Jag har gått i mål och passerat lite men nu börjar jag vela lite kring i vilken ordning jag ska göra saker. Lutar åt att casha bostad först sen uppsägning, aktier bör troligen oxå säljas av innan uppsägning.
En delfråga kring detta är Innan uppsägningen. En sak som jag måste kolla på om jag ska byta kreditkort. Mobilab är jag nöjd med.
Men finns det några mindre uppenbara grejer av vardaglig karaktär man bör tänka på innan man slutar ha fast anställning? Har googlat efter guider men hittar inget riktigt.
Jag tänker på sånt som bör vara fixat när man inte längre har fast anställning. Man får inte kreditkort längre. Man kan få problem med mobilabonnemang osv. Jag tänker alltså mest på sånt där någon gör kreditkontroll på en eller förutsätter att man har ett jobb.
Varför måste du sälja bostad och aktier för att du ska säga upp dig? Vad ska du göra istället? Är tanken att du ska ge dig ut och resa eller göra något annat liknande?
Med casha bostad menade jag att köpa utan lån, lite slarvigt formulerat. Jag absolut vara helt lånefri och ha en lägre kostnad än om man hyr när man inte längre har nån inkomst.
Jag har hatat min karriär länge så det är lätt att lägga ner, inom staten handlar det om typ 500-2000 spänn mer eller mindre i månaden, när det är mer ekonomiskt motiverat att lägga tiden på investering/spekulation istället.
Resor är stora grejen, och träna och sköta förvaltningen. Kommer behöva ett par månader för att bredda portföljen o sänka risken lite
Handlar detta om att du nått FIRE och tänker “casha ut”? I sådana fall skulle jag nog spontant rekommendera att se till att ha lån till 50% av bostadens värde (du kommer inte kunna låna upp i FIRE), för att ha tillgång till likvid (detta kan du investera i värdepapper) eller worst case räntefonder/räntekonto (till lite negativ tillväxt). Om tanken är att leva på kapital skulle jag definitivt ha kapitalet exponerat mot marknaden för att pengarna inte ska tappa värde kopplat till inflation.
Jag frågar ju inte om hela upplägget utan jag undrar bara specifikt om det är något annat än kreditkort, mobilabonnemang som är kopplat till fast inkomst som jag inte får glömma bort innan jag säger upp mig.
Hyresrätt är också kört tex men eftersom jag tänker köpa så kvittar det.
Eeh, nu läste du allt lite för snabbt. Det är väl tvärtom TS menar. D.v.s: vad för grejer ska (måste) man bäst skaffa sig medan man har en fast inkomst? Kreditkort (ett par st kan va bra att ha), telefonabonnemang, … vadhelst annat som olika kommersiella aktörer tar kreditupplysning på en för att kolla att man har en inkomst. Privatleasa en personbil.
Vad mer kan nån komma på?
Jag kommer inte på några nödvändiga saker man måste ha där det krävs stadig inkomst av tjänst. Det duger med (stadig) inkomst av kapital också. T.ex. för att få en hyresrätt i 1:a handskontrakt. TS verkar ha en stor portfölj, och att använda den för att skapa sig en stadig inkomst av kapital är fullt möjligt om det är nånting som man vill skaffa sig som kräver detta av nån som man vet kommer att ta kreditupplysning på en. Reglerna kan vara olika för olika aktörer förstås, det gäller att kunna det spelets regler.
Ref: Solie, 72, är miljonär – ändå nekades hon hyresrätt
Sen har vi det där med lån, alltså kredit med brf eller hus (fast egendom) som säkerhet. Det är en annan sak, och TS vet redan om den biten.
EDIT: kom på en sak till som kan hända. Elnätsbolagen kan ta kreditupplysning när man tecknar nytt abonnemang hos ett bolag du inte är kund i redan. När man flyttar till en ny plats typiskt. Branschreglerna är så här:
Elnätsbolag har i vissa fall rätt att kräva att kunden betalar en depositionsavgift som säkerhet.
För att det ska vara möjligt måste det finnas skälig anledning att tro att kunden inte kommer kunna betala sina räkningar, till exempel om kunden har betalningsanmärkningar eller skulder till elnätsbolaget.
För privatpersoner kan elnätsbolaget kräva deposition eller förskottsbetalning som motsvarar fyra månaders beräknade avgifter. Det kan elnätsbolaget göra i som längst sex månader om kunden sköter sina betalningar.
Som “FIRE” person kan det alltså hända att man får betala in en deposition på hushållselen på sin Brf lgh man köpt. Inget konstigt med detta i sig, det är mkt vanligt i andra EU länder och U.K., om man kommer som inflyttad från annat land måste man nästan alltid deponera pengar hos elbolaget för att få ett avtal. Kan röra sig om några 1000 SEK för en lägenhet. I Sverige får man iaf tillbaka pengarna efter max 6 mån.
Jag har sett det där i flera olika trådar på RT. Jag måste säga att jag tycker inte att det är ett generellt råd vettigt att ge till personer som tänker trycka på FIRE-knappen.
Ang likvid (buffert): jag utläser iaf att TS har en portfölj som är såpass diger att han antingen har en buffert redan eller kan sälja av lite och skapa en närhelst han vill (= minska risk).
Belåning av ägd bostad x% “medan man kan”… det beror på flera faktorer såsom ålder, vad bostaden man äger är värd, hur högt belånad den är nu. Och det i sin tur beror mycket på var exakt den ligger, läget.
Hur långsiktigt ser man på sitt boende?
Är man <40 och kan/ska “go FIRE” (= inte ha en lön längre) så är det stor skillnad mot någon som är 59-60 och har stora belopp sparade i tjänstepension t.ex. En lite yngre person kanske tänker: “Jag har inget spec som håller mig kvar i Sverige, jag kan emigrera när jag vill och flytta till ett annat EU land.” (d.v.s. om det skulle bli dåligt i Sverige så säljer jag bara min brf lgh och drar.)
Var på skalan mellan “Wherever I lay my hat” och “Mitt hem är min borg” ligger man?
Är man äldre och har koll på siffrorna, är stadig i och gillar sitt boende och sin stad så är det inte alls säkert att det är smart att belåna den bostaden upp till 50% (i Sthlm kan det vara >3 MSEK) “bara för att man kan ännu”, ifall man är lågt belånad idag. Låga utgifter är också bra! Visst, har man en hög stadig inkomst nån annanstans ifrån (alltså inte inkomst av tjänst då, FIRE här = sluta jobba) så att man är säker på att alltid kunna betala räntan på den hävstången så…
Hur stor hävstång man ska ha på sitt investerade kapital t.ex. i ett ISK är ett helt ämne för en egen tråd. Ska man “högbelåna” sin bostad (t. 50%) för att få hävstång på sina globala indexfonder? Eller är det isf bättre med portföljbelåning?
Ref: Få hävstång på ditt sparande
Väldigt mycket hänger här på hur stor portfölj du har och hur gammal du är. Resor kan kosta mycket pengar, hur mycket är rätt beroende av vilken ålder du är i.
Samt hur långsiktigt du ser på ditt boende (brf lgh uppfattar jag det som). Du vill vara skuldfri på den brf lgh, förstår jag? Det innebär att när du väl inte längre har nån inkomst av tjänst, kan du inte belåna din lgh för att få hävstång på din portfölj. Som andra påpekat redan. Det kanske inte spelar nån roll för dig.
Svårt att ens gissa varför du menar att du borde/måste sälja av aktier innan du slutar på ditt jobb.
Men men, nu var det ju såhär som sagt:
Nu stod det inget om detta, TS ville ju byta kreditkort, som det stod i inlägget.
Men ja det kan såklart bli problem om man under hela livet levt på nudlar och kranvatten, och därtill låg lön. Men det låter ju lite ovanligt för hur kan man göra FIRE utan att tjäna något? Verkar som sälja sitt eget boende är en del här
Med FIRE så betyder det ju inte heller automagiskt att man kommer spendera sina surt sparade pengar på någon lyx.
Ja till ett bättre och/eller med högre kredit kanske. (Kan inte annat än tolka det så att TS redan har kreditkort.) Och det är klart att det är enklare att göra denna manöver medan man har fast inkomst av tjänst… samt att skriva avtal på att privatleasa en bil och div andra saker.
Sen var det såhär också:
Det tolkar iaf jag som att TS idag or i hyresrätt och det vill han inte längre göra för det är dyrare.
En riktigt bra kvalitativ tarta i samband med att du slutar ditt dayjob.
Nog sa viktigt,det hedrar dig.
Har du natt punkt där du beslutat dig sluta.sa tror jag att du innan detta pusslat ihop ditt pussel och har nödvändiga bitarna pa plats.Har du inte gjort detta innan ställa fraga pa internetforum sa är det inte bra…
Jag ger inga rad om saker jag fattar flaska om.
Kreditkort och annat kan jag inte…jag idkar dem inte själv ety jag kommer ihag fran när jag växte upp att casha för saker man ville ha var det som gällde.
Möjligt jag är dinosaur…men det finns nack som fördelar med allting i livet och generellt är min standpunkt att betala degen upfront när man vill nagot konsumtionsmässigt är att föredra framför kreditalternativ.Det var sa pa 70-talet,jag förmodar det egentligen icke ha ändrat sig 2020-tal.
Glöm inte tartan…jag skulle föresla blabärsdito om du hittar.Hits the spot alltid.
För att undvika missförstånd. Jag bor i hyresrätt. Jag har stålar till mitt fire mål + till lgh. Jag har ett jobb som jag ska säga upp när jag sålt av aktier för att lägga om risken i kf:en. Jag ligger en tio femton procent över det jag behöver fn men har man inte realiserat vinsten så är det inte klart.
Bostad ska cashas, inga lån, helt onödig risk enligt mig. Jag kommer inte bo i en särskilt dyr stad heller så det finns ingen poäng med att låna för att investera det heller. Det är helt riktigt gissat att emigrera är ett alternativ om Magda vinner valet 2026 och börjar pilla på isk och kf men det är en senare fråga.
Det kanske bara är kreditkort som behöver omprövas innan uppsägning då, bil är ju inget man leasar om man inte har höga löpande inkomster. Jsg har Amex eb classic fn, det var ju gratis. Det kan inte vara det optimala kortet utan det måste jag nog kolla närmare på, Amex funkar ju knappt på hälften av de ställen man använder det på så.