Kreditkort med bonusprogram

Jag har sedan länge Santanders kreditkort och skaffade tidigare i år även kreditkortet från Refunder. Utöver att vara hyggliga kreditkort så erjuder både Santander och Refunder bonusprogram. Det innebär att man vid varje köp online där man klickat sig genom deras “portal” får en bonus på 2-5 procent av köpesumman. Alla butiker är förstås inte med men många är det. Det finns också en variation mellan vilka butiker som ger bonus på respektive ställe.

Hos Santander har jag det kort som ej kan nytecknas och som är gratis. Det kort som finns idag kostar 195 kr per år. Refunders kort kostar 395 kr per år. Båda korten är gratis första året.

Vilka erfarenheter har ni av kreditkort med bonusprogram? Finns det några andra som är bra?

1 gillning

Re:member finns men jag är tveksam till dessa bonusupplägg.

Everydaycard och Komplett brukar komma upp i dessa diskussioner. Komplett har högre bonus (upp till ett tag), Everydaycard lägre bonus men inget takbelopp per år. Cirkle K, Norwegian, American Express, SEB; det finns många fler och mer nischade också.

Sök efter trådar som heter typ “Bästa kreditkortet”, det finns flera.

Jag tänkte här mest om personliga erfarenheter typ. att jag har kortet X och får massor i bonus för att den fantastiska butiken Y ingår där. Där handlar jag typ allt. Kanske ett förenklat exempel men intressant att få en bild av.

Jag noterar själv att Amazon finns med hos Refunder. De ger dock inte bonus för artiklar som redan finns i kundkorgen. Jag brukar därför använda två olika konton, ett där jag lägger upp intressanta saker och ett annat där jag gör själva köpen. Ofta rör sig priserna upp och ner och jag brukar “vänta in” fallande priser.

Använder bara SAS AMEX Elite och SAS MasterCard. Ger mig 2-3 “gratis” businessflyg varje år vart jag vill. Korten kostar 4800 resp. 1500 per år.
För min del helt klart värt det då jag spenderar el hel del på korten samt reser långt och mycket :slight_smile:

Cashbacken är ju ingen fast % utan skiljer ju sig lite varje gång man bokar flygen beroende på vad dom hade kostat om man betalat för dom. Senaste bokningen motsvarar ungefär 15% cashback, men i normalfallet är det närmre 7-10%. Detta gäller bara för business eller first class flyg, inte för ekonomi. Ekonomi är för billigt för att det skall vara värt att använda poängen till det.

3 gillningar

Ett bra kort, men inte många som kan göra privata utlägg på kort så den lönar sig.
Kan man betala företagsutlägg med kortet blir uträkningen annorlunda :sweat_smile:

Jag har “för små” utgifter och kör med SAS MC Premium istället

Så är det såklart, men många klarar av att spendera tillräckligt privat också :wink:

1 gillning

Har everydaycard och tycker det funkar finfint. Köper allt dagligt på det och får ungefär en tusenlapp om året tillbaka efter avgift. Det bästa är att det inte kräver något manuellt arbete, e-fakturan kommer med hela månadssumman förifylld och bonusen dras av automatiskt 2 ggr om året. Hade fått spel på att behöva hoppa genom portaler och sånt.

3 gillningar

Jag kör enbart SJ Prio med master card eftersom jag åker så mycket tåg. Det ger ingen cashback, men det ger hyfsat med poäng som man kan spendera på resor sedan. Jag sparar alltid mina till högtider och liknande så jag får mest smäll för slantarna. Att slänga in ett halvårs poäng med en biljett som annars kostar 1500 spänn har varit trevligt mer än en gång.

1 gillning

Apple Pay fungerar inte med den kortet ?

Google Wallet funkar via Curve mot Everydaycard ifall :relaxed:

exakt detta upplägg jag kör också.
Vet inte om jag håller med om att ekonomi inte är värt det dock…
Vad en business class resa faktiskt är “värd” är väldigt teoretiskt om man köper den för poäng.
För iaf jag skulle inte betalat 40k för en business resa T/R New York. Jag hade inte betalat 30k heller, eller 20k per biljett.

Jag åker ofta till Marbella och flyger därför med fru och 2 barn flera ggr per år. Köpa biljetter för hela familjen kostar 20k ungefär under högsäsong men att man har lite god framförhållning.
Så kan jag här spara cirka 40k per år, genom att boka hela familjen gratis till Marbella så är det en direkt besparing på 40k. Businessclass resans teoretiska värde av 40k blir mindre relevant.

Totalt har jag lyckats få till 12 gratis T/R flygbiljetter Europa och 2 businessbiljetter USA bara under 2022. Ändå rätt Ok… :slight_smile:

2 gillningar

Jag kör med gekåskortet.

Inga avgifter. Du kan ha flera kort, kostar inte extra. E-faktura, autogiro och genom Resurs Bank så en duglig app.

1 % cashback på allt, överallt. Ingen månadsgräns utan du kan få hur mycket som helst. Dock är cashbacken i form av checkar på Gekås.

Vi har våra abonnemang, bensin och mat genom kortet. Brukar snitta cirka 150kr per månad i cashback.

Checkarna är däremot inte personliga och går att sälja / ge till någon annan.

Samma kort här, varit i NY T/R och ska till Seychellerna över jul/nyår (business). Bara resan till Seychellerna kostar 30k-40k (2pers) i ekonomi och det dubbla i business, svårslaget värde.

1 gillning

Jag har bnb kort med 6 procent i form av bnb

Räknar du om poängen till kronor och jämför vad du får för business och vad du får för ekonomi så blir poängen värda mindre än hälften.

Personligen skulle jag aldrig i hela mitt liv sätta mig på ett flyg utanför EU som inte är business. Men det är väl en vanesak också :stuck_out_tongue:

En bra bit utanför Europa menar du?
Finns ett flertal länder i Europa som du antagligen inte vill flyga business till, inte värt det :sweat_smile:

Det hänger mycket hur mycket man tjänar och hur rik man är :wink:. Lika så om man reser själv eller om man har familj fru och 2-4 st barn​:person_tipping_hand:. Då blir det lite dyrare flyga lyxigt . Allt hänger på omständigheterna och hur tjock plånbok man har . Majoriteten har inte möjlighet och råd till lyx i vardagen och flyg resor :joy::+1:

Ja, alltså det får ju vara till en annan kontinent.
Busienssflyg inom EU är ju ett skämt. Det finns väl inget flygbolag som har riktiga business säten här :slight_smile:
Inom EU är ju flygen dessutom så korta så det spelar ingen roll. Men när det kommer uppemot 9-11h flyg så är det betydligt skönare med en säng att sova i än att sitta upp :wink:

Självklart spelar det roll :slight_smile:

1 gillning

Yep.
Men en del av min poäng var att EU inte är samma sak som Europa :rofl:

2 gillningar