American express blue cashback kort - vad är er erfarenhet?

vad är din erfarenhet av att använda american express blue cashback-kort? Rekommenderar du att ha det? Om du har det, kan du dela bjudin länken ?

Har använt det under ca 2 års tid men har nyligen avslutat mitt kort.

Positivt:

• Förhållandevis bra cashback
  • Möjlighet till hög kredit
  • Gratis extrakort
  • När kundtjänst väl har öppet har jag upplevt tillgängligheten som bra

Negativt:

• Utbetalning av cashback endast 1 gång/år, upplever att det ger en inlåsningseffekt som gör det svårare att byta kort
  • Kostar pengar
  • Amex hemsida/app känns inte jättemodern
  • Inget stöd för bankid
  • Kundtjänst har rätt begränsade öppettider
  • Kortet fungerar inte överallt
  • Reseförsäkringen är rätt begränsad vill jag minnas

I slutändan så valde jag att avsluta kortet då jag upplevde att jag får nästan alla dessa fördelar (förutom kredit och extrakort) med t ex Rocker

2 gillningar

Tack @gruffalo, men for att ha (cashback) från Rocker du måste bjud in till en vän eller ?

Jag håller väl mer eller mindre med gruffalo men använder ändå mitt kort som “förstakort” eftersom cashbacken är högre än andra kort och vi som är 2+2 i hushållet har rätt hög spend.

Everydaycard är ett alternativ med 1% cashback när man nått över 20 000 kr/halvår (0,5% upp till det beloppet).

Vet inte forumets värvningsregler, kanske är känsligt, men skicka meddelande till mig om du önskar min American Express-länk!

Jag kör Green och är väldigt nöjd med det. Vet inte alls hur det står i förhållande till Blue.

Tyvärr accepteras det ju inte Amex överallt.

Tack @morgan007 , jag vill gärna ha det men jag kunde inte skicka privat meddelande till dig

1 gillning

Här är länk @MoIbrahimovic . Bekräfta med en “gilla” eller liknande att du kopierat den så tar jag bort det här inlägget!

(länk borttagen av @morgan007)!

1 gillning

tack igen @morgan007, det funkar jättebra.

1 gillning

Hej @morgan007 @MoIbrahimovic skulle också vilja skaffa Amex Blue Cashback och tänkte om någon av er skulle vilja dela värvningslänken?

@Elis. Varsågod: American Express

2 gillningar

Tjena,
Jag skulle också gärna ta en inbjudningslänk, om det fortfarande funkar? :slightly_smiling_face:

Efter Refunder Pays försämring den 1:a juli så var valet inte så svårt att välja nytt kort; jag lutade först åt Everyday, men räknade lite på det och kom fram till att man bara behöver spendera maximalt 90 000 kr per år innan Blue Cashback blir mer fördelaktigt än Everyday; skillnaden i årsavgift är 420-195 = 225 kr och skillnaden i cashback är 0,25 procentenheter. Och 225 / 0,25 = 90 000 (om man räknar med att all cashback med Everyday skulle vara 1%, vilket inte är realistiskt eftersom man behöver spendera 20 000 per halvår innan alla köp börjar ge 1%).

Du har blivit inbjuden till American Express. Se ditt erbjudande här: American Express

1 gillning

Tänk dock på att American Express inte accepteras överallt, så du kommer att behöva ha någon typ av MasterCard eller Visa vid sidan om.

Själv har jag både Amex Blue och Everyday :smiley:

Jag har amex blue, revolut och wise :joy:

Det är just därför jag har dragit mig för att skaffa Amex! Men tänker att jag ger det ett försök och se hur ofta jag behöver använda bankens debetkort.

Är kampanjen med 1 gratis år fortfarande aktuell? Jag har lite svårt att bekräfta det.

EDIT: Jag läste lite slarvigt, det verkar gälla! Tack.

if you think about it, the first year is free, it helps to have a credit card that increases your credit score and you have it almost free from the second year if you pay more than SEK 2800 per month. Note that it is accepted in most known markets (ICA, Coop, Willys)

Nu när jag har använt kortet i några veckor så är intrycket inte så bra.

Cashbacken är förstås den bästa jag känner till för närvarande, men det förvånansvärt ofta som kortet nekas. Otroligt irriterande.

Mindre ställen som pizzerior, krogar, närbutiker etc är bara att glömma. Stora kedjor med nationell täckning som Hemmakväll, Taco Bar och Jysk funkar inte. Jag kan bara anta att listan kan göras lång, för det är inte så att jag har gått runt och testat kortet i enkom dessa två veckor och ändå har det tagit stopp på så många ställen.

Det enda bra jag kan säga är att kortet fungerar på alla stora livsmedelskedjor, och det är ju där de flesta av oss har merparten av våra utgifter. Men å andra sidan är cashbacken i matbutiker bara 0,25 procentenheter högre på Blue Cashback än det är på Everydaycard, och det kortet tas emot överallt.

Att det inte funkar i Google Wallet är en annan nackdel.

Så än så länge skulle jag inte rekommendera någon att skaffa Amex Blue Cashback; det är helt enkelt för irriterande och pinsamt att behöva stå och testa olika kort på nästan var tredje ställe man besöker. Cashbacken är inte så bra jämfört med Everydaycard att det motiverar den extra mödan.

Nu när jag redan har Amex blue och ett gratis Norwegian-kort med 0,5% cashback som backup tänker jag att jag kan ge detta ett år och utvärdera sedan, men jag tror faktiskt inte att vinsten är så stor i reda pengar mot Everydaycard med tanke på att det är mindre än hälften så dyrt per år och den genomsnittliga cashbacken hamnar rätt nära 1% med det kortet i alla fall.

Det stämmer mig veterligen inte heller att det är bra för ens kreditbetyg att ha kreditkort, så givet att man som Amex-användare måste ha ett annat kort som backup är det ytterligare ett argument för att hålla sig borta från Amex.

6 gillningar

Tack för denna återkoppling! Har själv Everyday sen ett par år, men har funderat på att gå över till Ax Blue. Har dock låtit bli då jag varit rädd för precis det du beskriver, att det inte är värt besväret då det inte tas emot över allt. Blir nog att hålla kvar vid Everyday :blush:

Det låter vettigt :slight_smile: Varenda gång man blir nekad och tvingas använda något annat kort sjunker ju ens totala cashback, och det behövs väl bara att man blir nekad att betala någon större utlandsresa eller liknande så börjar man närma sig den nivå man ändå hade hamnat på med Everyday.

1 gillning

Tycker Blue är ganska värdelöst. Satsa på ett SAS Amex (elite/premium) istället och kombinera med ett SAS mastercard. Om du har någorlunda spend så kan du resa gratis 1-2 gånger per år i businessclass. Det är så vi reser gratis långflyg. Kräver dock att du lägger lite tid på att sätta dig in i hur det funkar och hur du kan “hacka” systemet på bästa sätt.

3 gillningar