Utkast: RikaTillsammans kortguide 2025/2026 (för kredit- och debitkort)

Hej,

Som många av er hört är RTs fokus för tillfället på en ny hemsida som ska kategorisera alla kloka tankar som finns i communityn på ett användarvänligt sätt.

Som en del av den nya hemsidan kommer vi att sammanställa guider för:

• Kredit- och debitkort
  • Sparkonto
  • Bolån
  • Osv

Jag har skapat följande sammanställning som vi gärna vill ha er input på baserat på de historiska trådarna i forumet:

5 bästa generella kreditkort

Amex Blue

Årsavgift: 420 kr (gratis första året med inbjudan)

Cashback: 1,25% på alla köp
Valutapåslag: 2%
Fördelar: Högst cashback, Apple Pay
Nackdelar: Accepteras inte överallt, har ej Google pay

“Jag använder Amex Blue till 95%+ av mina köp pga högst cashback” - @Foxy1

Norwegian

Årsavgift: 0 kr

Cashback: 0,5% (max 500 kr/år, kan få cashback som flygpoäng)
Valutapåslag: 1,99%
Fördelar: Apple Pay, Google Pay, Gratis uttag utomlands
Nackdelar: Cashback har tak

“Norwegian är utan avgift och man kan göra bankomatuttag som kommer på månadsfakturan.” - @Alice

Preem Mastercard

Cashback: 0,5% utan tak
Fördelar: Cashback kan användas direkt mot fakturan, förmånligt för dig med bil.
Nackdelar: Har ej Apple eller Google Pay

“Blev Preem kortet istället för everydaycard. 0.5% cashback utan tak alla köp.” - @tomaten94

Visa ytterligare kort

Gekåskortet

Cashback: 1% utan tak
Fördelar: Hög cashback utan tak, Apple Pay, Google Pay
Nackdelar: Måste besöka Gekås minst 1 gång/år

“Är ni någon gång om året i Ullared på gekås så är Gekåskortet bäst” - @Lars_Andersson1

Morrow Bank

(f.d. Komplett)

Cashback: 0,5% (1% på köp över 20k)
Valutapåslag: 1,75%
Fördelar: Högre cashback på större köp , Apple Pay, Google Pay
Nackdelar: Tar inte emot nya ansökningar (kommer nytt kort under 2026)

“Skulle säga att Morrow fortfarande är svårslaget” - @Svampboken

4 bästa resekorten

Northmill

Typ: Debitkort

Valutapåslag: 0%
Uttag: Gratis upp till 30k/mån
Fördelar: Ingen valutaväxlingsavgift, Nyligen tillagd reseförsäkring (juni 2025), Inga uttagsavgifter , Apple Pay, Google Pay
Nackdelar: Debitkort

“Jag har också Northmill, enligt mig det bästa kortet för resor. 0 kr i uttagsavgift, 0 kr att inneha kortet, Inga valutapåslag.” - @Poulseng

Visa korten på andra och tredje plats

Revolut

Typ: Debitkort
Årsavgift: 0 kr (basversion)

Valutapåslag: 0% (upp till 10k/mån)
Uttag: Beror på plan
Fördelar: Flera valutor, Snabb växling, Apple Pay, Google Pay, Engångskort för nätbetalningar
Nackdelar: Gräns på 10k/mån för gratis växling, debitkort

“Jag använder Revoluts virtuella kort. Kostnadsfritt, bra växelkurs. Dom har även engångskort för nät-betalningar.” - @Agurk

Norwegian

Typ: Kreditkort

Uttag: Gratis (räntefritt till förfallodatum)
Fördelar: Gratis uttag i bankomat, Reseförsäkring inkluderad, Räntefritt om fakturan betalas i tid, Apple Pay, Google Pay, flygpoäng.
Nackdelar: Har valutapåslag

“Norwegian är utan avgift och man kan göra bankomatuttag som kommer på månadsfakturan. Räntefritt om man betalar fakturan i tid.” - @Alice

SJ Prio Mastercard

Cashback: SJ bonuspoäng (motsvarar 1,25% i cashback)
Uttag: Gratis (räntefritt till förfallodatum)
Fördelar: Bonuspoäng som kan användas till resor och mat med SJ, Apple Pay
Nackdelar: Ifall du inte reser regelbundet med SJ försvinner kortets fördelar, har ej Google Pay.

“Tågresenären i mig sätter 100% av allt som kan köpas på kort på SJ Prios Master Card. Visst, det kostar sina 300 slantar om året, men det åker jag lätt upp på bonusresorna.” - @angaudlinn

3 bästa företagskorten

Mynt

Typ: Kredit/Debitkort
Årsavgift: 0 kr (för gratisvarianten)

Valutapåslag: 1,95%
Uttag: Ej möjligt
Fördelar: Utläggshantering, bokföringsintegrationer, Apple Pay, Google Pay, App-gränssnitt (ta bild på kvitto när jag är ute)
Nackdelar: Inga bonusar/rabatter, ej möjligt att göra uttag

“I början av 2023 trillade jag över MYNT. Använt sedan dess och är väldigt nöjd.” - Jan

Visa korten på andra och tredje plats

Fortnox företagskort

Årsavgift: 0 kr (om du har Fortnox licens)

Valutapåslag: 1,95%
Uttag: Ej möjligt
Fördelar: Ges ut i samarbete Mynt dvs samma förmåner som utläggshantering, bokföringsintegrationer, Apple Pay, Google Pay,
Nackdelar: Inga bonusar/rabatter, ej möjligt att göra uttag

Qred

Årsavgift: 0 kr (upp till 3 anställda därefter 49 kr/ytterligare anställd)

Uttag: 3%, minst 35 kr
Fördelar: Digitala kvitton, cashback, Apple Pay, Google Pay
Nackdelar: Behöver gå via tredjepart för integration mot exempelvis Fortnox

Övriga kort som ni verkar gilla

Visa ytterligare kort

SEB Invited

Årsavgift: 1800 kr (1 år gratis med SACO-fack)

Cashback: 1% cashback
Valutapåslag: 1,65%
Fördelar: Concierge, Loungekey, Mastercard Lounge Arlanda kostnadsfritt, fast track, bra försäkringar , Apple Pay, Samsung Pay
Nackdelar: Hög årsavgift

“Kombinationen av försäkringar (prisskydd!) + cashback är utmärkt för stora inköp.” - @tulpaner - länk

CarPay Ziklo Bank

(f.d. Volvokortet)

Cashback: 0,5% cashback på allt, högre cashback och rabatter på Tanka/Tvätta
Fördelar: Ofta specialerbjudande varje månad, kostnadsfritt, reseförsäkring, Apple Pay, Samsung Pay
Nackdelar: Bäst för dig med bil (men bra även för dig utan bil)

“I mitt tycke bra app och hemsida.” -@Arabesk - länk

Klarna

Valutapåslag: 0%*
Fördelar: Flexibel betalning, Smidigt upplägg, Apple, Google Pay
Nackdelar: Sämre växelkurs, Inga kontantuttag möjliga, Osäkerhet om det är kredit- eller debitkort

“Jag kör Klarnas Mastercard. Gratis och smidigt upplägg och man kan betala när man vill” - @Sparkalle

Lista uppdaterad 2025-08-14 med:

• CarPay (fd Volvokortet)
  • SEB Invited
  • SJ

Även korrigerat:

• Amex har ej Google pay som jag skrev från början
6 gillningar

Coola optimeringsstrategier

I forumet finns många guldkorn som dessa två för optimering:

Efter att ha läst tråden så funderar jag på att köra Klarnakortet för att slippa valutaväxling, Amex Blue för cashback och Norwegian som backup för Amex.

@jaggy i forumet

Jag använder Amex Blue till 95%+ av mina köp pga högst cashback men måste ha kvar mitt norwegian visa kort för butiker som ej tar amex. Som tur är kostar norwegian ingenting, everydaycard kostar likt amex och att ha två kreditkort som kostar pengar är sällan värt, kanske om du reser och har hög spend men då har du nog koll redan.

@Foxy1 i forumet

När Preem inte har kampanj får man 15 el. 10 öre/liter rabatt på bensinen hos Preem. Man får ingen cashback på drivmedel eller hos konkurrerande bensinstationer.
Om man betalar bensinen på Preem med AmEx Blue Cashback, och den kostar mer än 12 kr, så får man mer cashback än man hade fått rabatt med Preem-kortet.
Så bäst om man har AmEx-kortet är att ansluta det till ett Preem-medlemskap, så får man både cashback och rabatt.

@Bjoern i forumet

Frågor som vi gärna vill ha hjälp med:

• Är korten på listorna ovan okej? Borde något kort tas bort/adderas?

• Åsikt om t.ex:

• SAS Eurobonus?
    • Bankernas kreditkort?
    • etc
  • Räcker det med denna information, eller är det något som saknas?

1 gillning

CarPay från Ziklo Bank, fd Volvokortet, tycker jag absolut platsar.

7 gillningar

Tack! Kan du hjälpa mig med kortets fördel - är det perfekt för volvoägare eller andra bilägare också?

1 gillning

Norwegian har antingen cashback eller flygpoäng. Man väljer vilket alternativ man föredrar.

3 gillningar

Tågresenären i mig sätter 100% av allt som kan köpas på kort på SJ Prios Master Card. Visst, det kostar sina 300 slantar om året, men det åker jag lätt upp på bonusresorna.

Ingen cashback, men poäng att köpa bl a resor för.
Fördelar: Funkar typ överallt eftersom det är Master Card med SEB som utfärdare. Funkar säkert med de där mobillösningarna också. Konstigt vore det annars…
Nackdelar: Kostanden möjligen, ingen cashback för de shoppingivriga, dåligt om man inte reser med SJ regelbundet.

3 gillningar

Fördel med Norwegian cashback är att den går direkt in och ger avdrag på fakturan. Nackdel med Preem cashback är att den kommer som utskick i fysiskt brev. Det går att lösa in den så att det blir avdrag på fakturan men detta kräver handpåläggning.

Fördel med Preem är att det går att ha två kort utan extra kostnad. Det är inte generellt möjligt.

Klarnakortet kanske skulle varnas för eftersom de marknadsför sig som ”utan valutapåslag” men har en annan myglig och hög avgift istället.

2 gillningar

Instämmer att sj prio MasterCard är ett riktigt bra kort. Poängen motsvarar 1,25% i cashback på alla resor (för ett par år sedan var det bara längre resor och nattåg som gav bra värde).

2 gillningar

Aha, jag visste inte att de räknat ut någon procent utan trodde mer att de körde en dynamisk variant där för att fylla tågen.

1 gillning

Man behöver absolut inte ha en Volvo, eller en bil öht. Du får plocka in nedanstående i din mall. Räknar upp enl vad jag kommer på, kan säkert ha missat något.

CarPay är ett avgiftsfritt VISA-kreditkort.
Bonus är 0,5% på alla köp oavsett var, men 1% på bensin hos Tanka och biltvätt hos Tvätta. Dessutom 10% rabatt hos Tvätta och 10 öre/liter hos Tanka.

Reseförsäkring.
Regionspärr kan sättas på kortet.
Apple Pay, Google Pay.
E-faktura.

Ofta specialerbjudande med extra bonus. T ex i juli gav alla restaurangbesök 1% bonus. December brukar ofta vara 1% bonus på inköp av livsmedel.

Bonus betalas ut i form av elektroniska bonuscheckar som kan användas som betalning på Tanka, Tvätta, ladda elbil. MEN även vid betalning av lokaltrafik och tågresor, alltså behövs inte bil för att använda bonusen.

I mitt tycke bra app och hemsida.
Notifiering i mobilen när ett köp görs.

1 gillning

Kul att jag blev citerad och bra initiativ att göra en tråd/artikel som denna.

Vill bara tillägga att en simpel graf med cashback på y axeln och spend på x-axeln med diverse kort med månadskostnaden medräknad hade uppskattats. Då får man snabbt en överblick vilka kort som är bäst vid vilken spend. Amex blue är ju bara bättre än norwegian efter man spenderat för 4667kr/mån om jag inte minns fel.

5 gillningar

Oj, börjar känna mig gammalr som inte fattar :joy::see_no_evil: Kan du inte hjälpa oss med exempel så kan vi säkert titta på detta sen.

SEB invited: Kortet SEB Invited | SEB

• Mastercard, funkar överallt
  • 1800 SEK / år men 1 fri år med SACO-fack (t.ex. Akavia | SEB)
  • 1% cashback på allt
  • Concierge
  • LoungeKey
  • Mastercard lounge @Arlanda (fri!)
  • Fast Track
  • Bra försäkringar:

Kombinationen av försäkringar (prisskydd!) + cashback är utmärkt för stora inköp.

Chatgpt gav mig denna men med flera olika kort kan det vara intressant

(Norwegian har tak på 500kr cashback per år)

5 gillningar

Har jag missat något eller sen när kan man använda Amex med Google pay? Eller är det bara online - eftersom med mobilen kan man inte blippa det?

Är det inte 1% bonus även på laddning?
Sen har de även sparkonto.
Fördel där att man kan föra över pengar direkt från sparkonto till kort kontot om man går i taket för sin kreditgräns.

… Nej bara 0,5% på ladd.

1 gillning

Hur mycket kan man få in på dessa cashback-kort per år? Är 1% bra?

Har som vanligt väldigt svårt se att något kort har bättre värde än SAS Amex-korten. Förutsatt att man någon gång inom en 5års-period har tänkt resa någonstans överhuvudtaget.

Jag tycker Morrow (fd Komplett) är bättre än norwegian. Man får också 0,5 % cashback vid vanliga köp men 1 % vid köp över 20k och 4 % på Komplett.se. Dessutom kan man tjäna in 500poäng/mån och 2000poäng/12mån. Poängen drar pengar av fakturan rätt och slätt.

Morrow erbjuder numera även efaktura med förifyllt belopp på hela utestående belopp.

1 gillning

Inte utöver vad andra VISA-kort har, tror jag vi kom fram till? Alltså vad VISA tar mot referensvalutaindex. Men de andra korten där kanske inte är VISA… frågan är isf om butiker utomlands tar det kortet? Brukar vara VISA och MC. Antar att det är samma historia för MC-baserade kort.

Edit: Aha, det kanske är att ta ut kontanter vi pratar om.

Ja, Coop Mastercard. Cashback 0,5% på allt (som man får ut när man handlar på coop) och framförallt, man kan ha två kort vilket tex inte är möjligt med Norwegian.

2 gillningar