Familjen som har månadsutgifter på ca 45.000 SEK använder idag Nordea Guldkort. Det har väldigt få förmåner (reseförsäkring, avgiftsfritt om man betalar inom 60 dagar).
Nu när Klarna börjar erbjuda Premium-kort började jag fundera på om det är värt att byta.
Vi reser ofta, men nästan alltid med olika bolag, är sällan på flygplats länge nog att bry oss om lounge. Det jag är mest intresserad av är därför cashback, när jag tittat på andra kort tidigare har det ofta varit månads- eller årsgränser på cashback som ändå inte gör det speciellt värt en eventuell kortavgift. Funderar även på om man inte blir begränsad i cashback också ska kombinera ett kreditkortsbyte med någon form av faktura-till-kort-tjänst typ Billo så att vi kan lägga i princip ALLA kostnader på kortet.
Någon som har erfarenhet kring det? Någon som gjort en kalkyl på 2-3 år och känner att de fått tillbaka värdet av eventuell avgift nu 2025?
Jag reste tidigare ganska mycket i tjänsten och skaffade då ett SAS Amex Elite för att tjäna poäng och kunna resa med familjen på semestrar. Numera åker vi ofta en gång per år med hela familjen på en interkontinental resa till släkt eller vänner, och då kostar det väldigt lite jmf med att köpa resorna kontant. Däremot är man såklart begränsad i när och hur man kan boka. Glöm att åka fem pers i business på påsklovet, tex.
amex platinum med points plus ger lite mer än 5k i cashback (som återbetalning på någon av utgifterna du gjort med kortet) med dessa månadsutgifter, tycker du att deras middag för 2 vid 6 tillfällen/år är intressant så betalar sig årsavgiften på 9k utan att du reser något. Iom att man får extra poäng på köp i andra valutor, så blir de effektivt utan valutaavgift (2% växlingsavgift + 2% cashback)
utöver de är försäkringen de som är bra att få med och att du utöver vanlig lounge kan få “lounge to go” om du ändå vill ha något från espresso house men inte har tid att sitta i loungen, din partner får ett eget kort och ni har totalt 4 pers till lounge eller lounge to go, eller både och
jag har utnyttjat reseförsäkringen vid flera tillfällen och de har gått snabbt och smidigt.
Klarnas “Premium kort" är väl inte mycket till premium? Ingen reseförsäkring ens. 0,5% cashback visserligen, men inte ett kreditkort ens så pengarna måste finnas på kortet som trots det inte tillåter kontantuttag. Klarnas gratis kreditkort skulle jag säga är ett bättre kort - gratis, med reseförsäkring och (likt premium) 0% valutaväxlingspåslag.
SEB Invited är nog bortsett från Amex det bästa premiumkortet för cashback.
Två fel.
Klarnas kort verkar inte vara nämnvärt premium utan mer som ett kreditkort med undantaget, ingen bonus på kreditbeloppet utan bara kontosaldo som används.
Dvs, du måste stoppa in pengar hos Klarna och använda dessa pengar, för att få bonus.
För att svara på din fråga, jag använder AMEX blue, ett “budget” kreditkort som inte gratis utan kostar 420 kr/år. Det är 1.25% cashback på allt och gratis dubbelkort till frun.
Nackdelen är att det är AMEX och inte Visa/Mastercard.
Kan bara instämma med andra talare här att Amex Platinum är förträffligt om du reser, kan vara intressant att veta att du får gå på Priority Lane genom säkerhetskontrollen med Amex Platinum - mycket värt när det är kö på Arlanda. Dessutom mycket bra reseförsäkring och avgiften betalar sig själv om även om du bara utnyttjar “Dinner for 2” varannan månad.
Nordeas premiumkort har 0.5% cashback och koster 600/ år (faktiskt 1200 om man inte är premiumkund hos dem). Utan att kunna något om detta så låter ju Nordeas kort väldigt dåligt i jämförelse. Hur stor är nackdelen med mex jämfört med Visa/Mastercard?
Jag har Amex-kort sedan cirka 6 månader tillbaka och vill nämna här att när jag försökte använda mina poäng för att boka hotell så blev det struligt. Poängen drogs men bokningen gick inte igenom. Konstiga felmeddelande och jag fick lägga tid på att ringa och prata med supporten för att få tillbaka mina poäng. Efter allt detta har jag landat i att jag endast använder poängen för att reducera köpen på kommande faktura. Jag skulle gärna byta till något annat där jag kan känna mig trygg i att poäng och förmåner funkar som förväntat.
Jo den stora nackdelen är att alla ställen inte tar AMEX. Om det påverkar dig märker man oftast när man väl skaffat AMEX och testar tyvärr.
De flesta stora butikerna, bränslestationerna, matbutiker, webbsidor tar AMEX. Mindre aktörer tar kanske inte riktigt lika ofta. Finns garanterat undantag på edera och andra håll.
Se till att ta en invite från någon med AMEX så får du bonus. Eller om du hittar någon bra kampanj.
Just AMEX blue är 100% cashback, inga flygpoäng eller liknande utan det är flat 1.25% retur som betalas ut en gång per år. Jag tiggde invite från random forummedlem på annat forum för att slippa avgiften första året på mitt AMEX blue, finns ju säkert fler kampanjer och varianter. Kan inte uttala mig om andra kortvarianter med flygpoäng och jox.
Jag ser inte varför man ska ha Nordeas premium kort för 600/1200 kr? Vad är det den har som inte Norwegian har som har samma cashback för gratis kostnad?
Vi har på 5 år sparat ihop ca 500k eurobonus poäng. Vi har flygit långt bort 2 gånger i business och ska snart boka en till. Vi har amex premium som kostar 130kr/mån. Tyvärr behöver man amex elite nu för att boka business vilket gör kalkylen sämre.
Tack för all input! Har också dragit mig för att köra Amex då jag hört att andra haft problem med att betala främst i utlandet.. Men det blev en kompromiss så har plockat fram ett SAS Amex Classic som vi inte använt tidigare.. Kör med det för att testa några månader.
Använder Handelsbankens Platinum, olika nivåer på cashback i form av aktiefonder beroende på hur mycket du använder banken. Vi ligger just nu på 0,45% tillbaka.
Utöver det riktigt bra reseförsäkring, självriskersättning vid hyrbil, fast track och lite priority pass-lounger mm.
Men det som sticker ut för oss har varit concierge-servicen. Dom har fixat en del konsertbiljetter före officiellt biljettsläpp, senast använde vi dom till Volbeat
Om någon är ute efter lounge access, till exempel MasterCard LoungeKey så kolla om ni har en eller får tillgång till den på den flygplats ni använder oftast.
I Köpenhamn ligger loungen dåligt till, du måste flyga utanför Schengen för att komma in i den.
Japp, har tittat på det också. Vi utgår inte från Arlanda som är den flygplats som nämns i de flesta korts marknadsföring. Men t.ex. Amex Platinum Plus gav access till andra lounger och fasttracks i Sverige också!