Kreditkort istället för bankkort

Funktionsmässigt är den enda fördelen med bankkort gratis kontantuttag (i Sverige) väl?

Visade sig att mannen har ett volvo kort redan! Och att tanka finns här där vi bor och att han brukar serva bilen på Volvo verkstaden :grinning:. Vi kom fram till att betala drivmedel, service mm över volvo kortet istället för Ingo som nu, som inte ger oss nåt alls avseende bonus.

Tack för tips! Känner mig lite oteknisk och har ingen koll på vad curve är, får läsa på lite :slightly_smiling_face:

Snåljåpsversionen är att du byter till skandiabanken som kostar noll om du skippar kortet.

Norwegian har gratis uttag på sitt kreditkort om det är något man prioriterar, finns andra som bara tar ränta så om man kan planera sina uttag eller gör extrabetalningar blir det bara någon dags ränta som kostar.

En fördel med kreditkort är att man inte behöver ha några pengar liggande på lönekontot. Direkt när lönen kommer kan man överföra alla pengar som blir över den månaden till sparkonto/investeringskonto eftersom månadens utlägg så småningom bara blir en räkning bland alla andra som man vet exakt storlek på. I praktiken ligger man då lite i förväg med månadssparandet, och dessa pengar får man avkastning på.

3 gillningar

Då är det ju bara ett fixa ett extrakort och köra allt där.

1 gillning

Nu hänger jag inte med riktigt. Får man fortfarande eventuell bonus på det bakomliggande kortet?

Curves bonusmodell med fåtal namngivna butiker för bonus och bara prova-på för gratisnivån kändes lite tunn.

Ja än så länge, när det inte funkar så går jag nog över helt till Revolut.
Curves egna bonusmodell är inte mycket att hänga i julgranen här i Sverige, kanske är Revoluts Rewards bättre men den använder jag typ inte.

1 gillning

[quote=“Flismaskin, post:45, topic:16948, full:true”]

Snåljåpsversionen är att du byter till skandiabanken som kostar noll om du skippar kortet.

Ja, det är såklart ett alternativ men tycker om att ha vår lokala sparbank med fysiskt kontor, om det skulle behövas :slightly_smiling_face:. Bytte från SEB för nåt år sen, det var ganska opraktiskt när vi hamnade i nåt läge där vi behövde göra nåt ärende fysiskt och var tvungen att åka 10 mil…

Kör Everydaycard med Curve tillsvidare för att få Apple Pay. Funkar bra!

Vilket kreditkort är bäst och varför?
Vi flyger extremt lite sedan pandemin så SAS eurobonus är inte aktuellt (även om de har sjukt bra poängshop)

Har idag Sj prio mastercard men åker så lite tåg att det inte ger så mycket nytta.

1,25% cashback för 35 kr/månad.

2 gillningar

Vi använder RefunderPay just nu. Det var gratis första året och ger 1% bonus på allt. När ett år gått brukar jag byta till tex everydaycard. Men även om Refunderpay kostar 395kr Per år kommer man snabbt upp i den summan på ett år och gör det lönsamt ändå.

Refunderpay har även gratis extra kort till sambon.

Detta är verkligen något jag rekommenderar så länge man aldrig utnyttjar krediten.

Största fördel förutom bonus är att vi har stenkoll på våra utgifter även fast vi har delat ekonomi.
Bara summera ihop alla köp och dela upp dem enligt eget tycke varje månad.

Man får ju också dubbel bonus när man drar sina medlemskort. Dvs bonus på Coop medlemskort och sedan bonus från Refunderpay.