Utkast: RikaTillsammans kortguide 2025/2026 (för kredit- och debitkort)

Känns som det blir +/- eftersom de har dyra priser i butikerna?

Det beror väl på vad man köper och vilka butiker man har möjlighet att handla på. Jag brukar välja butik baserat på vad jag tänkt köpa och variera lite för just variationens skull det kan vara lite skiftande utbud i olika butiker.

Som jag förstår det använder Revolut en egen växelkurs ” Revolut exchange rate” som är hel dynamisk över vardagsdygnen och har inbakat en liten spread. Northmill använder VISAs växelkurs som definieras 1 el 2 gg/dygn och även den verkar ha liten spread inbakad. Allt enl sökning med ChatGPT om jag ska vara ärlig.
I skrivande stund ger 1000 SEK 89,11 EUR på Revolut och 89,83 EUR enl VISA valutakalkylator.

1 gillning

Nej, vi pratar om att betala med kortet. Jag använder Avida/Santander och har ingen sådan avgift. Northmill har det inte heller.

1 gillning

Jag har mer generellt inte sett någon mening med flygpoäng. Dock är mitt flygande främst ”behovsbaserat”. Om jag skulle vara mer flexibel med vilka platser jag vill åka till skulle allt bli enklare.

1 gillning

Stämmer detta? Finns det någon som kan bekräfta? All information jag har läst om detta innan pekar mot att Amex INTE stödjer Google Pay i Sverige. Amex är t.ex. inte med på denna lista från Google.

1 gillning

Inget stöd i Sverige.

2 gillningar

Jag har funderat lite på att skaffa Collector Easyliving som resekort, då det inte har några påslag eller avgifter.
Någon som har erfarenhet av detta, kan det vara en bra kandidat på listan?

Hur funkar det med bonusresor? Kan dessa användas flexibelt eller är det typ vissa avgångar och distanser som de kan användas till?

Om jag tänker mig att jag vill åka på en populär musikfestival på sommaren - är det då en rimlig strategi att samla ihop poäng för att få resan dit gratis?

Är poängkostnaden fast eller efterfrågestyrd? Kommer poängkostnaden bli abnormt uppblåst vid tidpunkten för musikfestivalen?

Hur länge kan man samla poäng innan de behöver användas?

Ja alla har en liten spread i sina kurser. Att få den ”den riktiga” är inte riktigt möjligt

1 gillning

Man får poäng som man köper resor för, så det är fritt val. Men även poängen skiftar beroende på avgång, tågtyp etc.

Mycket handlar om hur tidigt du bokar biljetten. Därefter kickar den dynamiska prissättningen in. Så ta Sweden Rock t ex, det är ju ingen hemlighet när den är och vilka stationer som är inblandade. Däremot vet ju även resenärerna detta, så det bokas garanterat tidigt och påverkar prissättningen.

Personligen har jag gjort så att jag har en mental prisgräns för när jag tycker jag vill använda poängen.

Ja, som sagt, risken finns.

Det är länge. Jag vågar inte svära på det, men jag tror vi snackar åtminstone tre år från årsskiftet efter den första poängens intjäning. Och använder man inte hela så betas de äldsta av först.

tilläggsexempel: Jag har en resa bokad i december, en resa jag köpte i maj. Men så funkar ju allt med dynamisk prissättning. Är man ute tidigt slipper man mycket av strulet.

1 gillning

Mitt fel, Amex fungerar inte med Google Pay.

Cool idé med en graf, tack för idén!

Problemet är väl att nya kunder inte accepteras? För invänta det nya kortet som ska släppas 2026

Vi gör om vårt kreditkort och tar därför inte emot nya kreditkortsansökningar. Du som redan har kortet påverkas inte av detta i dagsläget.
Det nya kortet - med ny design och uppdaterat fördelsprogram - lanseras under vintern 25-26.

3 gillningar

Tänker du bara på Blue nu? Betalade med mitt amex med annan färg med Apple pay senast igår

Blir lite förvirrad när jag letar :rofl:

På Amex sida står att Apple Pay finns:

Google Pay fungerar dock inte.

Vi har nog uppfattningen att Coop är klart dyrast på det mesta… Så för den som handlar mycket mat är det nog värt att ta med priserna när man väljer kreditkort. Men om man är väldigt selektiv och lägger tid på att springa runt mellan olika butiker kan det ju såklart vara värt att ha flera olika kort och medlemskap.

Så här ser Matpriskollen på det område vi bor i för ett hushåll med 4 personer och på ett år. Priserna är ordinarie priser utan rabatter och bonus.

1 gillning

Kan bekräfta att det funkar med Apple Pay.

1 gillning

För SJ är poängpriset direkt proportionellt mot priset i kr. Om man vill kan man köpa värdecheckar och använda. En värdecheck på 200kr kostar 3200 poäng. För att få 3200 poäng måste man spendera 16000kr. Det ger en “återbäring” på 1,25%. 200/16000=1,25%.

2 gillningar

Du kan handla var du vill och ändå få cashback med Coop-kortet. Enda kopplingen till coop är att du måste (tror jag) casha ut där.

Matprisjämförelser ger jag inte mycket för d verkligheten är lite mer komplext än att man handlar en viss uppsättning produkter på en viss plats till ordinarie pris. Verkligheten (iaf min) är betydligt mer komplex än så. Jag känner till priserna, vet vilka butiker som är bra/billig på olika saker, vet vilka som har bra kvalitet på olika saker, passar på att köpa mycket vid bra erbjudanden osv. Mina favoritbutiker brukar vara sådana som brukar ha bra erbjudanden och inte den som har några öre lägre ordinarie pris på basvaror. Sen är det också viktigt att butiken är lättillgänglig och lagom storlek så man slipper gå köra en halvmil + gå en km extra bara för att köpa mjölk. Jag värderar ofta min tid mer än att ev spara småpengar. Därför blir mest tillgängliga butiken ofta huvudbutiken men att jag passar på att variera med andra butiker när jag har vägarna förbi.

Ett exempel: vi förbrukar stora mängder ost vilket blir rätt dyrt. Går man på Ica Maxi är det nästan aldrig riktigt bra pris på ost men på den lilla Coop-butiken i närheten har de ofta riktigt bra lockpris på just ost. Då passar vi på att köpa många ostar där. Sådana här saker framkommer inte om man bara jämför ordinarie pris mellan olika butiker. Jag köper aldrig någonsin ost till ordinarie pris så det är helt irrelevant om hushållsostens ordinarie pris är 5 kr lägre per kg på Coop än på Ica Maxi.

Ofta tycker jag mindre butiker (oavsett namn) brukar ha bättre erbjudanden är megabutikerna. Det i kombination att det är rena halvmaran att ta sig runt i en storbutik gör att jag gärna undviker dem helt.

Finns oändligt mycket att säga om matvarupriser men är sjukt mycket off topic i den här tråden. Är man ett par som ibland handlar på Coop så är Coop-kortet helt okej

3 gillningar