Kreditkort när man är FIRE

Vi är ett par i 50-årsåldern som har levt som FIRE i ca 10 år. Vi reser 6-8 månader per år, bor delar av landet utomlands och har lyckats designa livet precis som vi ville ha det.
En uppenbar nackdel med FIRE är att “systemet” är byggt för förvärvsarbete och myndigheter och banker ibland behandlar en konstigt. Som exempel har vi blivit nekade att öppna vissa konto (även med 0:- i kredit), om vi skulle behöva ansöka om lån skulle det nog vara omöjligt och att skaffa kreditkort går ej. Eftersom vi reser så mycket finns det en del försäkringar man får via kreditkortet som är intressanta för oss, därav vill vi ha ett kreditkort.
Att man som FIRE har kapital är helt ointressant för dem - oavsett hur mycket och hur säkra kapitalinkomsterna är. De godkänner bara förvärvsinkomst, trots att man kan bli av med jobbet när som helst. Jag har känslan av att detta är specifikt för Sverige, då vi kan skaffa kreditkort utomlands (men då gäller ej försäkringarna vi vill åt).
Är det någon som har lösning på detta? Någon som känner igen problemet?

8 gillningar

Skaffa kreditkort medans det fortfarande finns inkomst av tjänst registrerad hos kreditupplysningsgöretagen.

2 gillningar

Lättast är nog att ta debitkort med försäkringarna ni vill ha eller teckna försäkring med försäkringsbolag separat

De där är ett skitsystem att allt går efter inkomst å inte betalnings förmåga…
Känt av de flera gånger själv… Gäller att en inkomst även om de är lite… Har haft som minst 29.000 som deklarerad inkomst…

Jag skaffade nyss ett andra kort för att vara förberedd inför att jag drar pluggen.

Men efteråt? Svårare.

2 gillningar

Att betala massa extra skatt för få kreditkort känns lite väl

6 gillningar

Detta är ju ingen lösning för er som redan är i FIRE, men jag har några olika kreditkort utan avgift med olika förmåner och kreditgränser som jag egentligen inte nyttjar alls i dagsläget men när FIRE blir aktuellt så kan man hålla dessa vid liv ett tag… men vet inte riktigt hur länge det håller?

Har ni testst ”bakvägen”? Dvs skaffa kundkort som senare konverteras till kreditkort? Jag föreställer mig att det kan vara värt ett försök iaf.

3 gillningar

Bara nyfiken… Vad är det för försäkringar som inte gäller med utländska kreditkort?

2 gillningar

Funderade varför kreditkort?? Jag har betalkort å de funkar kanon…

1 gillning

En sak som jag inte helt förstår med de som uppnått FIRE är varför de behöver (1) lån, (2) försäkringar och (3) kreditkort. Om man är finansiellt oberoende, borde man inte ha råd med alla [o]tänkbara kostnader?

2 gillningar

“Eftersom vi reser så mycket finns det en del försäkringar man får via kreditkortet som är intressanta för oss, därav vill vi ha ett kreditkort.”

1 gillning

Det finansiella oberoendet kommer till viss del av ett optimerande av olika tjänster, så är det här i alla fall. Lån, försäkringar och kreditkort är tre verktyg att jobba med. Pengar att täcka kostnaderna, visst, de finns, men betalar helst inte något extra i onödan.

Diverse reseförsäkringar, tex självriskeliminering vid bilhyra etc. Går ju att skaffa separat reseförsäkring med dessa, men om man reser mycket blir detta en väsentlig utgift.

Vi har bankkort, debitkort och betalkort, men bara kreditkort som ger dessa försäkringar, tex självriskreducering vid bilhyra.

1 gillning

Kan bara tala för oss, men lån och kreditkort är vi inte intresserade av. Bara försäkringarna som följer med betalning av tex bilhyra med kreditkort är intressanta för oss. Gissar att vi kan spara in åtminstone 20 000 per år på att få dessa “reseförsäkringar” via kort istället för separat försäkring.

Jag reser inge å de finns alltid tilläggs försäkringar att ta…

Om det är specifikt försäkringsmomentet självriskeliminering för hyrbil så kan jag tips om Folksams hemförsäkring med Resklar och M Sveriges M Bilresa.

Fördelen med dom här två försäkringarna är att det inte finns villkorat att en andel av resan ska vara betalda med kreditkortet för att reseförsäkringen ska gälla, som i fallet med till exempel Amex reseförsäkringar.

1 gillning

Lån skulle jag personligen inte vilja ha i en FIRE situation.

Försäkringar känns väl inte så orimligt att vilja ha även om man anser sig vare ekonomiskt oberoende?

Tanken med kreditkort i FIRE är ju inte för att betala räkningar (för mig iaf), utan för att det ingår perks av olika slag om du betalar med kortet.
Det kan vara allt från cashback till försäkringar, lounge-access, poäng på flyg, mindre valutapåslag etc…

Man behöver inte sluta tänka på ekonomi och smarta lösningar bara för att man går FIRE :slight_smile:

4 gillningar

Lånen är jag med på men varför avstå t.ex. villa/hemförsäkring ?
Kreditkort är bra att ha vid hyra av bil.

1 gillning