Försvaret säger rusta för krig, hur förbereder ni er (ej ekonomiskt)?

Jag har väl som er andra hört att vi ska rusta oss för krig. Men vad innebär det i praktiken för er? Jag kände rent spontant att oj, jag är ju lite prepper men det känns inte som jag har tillräckligt.

Just nu har vi:

• Dunkar med vatten
  • mat som räcker minst en vecka (mycket torrvaror och en del konserver)
  • medeciner som alvedon, ipren osv
  • Trangia
  • tält, sovsäckar, liggunderlag, ficklampa, vevradio
  • vin och sprit för humörets skull och ifall pengar inte tas emot längre :wink:

Det jag känner spontant att vi saknar här hemma är dels nåt för vattenrening ifall man behöver hämta vatten i en sjö eller dylikt. Vad ska man ens köpa?

Och vi har inget elverk för att få igång strömmen ett tag. Vi har däremot ved och en kamin så vi slipper frysa iaf :). Rekommendationer på elverk?

Något som ni tycker man absolut måste ha?

3 gillningar

Då vi har en liknande tråd här som fokuserar på de ekonomiska aspekterna:

så vill jag be er att hålla er till det som normalt kallas prepping i denna tråd. Ta det ekonomiska i den andra tråden och alla kommentarer som inte är relevanta, handlar om ryssen, deltagande i krig eller något annat kommer modereras hårt (läs: tas bort).

Inte alls rustad för krig å de är någe försvarets uppgifter då, vi får vara berädda för krig i mer närområde…
Allt på listan finns plus elverk så inte alls orolig…

Finns ingen gräns på vad som kan anses vara nödvändigt. Beror helt på vad för situationer man hamnar i.

Men här kommer lite av vad jag har.

Där jag bor har vi hemskt dåligt vatten så har flera olika lösningar på vatten reningen. Dels för att bli av med den hemska smaken och dels för att bli av med alla kemikalier i vattnet.

Vatten: zerowater gravitationsfilter, auqatrue ro verk klarar av att göra de flesta västskor till dricksvatten inklusive saltvatten. Lifesaver jerry can en 20 liters dunk med filter förmåga för 20.000 liter vatten. Enkel, mobil och hög kapacitet.

Mat: kyl och frys alltid full, konserver och torrvaror ihop med frystorkat för 6 månader ungefär.

Värme; gasolvärmare, tält kamin, elelmente om fjärrvärmen går ner. Fotogenkök som går att köra på allt som brinner och genererar lite värme.

Camping: stort tält, sovsäckar liggunderlag osv för att klara 40 minus i för längre perioder.

CBRN: Syddsmasker till alla i hushållet, gagiermätare, kemiska stridsmedels indikator papper och saneringsutrustning.

Fordon: aldrig under halv tank. Alltid väl omhändertagna så dom kan förväntas fungera.

El: ecoflow batterier bärbara solceller och tänkt använda bilarna som generatorer.

Har dock den stora fördelen att vi alla gillar frilufsliv. Det vill säga nästa allt använder vi på resor flera gånger om året. Blir därför inga extra utgifter bara fler användningsområden för saker vi redan har. Blir onödigt dyrt om man köper saker och sen stuvar undan och aldrig använder

Håller på att dokumentera allt jag har för att kunna sprida kunskap. Om ni är intresserade kan jag posta här allt eftersom

11 gillningar

Jag tror inte på något stort fokus på prylar. Det finns helt säkert saker som vore bra att ha men de kommer inte att avgöra utfallet när det blir allvar.

Jag skulle själv fokusera mer på saker som:

1. Hur väl känner du dina grannar?
  2. Hur värmer du upp ditt hus om värmesystemet blir utslaget?
  3. Har du en lämplig evakueringsplats? (sommarstuga i annan del av landet eller liknande).
  4. Hur ser ditt skalskydd ut?
  5. Har du några medel för att försvara dig i hemmet?
10 gillningar

Alltid ha minst halvfull tank i bilen så att jag kan ta mig till min pappa, han har allt som behövs :blush:

6 gillningar

Jag är nyfiken på ditt tänk här. Håller med om att prylar utan kunskap inte är den bästa kombon. Men har du verkligen tänkt hela vägen här eller är det jag som missförstår dig?

Du har redan idag massa prylar som håller dig vid liv. Tex ditt kök dina kläder din mobil elutag osv osv. Tar vi bort dessa prylar kommer du ha svårt att klara dig med livet i behåll en vinter i sverige.

Så hur blir då inte prepping både en sport i kunskap och prylar? Prylar som bara fungerar i mer primitiva situationer än vanligt?

Handlar ju om att brygga tiden mellan det som var och det som blir. Om du förstår min tanke?

1 gillning

Poängen är i enkelhet denna: Om du bor på en avlägsen plats ute på landet, långt ifrån allt, så är sannolikt de där prylarna oerhört bra. De är precis vad som behövs där.

Om du istället bor i en lägenhet i en stad eller i ett större sammanhållet småhusområde ser förutsättningarna annorlunda ut. Du kan inte fokusera på ”mig och mitt” enbart och tänka att det ska vara tillräckligt. Det behövs en mer heltäckande strategi. Att börja med att bygga ett nätverk bland grannarna är bra. Sedan kan du kolla upp hur olika resurser ser ut. Varifrån kan ni hämta färskvatten, exempelvis.

Det här med evakueringsplats är också viktigt. Sannolikt blir det stor konkurrens om resurser på tätbebyggda platser. Då kan det bli lite av zombie-apokalyps med uthungrade gäng som drar omkring och tar vad de hittar. Ditt välfyllda lager verkar ju toppenbra att börja med. Jag tror det läget kan komma ganska fort under fel förutsättningar.

Att ha ett minimum av prylar hemma för att kunna klara av låt säga två veckor när ICA inte får regelbundna leveranser är bra men jag uppfattar att många har större ambitioner än så.

Många nördar verkar ha det här med prylar som hobby, inte att umgås med grannar eller tänka holistiskt.

2 gillningar

I vilket syfte vill du ha ett elverk?
Effekten i ett i rimlig storlek och pris (2-3kW) räcker inte till att driva värmen i ett normalt hus, däremot kyl och frys och lite smågrejer.
Du behöver ganska mycket bränsle hemma om du tänker ha det någon längre tid. Du behöver dessutom provköra det och serva det löpande, blir det stående i 10 år innan något händer kan du vara rätt säker på att det inte startar.

Ur prepping syfte tror jag mer på lite solceller som räcker till att ladda telefoner osv.

1 gillning

Ser till att sambon har mat så han klarar sig, värmen håller han med braskaminer, vatten har vi på dunk och när det är slut får han hinka upp ur brunnen.
Själv är jag med i Hemvärnet så jag tar mina prylar (som utöver kläder och stridsutrustning bland annat omfattar fältkök, påsmat för ett par dygn, termos och vatten) och rycker in som fordonsförare.

7 gillningar

Inget om kontanter? Räkna inte med elektronisk betalning. Räkna inte med elbil.
Mat för några veckor funkar men att ha för 6 månader?
När folk blir hungriga så kommer ditt lager av mat vara intressant.
Utan ström dör mobilnätet inom ett dygn
Frysar i butiker tinar dagen efter och går det ens att handla som sagt?
Hetsen om krig i media är galet uppskruvad.
Ta det lugn
Rena vatten? Kolla på zero water som har bra filter även för vårat"rena vatten".

Kan det vara så att detta är en fråga om klassificering? Låter nämligen som att vi pratar om samma sak bara att min klassificering av prepp är breddare än din. En gasol grill är för mig både prepping och nöje. Den både minskar mitt elberoende och är trevligt med grillkvällar.

Jag försöker bara köpa det jag ändå skulle ha köpt tidigare än planerat. Alltså motsatsen till just in time modellen. Om jag kan köpa maten jag ska äta om 6 månader idag gör jag det.

Sen tror jag inte det är farliga gäng som kommer att konfiskera dina lager utan det är förmodligen staten. Man kommer hävda att det är mer rättvist att fördela resurserna jämt bland dom så har störst behov tror jag.

Men tror att vi är inne på samma spår bara att vi har lite olika betydelser av ordet prepping

Jag ställer mig fortfarande hälsosamt skeptisk till att försvaret (som nu är i en position att faktiskt få ett rejält klirr i kassan) börjar hojta om att kriget minsann är nära… Cynikern i mig tänker att kanske är det här en taktik för att kunna mjölka ut så mycket skattepengar som möjligt på ett försvar som länge varit på dekis?

8 gillningar

Har alltid gott om mat hemma, lär klara någon månad minst, sommartid blir kylvaror lite utmaning utan ström men det finns gamla brunnar att sänka ner i för att rädda lite. Kamin, ved och skog löser värme om det är akut.
Grillar och bränsle till dem finns det gott om.
Vattenrening har jag inte fixat, troligen räcker det att koka vatten från de gamla brunnarna men ska säkra upp med filter. Vanliga vattnet är inte beroende av el heller.
Vi odlar en del, långt ifrån att vara självförsörjande men kunskapen och möjlighet att skala upp relativt fort finns. Jag är jägare dessutom.
Hyfsat med sjukvårdsgrejer. Sambon behöver en del mediciner som kan bli problem, de går ju inte att bunkra lagligt men som tur är så är de inte livsviktiga.

Anmälde mig precis till Frivilliga Radioorganisationen med förhoppning att mina kunskaper inom IT kommer till nytta om det blir krig. Förövrigt är jag för dåligt förbered, ska kika genom checklistan i “Om krisen eller kriget kommer”.

5 gillningar

Gasolgrill är väl utmärkt. Jag är mest emot “prylinriktad” hobby-preppning som fenomen. Det är ingen explicit kritik mot något du har skrivit. Det är inte fel med lager eller smarta prylar men det behövs mer för att fungera i skarpt läge.

1 gillning

Jag litar inte på domedagsprofeter eller de senaste klickrubrikerna i media.

Således förbereder jag mig inte alls.

2 gillningar

Min prepp är i princip att ta mig till stugan där vi har ved, vedspis, brunn med vev och hink, liten solcell, verktyg mm. Stugan är ett gammalt fullt fungerande hem som inte har eller måste ha fungerande el och rinnande vatten så det är liksom redan klart. Vi har ett visst matlager där och också hemma. Vi kan i nödfall cykla eller åka skidor till stugan hemifrån. Den ligger väldigt enskilt. Jag tror dock inte att kriget kommer men har varit lite hobbyprepper i 25 år. Har familj som har bra hem för hemmaprepp så de flesta kommer nog stanna där de är men om det behövs så kommer de till oss. Våra “grannar” (är typ 2 km bort) har vi goda relationer till. Här hemma i stan har vi en massa skruttiga äldre grannar så vi skulle nog dra en runda och se vad de behöver för hjälp också. Men jag måste ju till jobbet vid krig så jag kan inte försvinna.

6 gillningar

Jag förstår inte riktigt din kritik mot detta fenomen. All prepping är ju till för att du ska kunna fungera i skarp läge. Utan mat och vatten dör du preppingen blir då lagra mat och vatten tex.

Förstår verkligen inte vad kritiken grundar sig på. All prepping är bra prepping och hoppas att man gör det man kan. Så kommer det vara folk som har mer mat än dom har vatten osv pga bristande kunskaper. Jag önskar att prepping kommer högre upp på folks priolista. Jag/vi gör så att vi avsätter 10% av våra nettoinkomster på att förbereda oss för sämre tider.

det kan vara mat, grillar eller tält, guld och fonder lika så. Det viktigaste är att man har empati för sitt framtida jag och avsätter medel för att lösa de situationer som kan uppstå typ.

4 gillningar

Det enkla svaret här går att hitta om vi gör paralleller till andra områden. Vi har en massa människor i Sverige som är intresserade av ekonomi och placeringar. En stor del av dessa personer gör sina investeringar på ett mindre klokt sätt. Man köper aktier i bolag som visar sig inte vara så lovande, fonder med onödigt höga avgifter och olika sorters “alternativt hokus-pokus”. Forskningen visar vad som är klokt och är man klok så följer man forskningen. Sedan kan det finnas enstaka personer med ett mer avancerat tänk och “systemförståelse” som lyckas slå index över tid men dessa är väldigt få i relation till det totala antalet personer som har mer av hybris än förståelse.

Om vi översätter ovanstående till prepping så finns det en massa människor i Sverige som gillar nördiga företeelser. Man vill gärna vara en del av en gemenskap med andra nördiga människor och där försöka glänsa med sin egen “över-nördighet”. Nördigheten har inte sällan ett samband med ett intresse för tekniska prylar av olika slag. Det finns kunskap om vilka risker som finns på samhällsnivå och hur man bör förhålla sig till dem. Så länge fokus ligger på att göra just saker som är relaterade till dessa risker och etablerad kunskap är det sannolikt svårt att göra fel. Detta kan vi se som preppingens motsvarighet till indexfond.

Många nördiga människor har en önskan att nischa sig på olika sätt och låta uppfattningen om risker mer matchas av deras egna specialintressen än av den faktiska risknivån. Man kan bygga om sitt vardagsrum till en bunker om man är rädd för kärnvapenkrig, till exempel. Att knäppa människor finns är en realitet. Att utgå från att just området prepping skulle vara “alltigenom sunt” bara för att man själv gillar det verkar lite udda. Jag menar nu inte att de åtgärder som olika personer gör skulle vara dumma i reell mening. Sett isolerade är de säkert i de flesta fall vettiga. De bygger bara ofta inte på en riktig analys av faktiska risker och är därför i någon mening suboptimerade. Skulle det bli ett kärnvapenkrig är det säkert en stor fördel att ha en bunker i vardagsrummet.

3 gillningar