Värt att skaffa kreditkort för flygpoäng?

Hej!

Jag och min partner reser några gånger per år – både inom Europa och ibland längre internationellt. Vi har börjat fundera på om det är värt att skaffa ett kreditkort som ger flygpoäng, men vi har verkligen noll koll på hur det funkar.

Tanken är att kunna samla poäng och kanske i framtiden få möjligheten att ibland åka premium eller business på längre resor. Men hur mycket måste man egentligen använda kortet för att det ska löna sig? Vad kan kortet användas till? Finns det smarta sätt att maxa poängen?

Vi vill gärna förstå både för- och nackdelar – och gärna på en nivå som är lätt att ta in. Alla tips, erfarenheter och förklaringar uppskattas!

Har ni hög spend, minst 150k per år som kan göras på amex så går det att bonusflyga.

SAS amex premium ger 2-4-1 voucher vid 150k per år i spend. Villkoren har dock blivit sämre och för premium kan du inte längre boka business på bonusresor. Elite är betydligt dyrare och kräver en hög spend för att vara lönsamt anser jag, men det krävs numer för business class på bonusresor.

Ica, SJ, SAS, hotels.com osv tar amex och jag använder det i tjänsten för utlägg. Jag har oftast minst 20k/mån i spend så poängen tickar på. Vad korten kostar ser du enkelt på hemsidan.

Bäst är att nappa på en kampanj som ger mycket poäng. Antingen via värvning från någon eller att det bara finns ett bra erbjudande. Jag fick 30 000 poäng när jag skaffade mitt och det finns ännu bättre kampanjer ibland.

1 gillning

Finns ett par trådar om detta. Det jag kommit fram till är mnja, kanske. Värt det om du tycker det är kul att trixa till dig poäng och spenderar över 150k/år med kortet.
Sedan verkar man få ha det som en hobby att boka rätt resa.

3 gillningar

Nej tycker inte att det är värt besväret. Har Amex SAS EuroBonus men ska avsluta. Har blivit mindre bra och finns alltid en risk att man spenderar mer än man tänkte för poängens skull.

3 gillningar

Du bör vara flexibel när du ska åka. Bonusplatser finns främst när folk inte vill åka.

1 gillning

Hur hög spend har ni per år ca?

Vill ni kunna resa i business class (som är bäst värde för poängen) är det egentligen bara SAS Amex Elite som gäller.
Den stora fördelen med SAS Amex Elite är de två-för-en (2-4-1) kuponger du får vid 150k resp. 300k spenderat. Dessa ger dig möjligheten poängresor till halva priset för upp till två personer. Med det sagt behöver ni inte spendera 300k för att det ska vara värt, är man 2 personer brukar det snarare antalet poäng som begränsar än antalet kuponger.

Det finns många sätt att få in mer poäng, det är en väldigt dålig ide att försöka tjäna sina poäng endast via ren spend. Man får vara beredd att lägga lite tid i början så man får in vanan hur man ska göra. Förmodligen kan ni få in 40-50% av er spend i poäng via köp via SAS webshop-sida+presentkort-shop.

Som ex kostar en resa i business för två pers med SAS till USA/Asien kostar 100k poäng med en 2-4-1 kupong.

Som standard får ni även 45k poäng när ni blir värvade (ger alltid mest poäng när man skaffar kortet) men kommer kampanjer då och då där man kan få 60k iaf.

Man får också vara beredd att anpassa sitt resmål utifrån tillgängligheten av bonusplatser än att låsa sig helt på ett specifikt resmål (se Thailand 22 dec-4 Jan). Ex så är Asien knepigare än innan medan USA/Karibien enklare.

Skicka ett PM så kan jag dela en guide jag gjort om detta, finns mycket i andra trådar och online också såklart.

Tack för ditt svar.

Jag har faktiskt inte helt koll på hur hög spend vi har, men vi kommer nog inte riktigt upp i 150K. Vi är ett dink-par som lever ett ganska enkelt liv, och spenderar främst på resor och mat.

Vi resor oftast när ingen annan resor eftersom vi inte har några barn. Framöver kommer vi vilja resa mycket till Asien då vi bland annat har familj där.

Läser gärna mer. Skickar ett PM till dig.

“Spend” = hur mycket man använder kortet?

Ja, hur mycket man spenderar på kort/korten/generellt under ett år.

1 gillning

Det finns även tjänster för att betala räkningar med kreditkorten för att komma upp högre i spend. De kostar 2-3% k avgift dock så är mest om man behöver nå ett speciellt mål. Kan man ta lite utlägg i jobb/middagar/presenter etc så ger en del med.

Det finns massor med specifika guider för detta som redan är rätt fullständiga i sin guidning. Läs någon som är max 2 månader gammal för framförallt amex har gjort en del ändringar på sistone.

Min personliga åsikt är att det är grymt. Jag åker på minst en långresa med familjen eller frun per år (Sydafrika, Mauritius, Zanzibar och liknande) och sen en kortresa, typ alperna, Malaga osv. Vi är 4 i familjen så sparar iaf 60k+ per år på det plus jag hade aldrig blivit guld/diamant på sas annars.
Ungefär varannat år blir det en business resa med frugan till USA, Japan eller annat också, en resa man inte gjort annars, så ingen besparing, men värt iaf 50k ytterligare.

Så värt det? Hell yes.

2 gillningar