Kreditkort istället för bankkort

Vi har ett gemensamt hushållskonto dit vi sätter över 10 000/månad, har två kort kopplat dit via vår bank kostnadsfritt. Sen har vi Ingo tankkort på faktura som inte ger nån bonus. Funderar på om vi ska våga gå över till kreditkort för att samla bonus. 120 000 per år och 0.5% bonus skulle då ge 600 kr per år i bonus. Låter det smart?

Det jag inte riktigt förstår är vilka köp som är bonusgrundande? Kollade tex på komplett bank där det står alla köp i fysisk butik och på nätet för varor och tjänster . Men hur är det med fakturor? Antar att de inte räknas in eller kan betalas över kreditkortet? Och kan man tex använda refunder eller liknande tillsammans med kreditkortet?

Komplett kreditkort har ju fördelarna att det är gratis, ger bonus i pengar och innefattar alla köp. Har tex kollat på vissa tankkort som inte räknar in drivmedel som bonusgrundande eller bara ger rabatt på vissa bensinmackar, vilket inte är aktuellt för oss. Men sen har vissa kort, tex shell, ränta 2 %på innestående belopp, vilket komplett inte har. Vilka faktorer tycker ni är viktigast vid val av kreditkort? Är det lätt att kolla upp saldo för komplett kreditkort, finns app eller internetbank?

Utifrån allt detta, skulle ni välja att gå över till kreditkort och vilket kort har ni?

Känns rätt naturligt att kreditkort kopplade till ett bensinbolag inte ger bonus på köp hos andra bensinbolag.

1 gillning

Hehe jo visst absolut. Dock tex på shell ingår inte heller drivmedel på shell, utan man får rabatten men ingen bonus. Har du nåt kreditkort att rekommendera?

Jag använder ett kort från Circle K av gammal vana. Är väl nöjd, men varken något jag skulle rekommendera varmt eller avråda från. Ger lite rabatt på bensin och lite bonus på de flesta köp. Ser inte bonusen som avgörande för vilket kort man väljer. Avgift och ev. försäkringar är mer intressant. Vet att korten från min bank åtminstone tidigare hade bättre reseskydd. Jag har funderat på Komplett, men då de inte skickar E-fakturor är det inte aktuellt.

Något jag har som krav för att byta är att det finns stöd för Apple Pay. Skaffade ett kreditkort från Swedbank, men stödet för Apple Pay gällde inte deras kreditkort, så jag avslutade kortet lika snabbt som jag skaffat det.

Nu har ju inte Circle K stöd för Apple Pay heller, men eftersom det funkat bra på andra sätt hittills får det hänga kvar. Löser mitt Apple Pay-önskemål med Revolut istället.

https://rikatillsammans.se/forum/t/basta-kreditkortet-2021-stod-garna-rt-genom-komplett-kortet-via-sponsrad-lank/

Lång tråd om kreditkort. :blush:
Finns tydligen sammanfattning i första inlägget.

Själv kör jag komplett, men borde byta till everydaycard. Har inte riktigt tagit tag i det bara.

2 gillningar

Tillkommer kostnad för fakturan?

Sammanfattningen saknar ju dock nischade kort som SAS Amex Premium+SAS Mastercard Premium. Visst dessa kostar mer men det tjänar man lätt ihop om man kan åka iväg på resor, lite speciellt läge nu då förstås.

Om det är så viktigt med Apple Pay kan du lösa det med att skaffa Curve.

Har förstått att just ett kreditkort kan vara ekonomiskt smart. Men själv aldrig skaffat ett. Utan har endast kört vanligt bankkort och betalar direkt.

Gått i tankarna att skaffa ett kreditkort för typ cashback, men inte fått tummen ur. Ser egentligen inte några problem med hur det funkar för mig idag och är nog därför jag inte skaffat ett kreditkort (än).

Har haft lite samma frågor som du angående exempelvis köp på nätet. Men är relativt säker på att redunder och kreditkort funkar ihop, såvida du inte betalar via faktura då kanske, utan på något sätt använder kreditkortet.

1 gillning

Ingen fakturaavgift när man kör E-faktura och betalar hela beloppet. Osäker på om det är någon avgift annars.

För mig är Revolut ett bättre alternativ.

Ok, men om de inte har e faktura lär det bli en fakturaavgift varje månad…

Gjorde ett nytt försök och hittade en prislista. Circle K Mastercard tar 35 kr per pappersfaktura.

Ja Revolut har bättre app och funktioner men då mister du väl bonusen?

Själv har jag och sambon just gått över till att använda Volvokortet för alla kortköp.
0,5% bonus på alla köp förutom spel, tobak och bilköp.
Alltså även på andra tankställen än Volvos Tanka.
Ingen fakturaavgift heller

1 gillning

Gick över till everdaycard nyligen. Körde tidgare amex, shell mastercard men blev meckigt med flera och everdaycard har helt klart väldigt bra återbäring. Extrakort för 75kr år också.

Använder för allt.

Bläddrade igenom tråden, tack. Tror jag landar i att Every day card blir bäst, utifrån vad vi använder kortet till borde vi få ca 800 kr i bonus per år efter avgift… 660 kr med komplett, men då har jag inte räknat med extrakort.

Okej tack för svar, men jag menade komplett. Att det inte var aktuellt för dig då det inte fanns e-faktura, undrade om det innebär extra kostnad. Men läste mig till att man får via mail och att det då har med praktiska aspekten och missa att betala.

Det verkar som ett bra alternativ med 1 % cashback på mat och drivmedel! Beräknar att vi skulle få ca 800 kr per år i bonus efter avgift…

1 gillning