Har kvar prenumerationer, bensin och ett par andra utgifter direkt på kreditkortet. Revolut har mycket begränsad bonus på betalnivåerna. Och Curve är väl bara marginellt bättre på betalnivåerna. (Deras tre månader och fåtal butiker på gratisnivån ser jag som ingen bonus.) Men livet har annat än bonus att erbjuda. ![]()
Precis! Faktura i mejlen känns för lätt att missa för min del och har det mesta via e-faktura redan.
Skrev fel.
1% är bonusen på.
Kan dock bara användas för tankning eller verkstadsbesök.
Jag kan också intyga att Everydaycard funkar utmärkt och går att ha E-faktura för att betala krediten. Inte haft några problem själv med dom👌🏻
Ja, Everydaycard är bäst just nu trots årsavgift efter första året. Bonusen hamnar på kontot direkt (varje halvår). Och hela fakturabeloppet är dessutom ifyllt på e-fakturan ![]()
Nästan så att det är för bra… förmodligen sänks bonusen snart.
Jag använder amex blue cashback, det ger 1,25% cashback. Det har dock en årsavgift på ett par hundra (som man snabbt tjänar in) och kortet saknar i stort sett andra kreditkortsfördelar som man kan vara intresserad av när man reser. Men som cashback är det jättebra. Har mitt swedbankkort för annat.
Bor i Sthlm och i de alra flesta affärer och webbbutiker funkar amex. Dock inte i alla småaffärer.
Jag har ett MasterCard kopplat till mitt medlemsskap i SJ prio. Eftersom jag åker ganska mycket tåg pga särbo så har deras bonussystem varit en guldgruva hittills. Fri årsavgift pga min medlemsnivå och hög poäng på alla inköp. Det har bekostat flera resor varje år till särbon 60 mil bort. Så i realiteten en bonus på runt 5-10%, även om det ju inte ger “reda pengar”. Meeen, nu ändrar de reglerna så vi får se framöver hur det blir.
Frågar du mig skulle jag inte gå över till kreditkort för att få 0,5% ränta. Det är inte värt de hundralapparna på årsbasis. I synnerhet inte om kortet/korten har en avgift.
Kan ni hitta ett kreditkort som erbjuder poäng som går att nyttja till något som gagnar er mer än kontanter (som i mitt exempel med SJ) så satsa i så fall på det. Att jaga ren återbäring i kontanter misstänker jag äts upp av “spenderglädjen” och smidigheten med ett kort där man inte funderar över utgifterna mer än när månadsräkningen kommer.
Tack för tips, men tror inte jag vågar ha det som första/enda kreditkort när jag bor på en mindre ort ![]()
Tack för tips, vet inte om det känns aktuellt då vi inte har nån tanka, och ingen volvo verkstad ![]()
Jag flyger nästan inget och åker minimalt med tåg, iaf nu under pandemin. Men det låter som ett jättebra alternativ om man reser mycket! Jag hoppas ju att vi inte kommer ändra konsumtionsmönster bara för att vi har ett kreditkort, men tanken finns ju där, att man ska akta sig för kreditkort. Vi kollade på Ica för matkonto förut men kortavgiften åt upp bonusen. Det är framförallt mat och drivmedel som vi tänker använda kortet till.
Ett tips är att använda Everydaycard genom Curve. Då får ni bättre koll på köpen eftersom Everydays transaktioner tar flera dagar på sig att visa rätt. Med Curve får ni till och med klockslag på köpen och bonusen får ni ändå. Men Curve funkar inte på mackar, iaf inte i automaten så där kan ni använda Everyday direkt.
Ursäkta om jag går lite OT men vad är fördelen med ett kreditkort vs ett bankkort?
Det jag kan se i tråden är att man får bonus på sina köp 0,5-1,5% beroende på kort.
Är det bonusen som är kärnpunkten eller finns det andra väsentliga fördelar?
Jag utgick ifrån min ekonom och att jag i runda slängar handlar för 120 000 per år då hamnar vi på 600 om bonusen är 0,5 %. Är det så att det passar bättre dem som har större ekonomi och handlar för större belopp, annars tycker jag att 600 per år är ganska försumbart.
Lägg på ev avgift du betalar för ditt bankkort också. Fortfarande inte så mycket pengar kanske, men frågan för mig blir varför? Vad är det du köper för de pengarna? Det är inte som att kreditkort är svårare eller krångligare, de utför samma funktion och man använder dem på samma sätt.
Väljer du rätt kort så får du en e-faktura som du kan låta betalas automatiskt och du behöver inte ändra på något alls av det vardagliga.
Men sen har vi det faktum att du tekniskt sett handlar för bankens pengar och att vi har den här flummiga konsumentkreditlagen som säger att du under vissa omständigheter inte behöver betala notan.
Går resebolaget i konkurs? Kreditkortskunder får biljettpengarna tillbaka från banken, bankkortskunder får långfingret.
Dina kortuppgifter såldes på darknet? Kreditkortskunder reklamerar transaktionen, bankkortskunder får ligga ute med senaste lönen medan banken gör sin utredning.
Nya billiga nätbutiken hann bara ta dina julklappspengar innan sidan försvann? Kreditkortskunderna handlar någon annan stans, bankkortskundernas barn får kol i strumpan.
Vad är fördelarna med bankkort som väger upp ovan?
Utöver eventuella poäng och den lilla räntan är det möjligen reseförsäkringar och onlineköp utomlands etc som är poängen. Försäkringar täcker ofta kreditkort bättre, såvitt jag förstått.
Helt enig, frågan borde vara vad man får ut av ett bankkort.
En annan fördel är att få faktura med alla köp listade och enkelt att hantera, speciellt om man har delad ekonomi förutom ev egna inköp som då enkelt kan summeras.
Jag betalar i nuläget 39 kr/mån, dvs 468 kr per år för enkla vardagen på sparbanken, helt sjukt!
Om jag skulle byta till tex revolut (vill inte ha kredit för det) så kan jag välja att bara betala för internetbanken 175 kr/år. Men det ingår ID skydd i enkla vardagen, någon som vet vad funktionen innebär och om det är värt att betala för?
Vet inte heller vad ID-skydd innebär men kolla med hemförsäkringen vad den täcker. En bra sak man enkelt kan göra själv är att spärra obehörig adressändring på Skatteverket.
Nackdelen med att bara betala för internetbanken är att det är osmidigare att föra över till Revolut med banköverföring. Annars finns PFC, ett svenskt kort där man swishar över pengar istället. Det är gratis med standardkonto.
Jag dumpade mitt bankkort för länge sedan. Kör tre kreditkort & Revolut. Maxar poäng. Älskar att resa.
Tack för ett utförligt svar
Prenumerationer tycker jag gör sig bäst med Revolut för då blir man påmind om dom genom notiser. Allt övrigt med Curve (förutom bensin) genom kreditkort för att erhålla bonus.
Betalnivåerna på Revolut och Curve lönar sig inte genom utökade bonusar och rabatter utan det är annat som spelar in där.