Använder ni kontanter?

I tråden “hur använder ni kreditkort” har någon tagit upp ämnet gällande kontanter. Tycker ämnet kring kontanter är intressant. Framför allt eftersom svenskar verkar gå över till att använda kort eller andra digitala lösningar helt och hållet.

Anser att kontanter är ett bra sätt att se hur mycket pengar man har. Samt se vad som händer om man köper saker. Man ser klart och tydligt att det inte finns oändligt med pengar. Samtidigt så är det så lämpligt med kort. Bara dra kortet sen är det klart. Behöver inte tänka mycket mer än så.

Det händer sällan, men tidigt 2020 tog jag ut kontanter från en bankomat. Strax därefter blev coronan en vardaglig sak här i Sverige. Var då in och handlade på en mataffär och ville få bort mina kontanter som fanns i plånboken. Frisk och ren om händerna. Tog upp pengarna ur plånboken och kunden bakom mig sa “går det fortfarande att betala med kontanter?” med en irriterad röst.

En annan sak jag märkt är att i många “överlevnadskit” som innehåller stormkök, vatten o.s.v. finns kontanter med. De som är förberedda utifall elen eller annan infrastruktur skulle förstörts eller slutat funka. Så det finns användning för dessa kontanter ändå.

Vill få er att fundera lite, så kommer med någon fråga.
När tog ni senast ut pengar ur en bankomat?
När höll ni senast i kontanter?
Använder ni kontanter, hur och när?

Har lite kontanter hemma just för nödsituationer. Har dessa i mindre valörer, 200-sedlarna är i mitt tycke alldeles utmärkta.

Har några sedlar bakom mitt mobilskal, just för att undvika pinsamma situationer där betalkortet vägrar fungera, eller om kortterminalen inte fungerar (hänt mig x flera, skönt att kunna ta fram en sedel så är det klart). Men egentligen har jag mest kontanter som en backup till betalkort, något att falla tillbaka på. Beredskap och trygghet helt enkelt.

Men ärligt talat, i vardagen så använder jag sällan kontanter.

1 gillning

Har alltid en ”draglax” i plånboken, är egentligen enbart till för att locka till sig fler laxar…

/Alex

5 gillningar

Är själv helt värdelös med kontanter i Sverige. Så många som inte tar emot. Var väl drygt ett år sen jag tog ut en 500-lapp. Jagar Eurobonuspoäng så det blir all in på kreditkorten.

1 gillning

Jag försöker alltid ha några hundra i plånboken i olika valörer, gillar inte känslan av en tom plånbok.

Eller som en kompis pappa uttryckte det: ”Så att inte hundarna pissar på en…”

3 gillningar

Tidigare hade jag 5-15K hemma för att kunna använda i värsta fall men nu blir det bara kontanter till dotterns veckopeng…

1 gillning

Liten anneknot:

För något år sedan så fick vi besök av min frus utlänska släktingar, där tanken var att jag och min fru skulle leka reseledare.

Då de kommer från ett utlänskt land där man använder enbart kontanter så var det man med tog med sig.

Så där satt man med 80k i kontanter, så då var frågan hur fan får man in dessa på ett bankkonto…

Min bank tog inte längre emot kontanter, men de hade avtal med Forex som låg 70 min bilfärd bort som kunde tänka sig lösa in kontanter. Så man fick sätta sig i bilen och åkte dit ensam. Först så vägrade Forex lösa in pengarna då jag inte kunde bevisa att de var lagliga… Efter mycket om och men så fick vi fram bilder på orginal kvittorna. Men detta räkte inte utan de ville brånt prata med fruns släktingarna som varken pratade engelska eller svenska… Efter ca 30 sek videochat där de i princip vinkade till varandra så gick banktjänstemännen iväg för intern diskussion. För att sedemera återkomma med kommentaren att vi accepterar det för denna gång…

Men är slutade det inte utan Forex ville ta ut en avgift på 0.1% på allt över 50 000, snål som man är så tokvägrade jag. Satt in 50 000 på kontot och hade 30 000 kvar i kontanter…

Återstående pengar konsumerade jag upp under några månader.

Efter dessa beskymmer med kontanter så har jag slutar använda dom helt…

2 gillningar

Inte rört kontanter på minst 5 år iaf. Betalar med mobilen (Pay) varje dag.
Att ha kontanter för ett “överlevnadskit” låter väldigt förlegat. En uppladdad powerbank låter som en mer modern lösning.

4 gillningar

De enda kontanterna vi har hemma är sådant som barnen får i födelsedagspresent/julklapp av släkt. För alltid över från mitt konto till barnens då de har sina egna konton och sonen som är 13 har eget kort och swish på telefonen. Försöker få med pengar när man ska handla ibland, men det känns krångligt att betala med kontanter nu för tiden. Och all växel man får över blir gärna liggande på hög…

3 gillningar

För mig känns det självklart att man ska få välja hur man vill betala och pga det använder jag alltid kontanter! Ju mer de försöker tvinga mig att betala med kort ju viktigare är det för mig att betala med kontanter.

Jag väljer bort ställen som inte tar emot kontanter, t.ex. IKEA och Åhléns där jag bor.

6 gillningar

Ekonomibyrån denna veckan på samma tema.

1 gillning

Har kontanter, men använder det sällan. Ett problem som slår mig ibland är att vi är några som har kontanter för nödsituationer men använder det inte normalt. Då minskar ju chansen att det skall funka i en nödsituation.

Jag tror inte vi kommer sakna kontanterna förens de är borta.

1 gillning

Använder kontanter en gång om året - när vi ställer in husvagnen i en lada för vinterförvaring. Gubben tar bara kontanter.

Kör annars allt i mobilen och hoppas på digitala körkort så man slipper plastkort helt. Har dock alltid en femhundring med mig som backup.

Hemma har vi 5-10K SEK och 500 USD i rent prepping syfte.

1 gillning

Tror du har helt rätt, frågan är vad de som växer upp nu gör, de tittar snett på mig när jag drar upp kontanter i Willys kassan. Så om vi som dör ut först inte håller emot så kan de nog bli så illa att kontanter försvinner helt inom en halv generation.

Visste att det var illa, men inte att enbart 10% av transaktionerna i handeln nu sker med kontanter… får överväga att börja använda dem. Gillar dock smidigheten man får genom kreditkorten, att varje krona man får in kan börja arbeta direkt, men antar att det är smällar man får ta.

Ni som inte använder er av kreditkort, dvs inte har någon egentlig ekonomisk nytta av kortbetalning såsom kredit eller cashback, varför går ni inte tillbaka till kontanter i så stor utsträckning som möjligt?

1 gillning

Det har väl i alla tider tittats snett och suckats, när en hamnat bakom en pensionär med sin portmonnä i kassan :joy: :sweat_smile:

4 gillningar

Jag är en sådan person, använder enbart kreditkort (okq8) vid tankning (smidigt med faktura varje månad).
Har faktiskt inte funderat över det tidigare, men känt att “lösa” kontanter enbart är ett irritationsmoment (en del pengar på betalkort och en liten del pengar i plånboken).

Det är ju smidigt att inte behöva leta upp en bankomat så fort något ska inhandlas tänker jag.

Om något ska handlas på nätet, vilket görs mer och mer, så har du inte mycket nytta av en “hästhandlaplånbok” :man_shrugging:

Men jag ska vara ärlig med att säga, har börjat titta mer och mer på att hitta ett kreditkort med cashback, tycker det är en djungel.
Dock är jag uppväxt med att kreditkort ska man akta sig för, tror det sitter i ryggmärgen.

Jag använder endast kontanter när jag reser utomlands. Jag gör det mest för att hålla koll på min resebudget och utgifter och dessutom finns det en hel del ställen i semesterorter där det bara accepteras kontanter. Typ hos en trevlig gammal tant som säljer frukt på marknaden.

När jag precis kommit till Sverige hade jag några “privatekonomiska utmaningar”. Då gjorde jag samma sak… 1000 SEK ur en bankomat varje måndag och sedan försöka handla och leva av det resten av veckan. Egentligen fungerade det rätt så bra.

Numera har jag helt svängt över till kontantfri. Kreditkort,månadsfaktura, cashback, swish, mobilbetalningar vid parkeringen… hela bunten. Jag kan inte minnas att jag någon gång ångrade att jag inte hade sedlar i plånboken. Jag tycker att det är en väldigt bra sak att de tog bort kontanthantering på bussarna till exempel. Det blivit lite för enkelt för knarkpåverkade ungvuxna att råna busschauffören.

Det där med prepping och att gå motströms genom och fortsätta använda kontanter förstår jag men är inte min grej. Visst är det så att t.ex. äldre har det svårt att hänga med och vill gärna hålla fast till kontanter. Det förstår jag också. Samtidigt ser jag inte varför jag själv ska utsätta mig för sådant bekymmer.

Tyvärr(?) har världen förändrats, dels till det bättre och då är det så mycket mer bekvämt och trevligare att bara acceptera läget, gå med i flödet och njuta av chanserna och möjligheterna som tillhör. Och stödja våra äldre att anpassa sig efter det nya läget också istället för att krampaktigt hålla fast till det som har varit. Det blir man inte gladare av.

Använder helst inte kontant, men det är synd att Sverige tar bort kontanter för just bussarna. Se till att man inte får växel tillbaka och pengarna åker ned i en behållare som är sluten.

Mentaliteten är lite som. Man kan krocka när man kör bil. Då skiter jag i att köra bil och går istället. Istället för att säkra upp på andra sidan.

Men tänker i de fall där det går att använda kontanter. Ska nog gå över till detta.

Kan rekommendera något av bensinkorten som ger 0,5% cashback. Har själv Preems eftersom jag ofta åker förbi en sådan samt de ger 10 öre rabatt per liter med kortet.