Jag skaffade amex blue eurobonus för lite över ett år sedan och funderar på att byta nu när de höjer avgiften. Att de höjer avgiften är i sig inget jättestort problem men stör mig på en del andra grejer också. Man kan inte betala med det överallt, ganska dålig platform/e-tjänst, nästan ingen integration till andra system (open banking etc). Dessutom funderar jag på om flygpoäng inte är det bästa, jag håller på och kollar på flygresor till japan och då finns det i princip inga poängresor om man vill ha inte vill boka väldigt kort inpå. Och det är inte så att jag reser jättemycket.
Vad har ni för kreditkort? Finns det andra bonusar som är bättre? Kan det vara värt att kolla på ett kreditkort utan växlingspåslag?
Förutsätter att du menar sas amex classic och inte blue.
När det kommer till bonus överlag egentligen så är det ju inte så svårt att räkna på om det går ihop eller inte mot avgiften. Flygbonus blir ju lite smalare då, i min mening ska man väl endast ta ett sådant kort om man ändå skulle åka på den resan som det möjliggör om man inte hade kortet, alternativt har så hög spend att det kommer så mycket poäng på köpet så att det löser sig själv.
Just Japan är nog att glömma om man inte är väldigt engagerad själv, det finns företag som tjänar bra pengar på att hjälpa folk boka dessa resor med åt folk med bonuspoäng. Lite som börsen, du konkurrerar inte bara med lekmän som dig själv. Jag kör sas amex elite där jag enkelt kan boka bonusresa som överstiger årsavgiften, men jag kanske inte ska räkna med business till Japan. Räkna på det utfall som är sannolikt.
Amex blue för cashback är väl det bästa bonuskortet, annars är det dåligt med bra bonusar som inte är nischade eller begränsade tycker jag. Man ska inte underskatta kort utan valutapåslag, jag har collector black som komplement, endast visas påslag som man inte kommer undan (lägre än mastercard). Povade på sommarens resa och exakt samma belopp i SEK drogs som på northmill, vilket annars rekommenderas av många för utländsk valuta. Enda nackdelen jag ser är max 50 000 i kredit, men det beror väl på person.
Din voucher du får av Amex Classic gäller även endast för resor inom EU.
Det finns egentligen inga andra kreditkort än SAS Amex-korten som ger någon som helst cashback (i deras fall i form av resor). Speciellt inga som är gratis eller kostar mindre än 100-200kr. Sen vet jag inte varför folk är så besatta av just avgiften man får jämföra med värdet man får av kortet.
Jag har precis bytt till Klarna Premium. Ger min 1% cash back, och många gånger högre än så (tex 3-5% när man bokar jobbresor via hotels.com). Cashback kan man även växla mot flyg-poång.
Återkommer efter ett år med utvärdering, men första veckorna är positiva.
Intressant, hur mycket behöver man spendera för att det ska vara värt det? Hur funkar cashback, betyder 1% cashback att man får 1kr när man spenderar 100kr?
Känns som att många som kör eurobonus kreditkort halkat in och fått fel. Man bör se det som flexibelt och business till oklar plats för att få fullt värde. Du kan inte stirra dig blint på en plats, du bör tänka ”värme under vintern” eller liknande. Vi har på 5 år köpt business t&r 3 gånger och premium t&r 1 gång utanför europa. Värdet är en nog norr om 200k
Ja, så förstår jag det. 1% som antingen dras av på framtida köp eller byter till tex flygpoäng (då enligt formel per flygbolag). Break even blir väl då 100x spend månads/årsavgiften, vilket i mitt fall är 199kr/mån dvs ca 20 tkr/mån spend krävs. Nu har jag också som vana att söka inköp via Klarna-appen också, vilket många gånger ger 3-10% cash back.
Nej exakt, som sagt det finns inget kort med vettig cashback om man jämför med resekorten. Förutom Klarnas kort nu eventuellt men de kan ju klassas som rese-kort också nästan.
Om man är villig anpassa resmål och datum efter bonusbiljetter är ju SAS Amex (premium kör jag) guld. Använder ofta poäng för resor inom Norden / Eu . Får ofta en dyrare biljett flexibelt med poäng då.
2-1 voucher körs på längre resor , södra Europa alt USA. När SAS hade större footprint östover fans det massa till Japan . Men värkar va svårare nu. Du kan ju boka med skyteam partners med 2-1 och eurobonus