Om det mot förmodan skulle bli krig i sverige - Hur skulle det slå mot ens privat ekonomi? Hur kan man hantera detta?

Jag har en lite fundering, jag tänker spontant att sannolikheten är hyfsat låg och vill inte på något sätt skrämma upp folk, men vill ändå fundera i frågan.

Om det skulle bli krig i Sverige, hur skulle det slå då rent privat ekonomiskt utöver all annan katastrof det skulle innebär i form av mänskligt lidande, tänker du utifrån några perspektiv

1. Nuvarande jobb är sannolikt inte möjligt att utföra, lönen uteblir, jag får gå in i militären.
  2. Ens bostad faller mycket snabbt i värde, kanske kan man inte betala ränta i och med att man inte har lön
  3. Svenska aktier faller snabbt och tappar värde
  4. Kan pengar i fonder etc. bli låsta i sverige? I vilket scenario kan detta ske? Typ att banksystemet lägger ned?
  5. svenska valutan kraschar och det är svårt att få köpa euro/dollar mot sek och därmed få ut pengar i Sverige

Är det något mer ni tänker slår hårt utifrån ett rent ekonomiskt perspektiv?

Vad kan man göra rent konkret för att undvika dessa risker och dess konskvenser?

Notera syfte med denna tråd är att isolera frågan från ett rent ekonomiskt perspektiv, jag förstår såklart att det finns 1000 andra saker som i så fall är större problem för mig, men vill här bara lyfta på denna frågan isolerat.

Vid ockupation:

• Du blir utslängd ur din bostad.
  • Dina finansiella tillgångar blir beslagtagna eller värdelösa.
  • Du blir satt i straffarbete (gulag).

Försäkring för att undvika detta behövs, starkt försvar och inträde i NATO.

9 gillningar

Hela den här frågan framstår som en aning bakvänd. Du kommer att ha mer angelägna problem att tänka på om det skulle bli krig i Sverige. Däremot framstår forumets universalmedicin global indexfond som ett lämpligt alternativ gällande investeringar i det läget.

5 gillningar

För två månader sedan var det osannolikt att Ryssland skulle invadera Ukraina… Du kan nog räkna med att tillgångarna i Sverige skulle bli värdelösa

Här finns ju även risken att ditt hus förstörs helt samtidigt som banken fortsätter att kräva dig på ränta/amortering. Försäkringspengar kanske inte heller betalas ut under krigsomständigheter. …och gör dem det så går försäkringsbolaget sannolikt i konkurs under ett krig.

Förr kunde låneregistren förstöras med att bankerna bombades och därmed försvann även lånen. Frågan är vad som sker nu när allt är digitalt. Servrar är ju lokaliserade på flera geografiska platser där datan nog inte försvinner i första taget.

Absolut. Det krävs inte ens ett krig för det här. Det var bara 2 år sedan ‘räntefond-gate’ där räntefonder låstes för uttag. Jag ägde själv både Spiltan och IKC men kom ur precis före de låstes.

Det är inte säkert att det sker. Kika exempelvis på Ukrainska valutan UAH mot SEK just nu.

Jag skulle nog satsa på att äga tillgångar utomlands. Alltså inte utländska aktier/fonder via svenska institut. Det räcker med att Avanzas hemsida släcks så får man ju inte ut någonting därifrån. Själv har jag ett bankkonto i Storbritannien som inte är kopplat till mitt svenska personnummer utan mitt brittiska national insurance number. Det skulle nog bli min plan B. Ett annat alternativ är om man har vänner man litar på utomlands som man kan föra över till.

Skulle pengar på revolut debit konto vara säkrade ( Revolut har ju säte i Litauen som är med i Nato) och man kan växla till annan valuta och hålla på kontot så att man har tillgång till lite pengar om man skulle behöva fly västerut?? Alla svenska banker och därmed isk och kf konton blir ju svåråtkomliga.

1 gillning

Bästa strategin måste ju vara att blankt vägra betala. Tror inte bankerna har så stor möjlighet att driva skulden till domstol mitt i ett krig. Och efter kriget så är det nog rätt politiskt känsligt att låta bankerna kräma pengar ur människor som fått sina hem bombade.

3 gillningar

Man kan ju köpa fysiskt guld, men man får nog bokstavligt talat gräva ned det och hålla väldigt, väldigt tyst om det.

Var jag en invaderande diktator från öst skulle jag börja med att slå ut el-försörjningen.
Då har vi inga pengar, inga mobiler, möjligen batteriradio.

Högspänningsledningarna är Sveriges största svaghet.

Meen de… det är ju fusk :frowning:

Oroväckande att ingen ännu kommenterat att låga odds innebär stor chans för att det inträffar… höga odds = låg sannolikhet.

5 gillningar

Lär av Ukraina - ge fan i att bredda vägarna! :wink:

Jag tror att den största risken alla löper vid ett krig är förstört boende, ett boende med lån där stora delar av ens förmögenhet är låst.

Jag tycker det är en intressant diskussion.

Vad händer egentligen om Avanza/Nordnet kraschar totalt pga cyberkrig. Om det ligger nere under en lång tid? Vad händer om svenska banker kraschar. BankID är ju det absolut känsligaste vi har upplever jag. Använder det till ALLT!

Jag köpte “en bibba” Euro och Dollar för ett antal veckor sedan via Revolut men känner samtidigt att Revolut kanske inte är så säkert med tanke på att det ligger i Litauen. Och sen loggar jag in enbart med pin-kod eller fingeravtryck. Vad händer om jag tappar mobilen liksom? :see_no_evil:

Hur skaffar man en bank utomlands, tex i Schweiz eller Storbritannien? Någon som vet om det går?

1 gillning

Utfallet av krig går inte att precisera annat än det vi lätt kan föreställa oss: förlorade liv, fängslanden, deportationer, finansiell kollaps och förlorad frihet. Men inget krig är det andra likt och utfallet behöver inte bli kapitulation och maktskifte. Ukraina har visat att erövring av ett annat land kan vara förknippat med stora problem för en aggressiv invasionsmakt.

1 gillning

Ta en titt på Wise som är en neobank som är börsnoterad i UK på London Stock Exchange och regleras under Financial Conduct Authority (UK:s motsvarighet till FI), dom erbjuder konton i flera valutor och banksystem.

2 gillningar

Man kan ju köpa fysiskt guld, men man får nog bokstavligt talat gräva ned det och hålla väldigt, väldigt tyst om det.

En fin gammal klassisk lösning, sannolikt mycket uppskattad av bönder genom tiderna, tills riksantikvarieämbetet kom och lade sig i. :slight_smile:
Du ska ha tillräckligt mycket för att det ska göra skillnad, tillräckligt hemligt för att få ha det kvar under resan, och sen kommer det några populister i det nya landet och rånar dig med statens goda minne för att betala för din asylprocess. Tänk på att Danmark plockade folks vigselringar för bara några år sedan. Men det har ju bevisligen provats förr.

Min bank Nordea drar pengarna direkt varje månad från mitt konto, så vid eventuellt krig så bör jag dag 1 vid krigsutbrottet säga upp detta autogiro för att önska AVIer varje månad istället :rofl:

Enligt svensk lag är du skyldig att betala räknar du borde känt till även om räkningen inte kommer fram till dig.

Någon mer som har hunnit tänka på hur man skulle göra om man lämnar landet vid krig och få med sig pengar/tillgångar?

Jag snubblade över SRs serie ‘Beredskap’. Den var intressant. Ett avsnitt handlar pengar i krissituationer.

“Närmare 90 % av alla transaktioner i Sverige görs med kort och om det systemet slås ut behövs alternativ. Erik reder ut hur mycket kontanter som ska finnas i madrassen, i vilka valörer och dessutom vilka andra sätt du kan säkra att du har möjlighet att betala i ett läge av utslagna betalsystem. Utan pengar = ingen mat, medicin eller bränsle.”

Vad jag tar med mig:
Tidigare har jag tänkt att kontanter blir mer eller mindre värdelösa om butikernas kassasystem kraschar. Att det är varor som är värdefullt att ha istället för kontanter.

Men det kan ju faktiskt också finnas situationer där mina kontanter blir eftertraktade av andra privatpersoner som har varor men behöver kontanter.