Vad gör ni om det blir krig?

Hejsan alla!

Med alla nyheter och sånt den senaste tiden, med drönare som kränker Danmark typ 1ggr/dag och diverse kränkningar den senaste tiden. Kan jag inte låta bli att fundera på det där worst case scenario. Troligt eller ej, men hur skulle ni agera ifall du idag får reda på att Ryssland kommer anfalla Sverige den 15nov 2025?

Såklart väldigt hypotetiskt, men hur skulle du förbereda dig? Psykiskt/mentalt, ekonomiskt, och rent fysiskt?

Hoppas såklart vi slipper, men intressant att höra era tankar :blush:

1 gillning

Börjar bygga värn, letar fram hagelbrakarn, går med hemvärnet💪 en svensk tiger🐯

5 gillningar

Det är för nära i tid för att man ska kunna göra någon större skillnad i mental och fysisk beredskap.

Hamstra vissa matvaror om det går och förbereda kontanter i små valörer känns vettigt.

Utöver det får det bli som det blir.

1 gillning

Skickar iväg familjen.

Stannar själv.

2 gillningar

Som svensk stannar jag och förvarar mitt land.

14 gillningar

I Ukraina verkar inte användningen av kontanter ha gått upp. Allt elektroniskt funkar. Problemet är att man sprängs ibland och att barn kidnappas och våldtas. (Väldigt stora problem.)

Jag är inte säker på att jag skulle göra så mycket speciellt. Vi har bostäder i två olika delar av Sverige samt i ett annat land. Jag skulle nog rösta för att stanna kvar där vi är, men min fru skulle eventuellt känna annorlunda. Vad som är rätt att göra beror ju på var fronten hamnar och var Ryssland anfaller.

Jag tror att Ryssland kommer anfalla något ytterlige land, men förmodligen inte Sverige.

3 gillningar

Jag tror det är till viss del att det kan vara ett större problem med lokala förmågor som ser det som en chans att leva rövare och härja.

Men strategin är att samarbeta med grannar, släkt och vänner för att hålla samhället igång och kunna leva så bra som möjligt.

3 gillningar

Pratar med mina grannar och vänner. Vilka stannar. Vilka ger sig av. Vilka vill samarbeta? Vilka förmågor och resurser har vi tillsammans som kan hjälpa oss. Bunkrar konserver. Köper nog ett dieseldrivet elverk. Köper ny robust cykel. Diskuterar med släkt om var alla vill befinna sig. Bestämmer återsamlingsplatser och kommunikationsmetoder. Med mera. Sprider pengar på flera banker. Tar ut en del kontanter. Kanske, bara kanske, skaffar lite guldmynt i små valörer.

2 gillningar

Både jag själv och min familj jobbar i en bransch där vi är krigsplacerade på vår arbetsplats och innan 15 november hinner jag inte gå i pension så det är väl bara att släcka ner huset, stämpla in, fortsätta jobba och förhoppningsvis få stämpla ut x antal månader/år senare… om man fortfarande är vid liv.

Förmodligen skulle jag skynda mig att hamstra konserver och dagligvaror så att min gamla mamma har tillgång till livsnödvändigheter iaf under en tid. Själv räknar jag med att vi som förväntas fortsätta att driva en samhällsviktig funktion förmodligen får mat på arbetsplatsen om vi öht ska kunna leverera något… längre än så är det öht inte någon idé att slösa med sin egen fredstids-energi genom att hålla på att fundera över sådana katastrofscenarion :head_shaking_horizontally:

“Det blir krig” är lite odefinierat och det finns ju inte ett svar.

Men sannolikt packa utrustningen och åka till regementet eller annan samlingspunkt, 6-24-90.

5 gillningar

Kul o höra era olika inputs

Jag tror att Ryssland kommer anfalla något ytterlige land, men förmodligen inte Sverige.

Spännande, jag är lite på samma bana börjar känna mig hyfsat säker att kriget kommer utvecklas till fler länder, t.ex. Polen kanske? Men samtidigt funderat om det bara är den där klassiska, jo det kommer säkert hända, men det drabbar aldrig mig? Sverige har ju t.ex bra strategiskt läge, fina naturresurser som järnmalm t.ex.

Kul att många verkar vara så beredda att försvara sitt land, har själv ett par jaktvapen och en del ammunition att ta till om de skulle behövas. Om inte annat till att jaga med och jobbar med ett samhällsviktigt jobb, så att fly känns otänkbart

1 gillning

Jag tror att vi kan känna oss ganska övertygade om att Ryssland verkligen vill undvika direkt krig med Polen. Det skulle inte alls gå bra för Ryssland.

Just nu säger ju Ryssland mer eller mindre att de vill attackera Finland, men det tror jag inte att de riktigt menar (inte i närtid, i alla fall). Om de vågar såg på NATO blir det ett mindre projekt, förmodligen något hörn av Baltikum. Man skulle också kunna tänka sig ett försök att ta sig över Suwalkigapet mellan Belarus och Kaliningrad, men utan att gå in i Polen och hålla sig till Litauen. Men Polen skulle nog inte uppskatta det. Om de ger sig in i Baltikum så kommer det ske med maskrirovka. Det kommer vara folk ur den bekymrade rysktalande befolkningen (egentligen ryska militärer) som gör saker.

Men de kan också attackera någon i Caucasus. De behöver ett nytt mål för sin krigsapparat, jag tror att de kan ta vem som helst.

1 gillning

Åker till jobbet….

8 gillningar

Eftersom jag använder kontanter nu skulle jag fortsätta med det.

2 gillningar

Om jag blir kallad till en samlingspunkt tar jag mig absolut dit.

1 gillning

Svensken verkar även i pyttekriser lätt hamna i masshysteri. Tänker på ICA under Covid.

Så mitt agerande kommer anpassas till att en alltför stor andel av befolkningen kommer göra de dummaste sakerna tänkbara och att pappa staten är lika oförberedd och valhänt som alltid.

Jag kommer alltså t ex inte ge mig ut på resor eftersom allt sånt troligen brakar ihop direkt. Jag kommer ha minskat behov av förnödenheter/vatten/el de första veckorna eftersom Svensson kommer tömma ICA på 4h och elnätet är det första Putin slår ut om han kommer.

Kort sagt, sitt still i båten, och be till gud att Trump räddar oss innan ryssen gör mot våra familjer vad de nu gör i Ukraina.

7 gillningar

Hade konserver till en början, men tröttnade på att rotera så vi bestämde oss för att köpa lite frystorkad mat som håller i minst 25 år (speciell sort som är konserverad). Vi har ödrift till vår solenergi (med batteri) och är självförsörjande på grönsaker så maten är iaf kirrad ett tag framöver. Vi har ganska mycket friluftsutrustning, så vi har bara behövt köpa några extra såna där minigasflaskor till vårt lilla primuskök så är den biten fixad (även om vi har ödrift med batteri så är inte spisen kopplad till den elgruppen. Men kylarna och frysarna är). Nödradio införskaffad, och vattenrenare (om strömmen går och det till slut inte går att få vatten ur kranen). Vi har bra relation till våra grannar, och vi skulle hjälpa varandra. Också bestämt återsamlingsplats. Fyllt upp medicinförrådet lite. Osv. Men denna prepping är ju bra att ha oavsett krig eller inte. Kommer ni ihåg stormen Gudrun?

Vi fick ett längre strömavbrott hemma förra året precis när vi hade en gäst på besök. Men vi löste maten ändå. Det var annorlunda att göra klyftpotatis på grillen (gasolgrill), men det blev fantastiskt bra-och så grillade vi på köttet (som vi ändå hade tänkt göra). Det som kändes lite tråkigt var att kantarellerna blev instängda i mikron (vi hade i frysen som vi skulle tina, men vi har en nyare mikro som bara går att öppna om där finns ström), så vi fick ta en tråkigare beasås från kylen :woman_shrugging: Det var mycket uppskattat att vi ändå lyckades fixa maten och lite kul när vi satt där och avnjöt maten med våra pannlampor i mörkret :sweat_smile:

Oavsett-som @TroubleOnNeptune skriver: allt i Ukraina fungerar elektroniskt.
Wilderäng skrev en bra artikel med hur allt fungerar i Ukraina, och vad som inte fungerar.

3 gillningar

Bra preppat! En fråga, vad hjälper vattenrening om du inte har vatten att tillgå?

1 gillning

Hur stor är sannolikheten att det blir krig i Sverige?

Man kan ta och hämta vatten från närmaste sjö eller andra vattendrag (som kan vara smutsiga), så man åtminstone har dricksvatten. Vi köpte nån sån där värstingvariant som ska klara inte bara virus, utan även annat (som jag glömt bort vad det var, men man skulle visst våga använda den lite varsom).