Kreditkort - Amex Platinum - finns det bättre eller något att komplettera med om man vill resa?

Hej!

Jag har försökt hitta svar på min fundering i andra tråd men lyckades inte riktigt så skapar en separat tråd istället.

Idag har vi tre kreditkort: Amex Platinum, Refunder, Circle K. Vi betalar alltid av alla kostnader på samtliga kort inom max en månad så räntan är irrelevant.

Amex Platinum använder vi främst för:

• fast track på flygplatsen (främst ARL)
  • lounge på flygplats
  • gratis middag 3 ggr per år, plus 2000 kr tillbaka på notan en gång per år
  • reseförsäkring (dock har det genom hemförsäkring också).
    Kortet kostar runt 600 kr per månad, och den kostnaden tjänar man i princip tillbaka genom förmånerna.

Refunder kortet används när vi köper saker på nätet och får cashback för det. Det kostade inget första året, men framöver blir det 400 kr per år tror jag. Circle K används enbart när vi tankar bilen och kostar inget.

På Refunder kortet har vi spenderat c. 100tkr och på Amex c. 100tkr hittills i året. Så per år kan det vara dubbelt så mycket, dvs. 400tkr totalt. Vi köper inte mat eller liknande på dessa kort (bara resor och inköp online).

NU till min fråga. Vi planerar att resa mer framöver nu när barnen börjar bli liite äldre. Jag har läst att SAS kortet är bra att kombinera med Amex. Men jag förstår inte riktigt hur det funkar. Ska man då skaffa ett till kort? Vilket kort ska man använda för alla inköp och hur stort ska köpesumman vara per år? Och framförallt, hur använder man sina poäng för resor? Hur många resor får man med ett liknande spend som vi har?

Kan någon snäll själ gå igenom det för mig, pedagogiskt :blush::pray:t4:

1 gillning

Det är inte så konstigt. Det finns två SAS kort som ger dig “2-4-1” - Dvs du betalar hälften för en resa. SAS Elite och SAS Amex Premium.

Med Elite gäller 2-4-1 i hela världen.
Med Amex Premium är det 2-4-1 i Europa.

Elite är bäst, om man inte vill åka 100 ggr ARN-LON :rofl:

Spenderar du 150k så blir det en 2-4-1 voucher, spenderar du ytterligare 150k får du en till. Så ni skulle kunna resa två gånger om året. Med tanke på att situationen för SAS nu verkar se lite bättre ut känner iaf. jag mig mindre nervös.

Värt att notera:
Du/Ni kan resa med vilket flygbolag som helst inom Star Alliance (som SAS är medlemmar i) - Exempelvis Lufthansa som är ett av världens största flygbolag med många destinationer.

När halva resan är gratis måste du betala andra halvan på något sätt. Som tur är tjänar du Eurobonus poäng på alla köp. Du får 20 Eurobonus poäng per 100 spenderade kronor. Så för 400.000 får du 80.000 poäng. Det räcker normalt kanske till att betala poäng för en resa, men inte två. Så du behöver antagligen flyga SAS utöver detta (vilket såklart SAS räknar med) - eller köpa poäng för pengar, eller överföra poäng från ditt Amex platinum

Det kan också bli så att du inte kan resa exakt när du vill, dag/vecka/månad beroende på hur många andra som vill resa just då…

Du behöver alltid ett separat kort, du kan ha ett Gold, Platinum och två SAS kort. Sen finns det ytterligare ett Mastercard SAS om du vill krydda det extra mycket.

1 gillning

Nej, det finns tre kort. Du blandar ihop SAS Amex Classic med Premium.

SAS Amex Elite : 2st 2-4-1 vouchers världen efter 300k spend på ett kalenderår, ges ut efter 150k+150k.
SAS Amex Premium: 1st 2-4-1 voucher världen, 150k spend på ett kalenderår.

Detta stämmer inte riktigt heller, det finns mänger med sätt att tjäna in poäng, sök i forumet för mer info. Det stämmer dock att du måste lägga ner lite tid och kraft för att förändra ditt sätt att spendera pengar, ex gå via portalen, planera inköp etc. Har du inte en otroligt hög spend så måste du hitta andra sätt. Det krävs 100k poäng att resa 2pers till USA (med SAS award), spenderar du 150k med SAS Premium får du in 22 500 poäng så det säger sig självt.

Att köpa poängen av SAS är förmodligen det sämsta, ditt Platinum ska du aldrig ens använda för att handla med om du skaffar någon av SAS Amex-korten (väldigt dålig konvertering till Eurobonus) förutom om du vill nyttja rese/bil försäkringen (då 75% av resan måste betalas med Plat).

Att komplettera SAS Amex-korten med någon av de två SAS Mastercard:en får ses som mer eller mindre givet (iaf det billigare kortet) för att maximera poängintjäning.

Sedan att boka själva poäng-resorna är lite av en vetenskap i sig.

4 gillningar

Det finns två SAS kort. Korrekt att det heter Classic. OP vet nog det redan.

Nej, det är alltså 150 för första och ytterligare 150 för andra.

Absolut. Som jag skrev “Som tur är tjänar du Eurobonus poäng på alla köp” Vad i detta var felaktig?

Ganska felaktig bild, med Platinum kan du konvertera dina poäng till många olika partners, du kan stoppa in de i en Oneworld partner om du vill och skita i SAS/*A. Det fungerar också väldigt bra på hotell.

1 gillning

Det finns tre SAS Amex kort: Classic, Premium, Elite. (Alla våra kreditkort och betalkort | American Express)

Jo, jag skrev 150k+150k på raden efter men kanske var otydligt. Men tänkte att du ju redan beskrivit det i ditt inlägg.

Inget, var inte det jag kommenterade utan det som jag citerade. Ville poängtera (!) att det finns många andra sätt än de tre du redovisade.

Frågan var ju riktad mot SAS-korten. Ja, det är ju något OP får värdera men jag skulle tippa på att det är mer värt att få in EB-poäng än att försöka samla ihop MR för att växla till hotellnätter. Krävs ju en ansenlig spend för att ens komma någonstans där, mot om du skulle lägga samma summa på något av dina SAS Amex-kort.

2 gillningar

Tack för svar @Kronan och @direktorn! :blush:

Om jag förstår rätt så på alla SAS Amex kort samlar man poäng per spend där 1 kr är värt 0.2 eller mindre poäng. Men för att utnyttja 2-för-1 erbjudandet så måste man komma upp till 150 tkr spend (dvs. inte poäng). Sedan kan man ”köpa en resa för två till halva poängpriset” som det står på deras hemsida men oklart vad ”poängpriset” är. Det här med poängsystemet låter lite krångligt.

Sedan ser jag att man inte får Fast Track och lounge access med SAS Amex kortet (såsom man gör med Amex Platinum). Man får enbart access till SAS lounge om man bokar dyrare biljett.

Man får inte heller gratis middagar med SAS Amex kortet och reseförsäkringen verkar vara liite sämre.

Har ni erfarenhet av att boka resor för poäng? Var brukar ”poängpriserna” ligga?

1 gillning

Jag har alltid dragit mig för kreditkort i sig. För att jag inte vill handla på kredit och föredrar att pengarna dras från banken på en gång. Detta ger mig mer känsla för min ekonomi.
Att sedan betala för ett kreditkort har aldrig kommit på fråga! (bortsett från swedbanks klassiska 29kr/månad för what ever det nu är)
Skulle vara intressant att höra / se en sammanställning av kreditkort, när man ska ha vilket? När lönar sig det ena över det andra? Hur kan man rättfärdiga 650 SEK/månad för ett kreditkort? Hur lyckas man faktiskt vända det till att man SPARAR pengar?
Kan absolut vara ett avsnitt om vi hittar oss någon expert?
@janbolmeson

1 gillning

Bra frågor och funderingar! Jag kan bara prata utifrån egen erfarenhet och har ingen fullständig lista över alla kreditkort men ganska säker på att det finns flera bra sammanställningar på Rikatillsammans hemsidan (t.ex. Bästa kreditkortet och bästa betalkortet 2021) men även på forumet (t.ex. Förslag på kreditkort 2023).

Angående din fråga om hur man motiverar att man spenderar 650 kr på ett kort per månad så är det enkelt för mig - jag räknar upp vad jag får för kortet. Tre ggr per år gratis trerätters-middag för två personer, 2000 kr tillbaka på fakturan i Sverige och 2000 kr utomlands (gäller restaurang). Fast track för hela familjen (vi har två småbarn så det är värt det) samt lounge access inte bara i Sverige utan hela världen med gratis mat till hela familjen när vi reser. Jag har räknat på det och vi får tillbaka det vi spenderar på kortet. Dessutom får vi reseförsäkring. Det gäller att nyttja erbjudanden.

1 gillning

Poängpriserna beror på destination:

Du har även möjlighet att åka med Star Alliance, lite dyrare men här finns även First Class som Sas saknar:

När du skaffar ett Sas amex får du ofta en signup bonus som kan vara ända upp till 100.000 Eurobonuspoäng (Elitekortet) men då får man tajma kampanjer.

2 gillningar

som det står på deras hemsida men oklart vad ”poängpriset” är. Det här med poängsystemet låter lite krångligt.

Ja, allt som kan vara gratis är oftast krångligt :rofl: - Men vad en resa kostar i poäng finns på SAS hemsida som @Pensionsintresserad länkade till. Du ser det också om du välja att boka en award på SAS hur många poäng du måste betala. Har du en 2-4-1 väljer du den när du bokar och vips så halveras poängen du behöver betala.

Nej det stämmer. Men värt att nämna är att du blir SAS Silver automatiskt, iaf. med SAS Elite. Då får du business-incheckning, och 20.000 statuspoäng. Med statuspoäng får du ju en bra start till att bli SAS Guld och då får du Fast Track och kan använda alla Star Alliance lounger runt om i världen (om du flyger med *A) - Du behöver bara få ihop 25.000 statuspoäng (20k fick du gratis)
En resa i “business” till London ger dig runt 6k poäng (t/r) som exempel

Verkar som många har den här inställningen vilket är märkligt, folk har blivit så fokuserade på att man ska kapa de små utgifterna istället för att se helheten.

Gillar du att resa och vill göra det i business/first på long hauls? Säg att ni är två personer och får ihop poäng ungefär varannat år för en resa. Så vi kan räkna på 2 resor under 4 år.

Förenklad sammanfattning för SAS Amex/MC korten.
SAS Amex Premium: 1200kr/år
SAS Mastercard: 1855kr/år
Totalt: 3055kr/år4=12 220kr
Du behöver alltid betala skatter/avgifter, säg 1500-2000kr per person varje bokning.
12 200kr+2000
4= 20 200kr

Flygbiljetter varierar ju såklart i pris, men vi kan säga 20-25k för en biz-biljett (lågt räknat). Så du betalar i så fall 20 200kr men får värde 25k22=100 000kr. Förmodligen tjänar du in det även om du åker ekonomi, lite beroende på resmål. Eco-platser börjar också bli dyrt, ex. till Japan ligger de på 10-12k+.

2 gillningar

OP har idag Amex Platinum och undrade om SAS kunde vara ett bättre alternativ, så jag ville lyfta fram att det Amex poäng inte är helt devalverade…

Det finns kampanjer på Amex poäng också, Iberia och BA exempelvis (BA och Qatar använder båda Avios så det är förmånligt för mig som flyger en del)

Om jag hade en spend på 300k om året skulle jag helt klart lägre det på SAS Elite men också använda mitt Platinum för andra fördelar som OP nämnt.

Nu har kanske Amex ändra det, men tidigare var ju Amex Platinum ett betalkort, så om man har ett sådant skulle jag behålla det bara av den anledningen.

Själv får jag 300k i spend gratis så gör min vanlig spend på mitt Platinum eller motsvarande.

Platinum ger dig också status i vissa hotellkedjor, ex. på Hilton vilket gör att du alltid får gratis frukost och uppgradering av rum i den mån de var möjlighet. Du får även en mycket bra hyrbilsförsäkring.

Räknar också hem årsavgiften endast på resturangbesöken, resten är bara en bonus :slight_smile:

Reser inte så mycket i tjänsten längre, har bara silverkort på SAS nuförtiden. Har Amex SAS Classic som är gratis. Tycker det är snudd på värdelöst.

Har kollat på Elitekortet. Men med min låga spend (ca 70.000kr/år på kortet) är det inte alls värt det. Antar att man måste kunna ta stora inköp på egen firma på kortet för få ordentlig utväxling.

Amex Elite har jag använt och det är bästa reskortet om man har SAS och Arlanda som hemmabas. Men med tanke på SAS bräckliga situation och de konstanta försämringarna vad gäller EuroBonus, kommer jag byta till Lufthansa som ”hemmaflyg”.

1 gillning

Främsta anledningen till att använda kreditkort istället för debitkort är att du skyddas av konsumentkreditlagen. Du har samma invändningsrätt mot kreditgivaren som mot säljaren. Om ditt kortnummer läcker och transaktioner debiteras på ditt kort är det inte ditt problem. Om en säljare lurar dig och levererar något annat, eller om det inte kommer fram, har du samma invändningsrätt mot kreditgivaren (29 § konsumentkreditlagen) som mot säljaren.

Det enda jag använder debitkort till är kontantuttag i utlandet.

2 gillningar

Så för att summera, förmånena man får med Amex Platinum kommer främst från att bara betala månadsavgiften, inte så mycket från att använda kortet? Poängsamlande kan man få bättre med andra kort(?). (t.ex. Sas korten i Sverige, nu bor jag inte där så inte aktuellt för mig, men det finns andra kort med bra poängsamlande här)

Coolt! Detta hade jag ingen aning om!
måste kanske se över hela mitt upplägg…
Alltså, jag tror jag har ett kreditkort - utan kredit. Om det nu finns? Eller blir det ett Debit-kort då? #NollKoll