Buffert med kontanter

Fortsätter diskussionen från Vad ska bufferten täcka för kostnader?:

Inte svar på frågan om buffert men hur mycket är lämpligt att ha hemma i kontanter?

Även om alla betalsystem kraschar kommer vi förhoppningsvis ändå få tillgång till mat. Den kan ju inte ligga och ruttna hos bönderna bara för att kontokorten eller swish inte fungerar?

2 gillningar

Enligt riksbanken finns det 58 miljarder i kontanter i omlopp. Det blir ca 5500 kr var om jag räknat rätt. Så ska man vara solidarisk så är det max vad man bör ha hemma per person. MSB rekommenderar 2000 kr per person.

MSB nämner också att man bör ha kontanter för en veckas inköp för ens eget hushåll. För vissa räcker 1000kr, för familjer, betydligt mer.

Själv har jag ett par tusen i småsedlar och oftast några hundra i plånboken. Händer då och då att tekniken strular kring betalkort, så känns skönt att kunna lösa det med kontanter.

2 gillningar

Detta x100. Kommer alla med femhundringar kommer det inte fungera. Att betalsystemet fortsatt fungera i Ukraina säger ingenting om hur det skulle se ut i Sverige, ryssarna har inte lagt energi på det eftersom det knappt hade gjort någon skillnad. Vi får säkerställa att de gör samma bedömning här.

Det lär ju krävas att samhället ställs om i någon form av krisläge, och det lär inte ske över en natt.

Se till att ha mat och vatten så att det räcker minst en vecka enligt MSBs rekommendationer. Det krävs inte mer än ett cyberangrepp eller lite sabotage för att vi ska bli utan.

Sen har iallafall jag kontanter så att inte livet stannar för att betalterminalen strular.

Jag har 5000 hemma i olika valörer, sen har jag några hundra i bilen och en tvåhundring under mobilskalet

2 gillningar

Finns otaliga scenarier utöver krig där kontanter är vettigt. Långa strömavbrott, naturkatastrofer, hackerattacker, IT-haveri och så vidare.

Så MSB är rätt ute, lite kontanter för en tids vardagsbehov är vettigt. :blush:

En relaterad fråga är om det räcker med att ha EUR i den bufferten eller om man också bör ha också andra valutor (USD? guld?) ifall det blir dags att lämna kontinenten. Själv har jag bara någon EUR-hundring i plånboken.

Tyvärr är det “till vardags” oftast svårt även att betala med kontanter om det blir strömavbrott eller datafel men det händer att t.ex. mataffärer kan ta emot kontanter.

Vid en riktig krissituation tror jag dock att affärer på något sätt skulle lösa det så att kontanter går att använda.

Förstår inte riktigt vad man ska ha stora mänger kontanter till. Såklart måste butiker som inte tar kontanter kanske behöva anpassa sig men de kanske inte kan ta emot kontanter och kan ju välja att stänga butiken istället.

Jag har bara några hundralappar i kronor och några tusenlappar i andra valutor (reser mycket)

Bufferten finns på flera olika bankkonton kopplade till flera olika svenska och europeiska banker

1 gillning

Isåfall ska man ju sticka långt innan paniken kommer, och då kan det bli falskt alarm många gånger.

Jag ser till att ha ordentligt med mat osv hemma istället.
Blir det större störningar på digitala betalningar hjälper ett par tusenlappar inte särskilt mycket ändå.

3 gillningar

Jag ser till att ha både och. När saker strular är redundans ledordet.

Svar på frågan i tråden, jag har ett par tusen i kontanter redo.

4 gillningar

Har mat och vatten etc för en vecka buffrat (naturligt inflationsskyddat) men inga kontanter vad är det värt när internet och elnätet är utslaget.

1 gillning

10 000 inlåsta i vapenskåpet tillsammans med 6 gevär och 2 000 patroner. Det är mitt survivalkit😎