Hallå på er alla! Blev inbjuden av en vän till Amex Premium för 20 000 poäng vid anslutning. Tog lite tid osv innan jag fick kortet och kunde börja använda det. Pratade med AMEX och för att få mina 20 000 poäng behöver man spendera 36 000 kr inom 3 månader… nu har 2,5 veckor redan gått och jag står på 0 kr i spendering :o
Nu gäller det för snåljåpen att börja spendera. Men tänkte vända mig till er finns det kreativa sätt att spendera AMEX pengar? Klassiskt är väl att ta notan när man är på restaurang med vänner och familj och sedan bli swishad. Finns det någon annan bra? Såklart med glimten i ögat är inte snål och kommer inte gå ut på andras bekostnad, men går emot att spendera “bara för spenderades skull”.
Skapade kontot 6 februari. Sedan tog det drygt 1 vecka innan kortet kom, sedan hade den sjukt hög kreditgräns så tog ner den. Då har moderna AMEX att man inte kan använda kortet på 5 ytterligare arbetsdagar. Så inte kunnat använda kortet… försökte få dem att skjuta fram dagarna med det vill dem inte.
Går det verkligen med returnera saker? Måste sakerna skickas tillbaka efter spenderingstiden gått slut?
Ja självklart vet jag detta. Ska inte vara några problem på ett kalender år, lite olyckligt skaffade jag detta efter mycket utgifter med resor osv. Men ska inte vara några konstigheter.
Inte i webbhandel, då krediteras det till samma kort. Du får komma iväg till XXL och köpa ett par cyklar och sen returnera med annat kort. Det går, rent tekniskt, men är ju ett skitbeteende.
Du kan betala fakturor med Amex, går bra att betala skulder till exempelvis skatteverket också om man vill vara kreativ.
Fast jag skulle inte överarbeta detta, dina poäng 20.000 poäng kommer du ju inte långt med, Kursen på Amex poäng är värdelös. En miljon poäng och då kanske får ett paket korvbörd. (nåja lite bättre)
Platinum kostar ju ändå 6k om året, så jag skulle använda det mer till att resa än att samla poäng.
Du kan inte mena Membership Rewards poäng, väl? Jag har över 500k poäng, 20k går jag “inte upp ur sängen för”. Tror min recruit-a-friend ger 70k åtminstone, men ibland är det 150k.
Har själv åkt business värt flera hundra tusen totalt sett tack vare EB-poäng och AMEX. Hade aldrig börjat köpa saker av företag och sen returnerat för att nå spend.
Saknar ni moral fullständigt som kommer med dessa tips och dessutom gör det själva?
Det finns sätt att göra det här moraliskt korrekt. Det bygger dock på att du faktiskt har en del vardagsutgifter.
Man får en 2-för-1 voucher om man betalar för mer än 150k på ett år? Alltså snitt på 12,5k i månaden.
Har du inte tänkt shoppa såpass mycket hela tiden skulle jag tajmat in till att jag ska köpa något större (möbler, elektronik?) för att bara få värvningspoängen. Möjligen betala räkningar via kortet första 3 månaderna.
Frågan är om du tycket det är värt besväret att hålla på med massa trix för att få en flygresa fram och tillbaks inom norden.
Detta måste ha funnits ett tag. Var inne på att skaffa ett sådant kort när jag pluggade men ansågs ha får låg inkomst. Businessclass verkar vara forumet som gäller för att få tips.