Privatekonomi i krig | Ekonomisk prepping

ÖB med flera kommer med råd till oss svenskar:

Sätt dig in i att du lever i eller flyr från krig, som i Ukraina, vad är då viktigt utifrån privatekonomi?

Om jag tänker högt så är fastigheter eller bostadsrätter inte bra i krig. Den egna valutan och den egna börsen känns väl heller inte optimal.

Kanske är det helt andra saker som är viktiga som självhushållning och förmåga att anpassa sig? Språkkunskaper är viktigt om du tvingas fly till ett annat land tänker jag. Högt humankapital och kompetens som efterfrågas globalt, inte svensk förvaltningsrätt exempelvis.

Ekonomiskt kanske kontanter i utländsk valuta ($ och €) är en bra idé. Sparkonto i annat land är väl teoretiskt bra, men hur ska jag veta att dessa pengar går att nå i det nya landet? Fysiskt guld brukar nämnas, men känns otympligt.

Vad säger ni? Hur kan vi preppa privatekonomin för krig?

7 gillningar

Spontant tänker jag att all form av fysisk tillgång är väl bra? Tex en guldtacka i Sverige är lika mycket värd i ett annat land. Som du nämner kontanter i $ och €. Mer kan man nog inte göra.

1 gillning

Det har varit störningar med banksystemet i Ukraina men det har inte skett någon kollaps va?

Oavsett är det bra med engagemang i någon utländsk bank tänker jag…

1 gillning

Kontanter i små valörer hemma är ett steg på vägen. Det har löst problem för min del när banktjänsterna svajjat till.

3 gillningar

Det viktigaste är nog att bevara humankapitalet (alltså liv och hälsa), så (1) befinna sig i ett land med låg risk för krig, (2) befinna sig i ett land som man lätt kan lämna i händelse av krig & (3) befinna sig i ett land med låg risk att man tvingas delta i kriget ifall man blir fast där under krig.
Globalindex hos en eller flera internationella banker är nog bästa platsen att parkera sina besparingar.

3 gillningar

Bitcoin och guld för att kunna fly landet sedan har jag ett ställe i utlandet jag kan bo vid.

3 gillningar

Varför måste utgångspunkten vara att lämna landet ?

17 gillningar

MSB’s instruktioner är klara - “Om Sverige blir angripet av ett annat land kommer vi aldrig att ge upp. Alla uppgifter om att motståndet ska upphöra är falska”. Intressant att du ger upp i förväg. Ser man på hur Ukraina - “brodersfolk” som Ryssland kallar dom - behandlas med folkmord och krigsbrott är att dra dessutom det fegaste man kan göra. Att fly löser inget heller, ambitionen Ryssland har är från Vladivostok till Lissabon som dom själva uttrycker det.

Ekonomiskt investerar jag i globala indexfonder. Viktigt att lämna en buffert till familjen om man blir inkallad.

18 gillningar

Jag tänker mig nog mer att Sverige blir utsatt för terrorbombning snarare än att hela landet blir ockuperat. Vi blir högst sannolikt indragna om krig utbryter mellan Ryzzland och Nato. Dvs. Ryzzland skickar kryssningsrobatar och drönare mot civila. Som man gör i Ukraina.

Givet det scenariot. Så är nog det viktigaste att se till så man kan fortsätta leva och försörja sin familj precis som vanligt fast i krig. T ex. Anpassa sin bostad för strömavbrott. Lagra livsmedel och vatten. Inte vara belastning utan istället kunna hjälpa andra.

9 gillningar

Till viss del är vi väl redan i krig med Ryssland?

De fortsätter med hackerangrepp, senast ut är väl Svenska kyrkan, Coop, osv och de slog även ut en stor del av Sveriges gps-system nyligen om jag minns rätt.

Sen är frågan vart man ska fly om man väljer att fly? Hamnar Sverige i krig, efter Natointrädet, så är större delen av Europa i krig.

Vår familj har en initial plan vid invasionskrig eller akut kris. Men längre än så är svårt att planera.

Det räcker krasst med att de slår ut Bank-id så lamslås samhället.

9 gillningar

Bo inte nära högvärdiga mål helt enkelt.

Storstäder mm som är lätta att utsätta för terrorbombning som nu. Undvik orter med stor militär närvaro.

Anpassa/förbered för omfattande avbrott i infrastruktur (el, kommunikation, vatten/avlopp samt kollektiva transporter) och i förlängningen även tillgång till nödvändiga varor.

Ha ett högt humankapital inom de yrken som kommer behövas. Praktiska kunskaper är viktigt.

Diversifiera tillgångar.

Ha kontanter hemma eller realiserbara tillgångar så man kan sticka om det behövs.

Att fly är osannolikt, det är isåfall från det direkt kinetiska angreppet. Men EU hänger ihop (även om resten av EU naturligtvis kommer klippa loss Finland/Baltikum/Sverige direkt vid ett angrepp och två sina händer om det minskar risken för att de utsätts för något). Det blir svårt att ta sig till andra länder vid en konfliktsituation som är större än bara Sverige.

Sommarhuset på Gotland är nog i farozonen.

2 gillningar

Jag gar inga expertkunskaper men kan bara tänka mig två scenarier om det blir krig mellan NATO och Ryssland.

Antingen så blir Ryssland snabbt helt utplånat eller så blir hela mänskligheten utplånad.

Kommer inte på något annat tänkbart scenario.

3 gillningar

Ja kanske… Framförallt kommer det nog inte vara ett dag-natt skillnad mellan fred och krig för vår del. Jag tänker i stil med: Låt säga att vi för närvarande är i 10% krig med Ryssland. Det kanske stiger till 40% sakta men säkert under detta år?

Nån fullskalig invasion likt kriget om Kyiv för två år sen kommer vi inte se. Det finns inte logistiska möjligheter till det. Däremot är det rimligt att anta viss terrorbombing och kanske försök att ta Gotland / Åland?

Hur skulle svenska börsen reagera på ett sådant här scenario?

1 gillning

Mycket hänger nog på om vi hinner gå med i Nato inom överskådlig framtid. Ger de sig på våra öar när vi gått med, då dras alla Natoländer med. :see_no_evil:

1 gillning

Kul att du räknar Åland som vår ö. :rofl:

1 gillning

Vi ska inte fly. Vi ska stanna och försvara vårt land. Antingen med vapen i hand eller genom att arbeta på som vidare för att upprätthålla samhällsfunktionerna.

14 gillningar

Ja, det var egentligen inte tanken att preppingen skulle innebära att fly hals över huvud. Dock kanske det blir så pass allvarligt att odugliga män (som undertecknad), äldre, mammor och barn måste fly för att inte dö av terrorbombning. Likt Ukraina.

2 gillningar

Utländska investerare skulle nog sälja av iallafall? Sen är väl frågan som alltid, vad är inprisat nu?

Hur skulle hela mänskligheten bli utplånad?
Det finns inga sådana vänsterblivna skrämselscenarios längre map de massförstörselsevapen som finns tillhanda.

Det blir ingen atomvinter.
Det blir inte obeboeligt på norra halvklotet av strålningen.
Det kommer dö massor av människor, kanske 10-50 miljoner under krigets första timmar då merparten av alla kärnvapnen används, i huvudsak USA/EU/Ryssland. EU och Europeiska delen av Ryssland blir nog mest illa åtgånget samt vissa regioner i USA/Rysslnad med hög densitet av militära installationer tex robotbaser/militära baser i övrigt. Regionalt blir det stora doser av strålning pga nerfall, men det är i huvudsak kortlivat.

Sedan dör nog några miljarder pga kollapsad global ekonomi och allmän misär när olika auktoritära regimer bildas.

4 gillningar