Använder ni kontanter?

Jag tänker mest på anonymiteten, den möjligheten måste finnas. Köper inte alls argumenten gällande penningtvätt, terrorism etc som vissa kör med, det gick alldeles utmärkt att stävja brottslighet även när det fanns enbart kontanter. Polisen får sluta vara så bekväma. Den absoluta majoriteten av penningtvätt sker dessutom inte med kontanter utan falska fakturor samt pengar som studsar utomlands.

1 gillning

Har inte använt kontanter på 5 år, inte ens sett de nya sedlarna i verkligheten. Jag förstår inte riktigt det där med att ha kontanter hemma vid nödsituationer? Vilken nödsituation kräver kontanter egentligen?

1 gillning

Handla trots att betalningssystem som kräver någon form av kortterminaler eller internetuppkoppling slutar fungera. Antagligen bland det första ex. Ryssland skulle slå ut vid en attack.

1 gillning

Okej, men vi brukar ha mat hemma för 4-6 månader frammåt, vad skulle man behöva köpa förutom mat egentligen?

Bensin kanske men de flesta stationer tar inte cash.

99% av befolkningen har dock inte det, så det är ett bra råd till allmänheten. Sen kan det tänkas att du behöver köpa något från någon som inte önskar något av de varor du har att erbjuda i utbyte, dvs. den grundläggande funktionen för pengar.

I guess…hur kan man inte ha det? :slight_smile: Men jag antar att bo på landet med 3 mil till närmaste affär gör att man behöver ha lite buffert hemma…

(Sen kan man ju tänka sig att jag skulle kunna använda maten som valuta… :stuck_out_tongue: )

Ja jag förstår att det kan vara användbart men Sverige är ett ganska stabilt land. Infrastrukturen är bra och underhålls, det är extremt sällan strömavbrott eller tillfällen då man inte har uppkoppling osv. Själv så kör jag på flera olika betalkort så har man inte alla äggen i samma korg iaf.

Swish är ju nere till som tätt, inte heller ovanligt att någon banks betalsystem inte fungerar så att de får gå ut med detta i radio. Tänk dig då ett scenario där någon med resurser medvetet försöker få systemen att klappa ihop. Kontanter hemma är en billig försäkring mot detta.

Ja absolut, men fungerar ens moderna kassasystem med kontanter om t ex det saknas nät eller ström? Rånrisk och sådant?

Problemet med det resonemanget är ju att personen du behöver köpa ex någon medicin av egentligen inte vill ha inlagda päron, och därför kommer ge dig ett sämre pris. Det var just detta problem som gjorde att pengar uppstod från början.

Utan internet fungerar de iaf. Sen kan man ev. behöva reservström till moderna kassor, men det behövs ju även till frysar etc. Gällande rånrisken får man komma ihåg att många länder använder i princip bara kontanter och det fungerar alldeles utmärkt, rånrisken är av underställd betydelse i en sådan situation.

1 gillning

Jag skulle vilja ställa den motsatta frågan :slight_smile:. Ni som använder kontanter dagligen, varför? Jag betalar alltid med mobilen (Google/Apple Pay) och har inte upplevt någon situation på flera år där det inte funkat klockrent (inom Sverige). Varför krångla med kontanter och gå till bankomaten stup i kvarten när man kan betala på 2 sekunder med mobilen?

Anonymitetsskäl är den enda förklaringen jag kan komma på, men jag hoppas att man kan hitta tekniska lösningar på detta framöver.

1 gillning

Hur krångligt är det att gå till en uttagsautomat? De finns fortfarande utanför/i varje affärscentrum och på andra ställen i alla städer. Jag tar ut ett par tusen direkt när jag får lön och har aldrig tyckt att det har varit krångligt.

Många skulle behöva använda bara kontanter eftersom de uppenbarligen inte har någon koll. Gäller absolut inte mig och förmodligen väldigt få på det här forumet!

Fast frågan var varför man ska göra det…

Jag har gått runt med den där femhundringen i plånboken i flera år nu och börjar få riktigt svårt att se nyttan med att gå till en bankomat innan jag handlar något.

För mig handlar det om fyra saker:

1. Jag vill bestämma hur jag ska betala, ingen annan ska bestämma det åt mig. Jag tycker också att affärer/restauranter/etc. ska ha rätt att bestämma hur de vill ha betalt så vill de inte ta emot kontanter så är det okay för mig men jag väljer att köpa saker på ställen som låter mig välja.

2. Många har svårt att hantera kort, pga. t.ex. ålder men också pga. olika funktionshinder så det kan också vara unga som behöver använda kontanter. Jag stöttar dem och väljer därför att använda kontanter.

3. Jag tror att det är svårt, men kanske inte omöjligt, att lära sig förstå pengars värde om man bara ser pengar som en siffra på en skärm. De flesta barn vill gärna ha kontanter och lär sig bättre att hantera pengar om de har kontanter.

4. Det är roligt med kontanter! Jag skulle gärna ha ett pengavalv som Joakim von Anka! Vi sparar alla mynt och tjugokronorssedlar och varje gång vi ska slutbetala en dyr resa häller vi ut pengarna och räknar. Vi dricker en flaska Champagne till och får en supertrevlig stund! Det brukar bli ungefär 20000 och i det stora hela är det inte mycket pengar men ändå roligt! (Det har ändrats lite nu när det är nästan omöjligt att bli av med stora mängder mynt men det går fortfarande att göra.)

Jag förstår att kontanterna kommer att försvinna i Sverige och jag kan inte göra något åt det men jag kommer att streta emot så mycket jag kan så länge det går!

3 gillningar

Jag tycker det är viktigt att kontanter finns kvar, pga. anonymitet och krishantering, och kommer därför nu gå tillbaka till kontanter i så hög utsträckning som möjligt trots krånglet det innebär.

Har fram tills nu använt enbart kreditkort, har inte ens ett vanligt debitkort kopplat till min huvudbank, och använder gärna självutcheckningskassor. Älskar smidigheten, men det finns viktigare saker och uppmanar andra att göra samma sak. Försöker nu hitta en smidig lösning för mynten…

Använder för tillfället inte kontanter. Har lite kontanter hemma och i plånboken som reserv om t.ex kortterminaler inte fungerar. Brukar även ha kontanter på mig när jag tränar (mtb långdistans) då det kan vara bra att ha om man vill stanna vid nån glasskiosk eller om man skulle behöva lifta eller liknande pga oväntad situation.

Förut använde vi alltid kontanter till att handla mat. Vi tog då ut 5000kr som skulle räcka hela månaden. Blev det pengar över så använde vi det till fika på stan eller restaurang.

Jag håller med om dina fyra punkter, men jag känner att det måste gå att hitta lösningar på
dessa punkter även med digitala pengar. Det fanns säkert motstånd när butiker slutade acceptera silverskrot och sa att “Tyvärr, du får gå till banken och byta ut ditt silverskrot mot en banknota istället”. Jag ser det som närmast oundvikligt att pengar blir mer digitala på grund av dom uppenbara fördelarna och kostnadsbesparingarna.

Att enkelt, snabbt och säkert kunna flytta värde i form av pengar gynnar ekonomin kraftigt, så det är tråkigt om folk ska streta emot av principskäl istället för att hitta lösningar på dom faktiska problemen.

Jag hoppas att e-kronan kommer lösa detta och göra det både anonymt (upp till vissa summor per transaktion, men det känns okej), billigt och smidigt. Risken är ju annars att det inte finns något alternativ till inlåning hos privata banker och deras betalningssystem. De kommer inte vara sena med att höja transaktionsavgifterna för kortbetalning samt införa dem för Swish när ”konkurrensen” är borta.

Så det är lite som med miljön, det gäller att hålla ut nu och kanske t.o.m ge upp lite bekvämlighet tills de framtida lösningarna är på plats.

Fanns det verkligen butiker innan det fanns pengar? Även om det fanns det så tycker jag inte att förändringen från kontanter till bara digitalt är samma sak som från “silverskrot” till kontanter.

Jag håller med om att det är viktigt att kunna flytta värde snabbt och säkert men det går ju att ha både “digitalt” och fysiska kontanter.

Min erfarenhet är att det är helt naturligt för barn idag med valuta som “siffra på en skärm”. Min 5-åring spelar pokemon och spelet har likt de flesta andra spel en egen valuta. Sakerna som hon vill köpa är “dyra” och kostar 200 pokecoins och då man maximalt kan intjäna 50 coins per dag så har hon lärt sig att spara och sätta upp sparmål! :slight_smile:

2 gillningar