillning

När man vill ta de flesta andra typer av lån och krediter men det måste rimligen spela roll även för bolån.

Även om långivaren inte skulle titta på score i sig så tittar de väl på det underliggande som gjort den kass och kan neka p.g.a. det.

Har man dålig score har man sannolikt låg eller svajig inkomst, andra krediter, inkassoärenden etc.

Det kanske även kan påverka huruvida man kan få bostadsrätt och hyresrätt eftersom hyresvärd och bostadsrättsförening vill se att man kommer att kunna sköta betalningarna.

1 gillning

Alltså, jag förstår hur kreditvärdighet fungerar. :sweat_smile: Det är just bara den jönsiga poängen jag ifrågasätter.

Varför? Kreditvärdighet är väl ett spektrum och olika poäng baserat på olika kriterier i modellen kan då avgöra bl.a. hur stora lån du får ta.

Hur hade du valt att göra det annars? På något sätt måste det ju graderas.