Hur använder ni kreditkort?

Hej

Jag tycker att det har varit en hel del diskussioner om kreditkort på forumet ett tag nu. Så jag fick mig en liten funderare: hur använder ni kreditkort?

Själv använder jag ett komplett kreditkort där jag och min sambo enbart handlar mat. Detta gör vi för att på bästa sätt kunna hålla koll på hur mycket pengar vi lägger på mat varje månad.

Jag vet också en del som använder kreditkort för alla köp.

Hur gör ni? Och varför?

Jag använder kreditkort (Coop MC för tillfället, säger upp det innan de vill ha årsavgift) vid inköp av mat och vid alla större transaktioner, > 500kr.

Jag resonerar som så att kan jag få några korvören tillbaka i form av rabattkuponger på mat eller bonuspoäng på flygbolag/hotell, utan att det kostar mig något så :+1:

Jag är tryggare som kund då jag kan reklamera köp till kortutgivaren om det strular.

Vid köp av resor använder jag alltid kreditkort med reseförsäkring.

I mitt fall så för jag regelbundet över aktuell kredit till ett separat konto så att jag inte blir överraskad när räkningen kommer.

Vi använder endast volvokortet i vår vardag. Alla köp görs därifrån. Kuponger kommer ofta som kan användas när man tankar/tvättar eller lämnar in bilen. Vi är nog uppe i ca 800 kr i kuponger sen i maj. Vi har sparkonto hos dem också med 0,65% ränta och det funkar smidigt att kunna överföra pengar direkt till kreditkortet vid större inköp. Jag har testat en del kreditkort men enkelheten i detta kortet passade oss. Skönt också att få en räkning och bara betala den i slutet av månaden. Pengarna som blir över sätts in på sparkonto eller investeras.

1 gillning

Nu är det inget kreditkort även om de arbetar på en kreditlösning vilket efterfrågas av väldigt många (inkl. mig) och därifrån görs alla inköp i dagsläget.
I kortet ingår även Spotify, Netflix, Amazon prime, Lounge access på flygplatser för två personer (När man nu kommer få lov att nyttja det :sweat_smile:)

Utöver det ingår också 5% cashback i kryptovaluta vilket var den primära anledningen att jag valde just den utfärdaren, vet att många här troligtvis är skeptiska till just krypto :slight_smile:
Ser fram emot att kunna nyttja den framtida kreditfunktionen oavsett och då kanske detta svaret är mer befogat!

Hade jag inte använt ovanstående kort (hittade bara det när jag letade kreditkort) så låg komplett nära till hands, men nu såg jag att de kapat vissa förmåner så jag är nöjd med mitt val oavsett.

Jag använder ett SAS amex-kort för travel points. Jag har inte använt en innan för att jag är en impulsköpare och inte litar på mig själv, men rädslan för kreditkortet fick mig att spendera mindre pengar totalt sett på kreditkortet så det fungerar :smiley: Jag betalar det varje månad.

Vi har två separata gemensamma bankkonton. Ett där alla räkningar utom kortfakturor betalas från (tillika buffertkonto) och ett gemensamt kortkonto med ett månadsvis framräknat fast belopp överfört från vilket kreditkortsfakturor och kontantutlägg (t.ex swishköp) dras från.

Från början hade vi bara ett konto men det blev rörigt att hålla isär hur mycket av kontosaldot som var periodiserade fakturabelopp och vad som var överskott från tidigare månaders kortutgifter.

Kreditkort är väl lite smaken som baken. Vi kör amex green som ger ~0,75% kickback vid vår spend utan årsavgift och gratis extrakort. Ibland har man tur och det kommer något annat vettigt att växla poängen mot och då kan kickbacken gå upp lite.

Extra bonus är att små kramsbutiker som frun älskar att bränna massa pengar på ofta inte tar Amex så bara det motsvarar nog en kickback på 20% :slight_smile:

3 gillningar

All i för kreditkorten. Har ju haft säkert över 10 olika, men just nu så är det SAS Amex Premium och SAS Mastercard. För er initierade… så är det Eurobonus jag håller på att samla. Dessutom har jag fått tummen ur att skaffa ett extra kort till sambon och vi använder den till inköp av allt.

Givetvis betalar man av fakturan varje månad och använder inte krediten. För då blir det dyrt.

Jag använder kreditkort för alla köp för att få cashback på allt (många bäckar små). Jag kombinerar detta med medlemsbonusar på t.ex. ICA. Jag gör köpen genom Curve eftersom kreditkortet jag använder inte har någon app som håller koll på inköpen. Då kan jag sen enkelt sammanställa hur mycket jag spenderat på olika kategorier av köp och jag ser hela tiden hur mycket jag har spenderat denna månad.

Jag har kreditkort som en extra buffert samt säkerhet ifall min vanliga banks IT-system ligger nere (det händer ju ibland för alla banker). Har använt det ibland för stora inköp för att få bonusen men då har pengarna alltid funnits på sparkontot. Eftersom de drar ner bonusen nu kommer jag återgå till att ha det bara som buffert. Jag vill helst ha krediten “ledig” inför en eventuell nödsituation.

Kul med så många svar och se så många olika sätt att använda kreditkort på.

Jag blir lite sugen på att börja använda kreditkortet på heltid framöver.

Jag tror inte jag hade en sedel eller ett mynt i min hand mer än högst 5 gånger förra årtiondet dvs mellan år 2010 > 2020. Så jag är till 100% för kortanvändande. Vilket iof sig också styrks av att fler och fler storbanker stänger ner sina bankkontor och många banker tar varken emot eller KAN lämna ut kontanter.

Personligen funderar jag väldigt mycket över varför Riskbanken, eller heter den Riksbanken (???) fick den otroligt dåliga idén att lägga miljarder på att trycka nya sedlar och mynt för några år sedan???

Har aldrig använt kreditkort. Har kollat runt på olika men sett att de som har de bästa förmånerna alltid sänker dessa tillslut. Så om man vill fortsätta ha högst bonus, cashback eller liknande så får man byta rätt ofta.

Så det har aldrig blivit av. För mycket jobb enligt mig.

1 gillning

Jag fortsätter mina funderingar i ett nytt inlägg så här en tidig januarifredag.

Först ska Riksbanken lägga miljarder på att trycka och prägla nya sedlar och mynt. Sedan ska dessa sedlar och mynt transporteras runt hela vårt avlånga land under största bevakning till skyhöga kostnader för att tills slut hamna i tusentals med bankomater och uttagsautomater.
Sedan ska användaren som behöver kontanter transportera sig gåendes, cyklandes eller med bil till bankomaten för att ta ut cash. För att sedan betala med dessa hos sin handlare. Och handlaren måste i sin tur transportera tillbaka alla dessa pappers- och myntpengar till banken.

Någon som förstår hur fruktansvärt ologiskt ovanstående är?

Sannolikheten att kortet inte funkar är så försvinnande liten utan i så fall är strömavbrott en större risk, åtminstone för oss som bor på landet. Men å andra sidan så funkar ju inte kassorna heller vid strömavbrott.

Största nackdelen är att staten håller på att släcka ner hela det fasta telefonnätet (kopparnätet) och ersätta det med ett fibernät eller mobilt bredband som är EXTREMT känsligt för störningar som påverkar kortbetalningar. Men det är ett annat problem som hör 2000-talet till.

Jag och min sambo använder oss av Everydaycard för i stort sett alla köp, förutom en del som görs i utländsk valuta då används Klarnakortet. Det här kombineras med andra bonussystem som exempelvis ICA och Refunder.

Självklart betalas hela fakturan varje månad :slightly_smiling_face:.

Använder Shell Mastercard med 0,5% bonus till alla mina köp.
Använder aldrig krediten utan har alltid ett innestående belopp på kontot.
På innestående belopp upp till 15000 kr erhåller man inlåningsränta på 2% vilket genererar 210 kr (efter skatt) per år.
Många kort har några hundralappar i årsavgift och jag tycker det känns rätt bra att Ikano/Shell till skillnad från dem istället betalar mig 210 kr per år för att jag använder deras kort. :grinning:
De 15000+ som jag alltid har innestående är en del av min bufferthink.

2 gillningar

Kör SAS AMEX och SAS MC. Samla Eurobonus och får 2 for 1 på en resa med SAS (150,000kr spend). Betalar hela beloppet plus ca 7000 extra för kommande månadens mat.

Har Revolut för resor och har strulat bara en gång i Japan.

Jag gör alla inköp på kreditkort (huvudsakligen SJ Prio MC men ibland SAS EB Amex). Undantag görs för rena investeringar i utländsk valuta (Trine t.ex.), då skaver det för mycket med växlingsavgiften (har Revolut för de ändamålen).

Tycker det är smidigt att betala alla månadens omkostnader tillsammans i slutet av månaden, då har man koll på var det landar i god tid. Görs större inköp utöver det vanliga finns gott om tid att parera det.
(Nyttjar givetvis aldrig något annat än räntefria perioden.)

En stor fördel med kreditkort är att det ju faktiskt fungerar som en del av ens buffert så man kan ha lite mer kapital investerat i stället för på konto.

Använder sas amex och sas mc till allt. Samlar bonuspoäng och flyger gratis till olika destinationer varje år tillsammans med sambon. Kanon.

Fast kontanterna är viktiga pga det är enda sättet för vanligt folk att få tillgång till centralbankspengar. Himla viktigt att skilja på Affärsbankspengar och Centralbankspengar. Det du kallar för ologiskt fungerar i resten av världen. Kontanterna fungerar så.

Jag och frun använder våra Mastercard (Cirkle K) till alla inköp. Allt på samma räkning, använder aldrig krediten, 0,5% cashback, helt gratis osv. Betalar nog mellan 200tkr och 300tkr med det per år vilket ju blir en tusenlapp eller två som man får “betalt” för att använda kortet. Jag ser ingen nedsida…