Vad gör du vid ett längre elavbrott på 1-2 veckor?

Det svenska elsystemet som haft en av världens högsta tillgänglighet dom senaste decennierna med kärnkraften som baslast och vattenkraften som reglerar frekvensen, är nu på väg att få mycket stora förändringar i och med att kärnkraften nedmonteras. Kraftsystemet kommer bli (och är redan nu) mycket mer väderberoende då vindkraften byggts ut kraftigt vilket ställer till det då den inte är planerbar. Oljekraftverk (Karlshamn) som tidigare endast varit i drift mycket kalla vinterdagar är helt plötsligt lönsam att köra i September. På det så finns det kapacitetsbrist i elnäten i storstäderna, tex Stockholm och Malmö. Elsystemet är utsätts helt enkelt för stora förändringar som medför risker för att tillgängligheten inte kommer vara lika hög framgent som den tidigare varit, speciellt i storstäderna.

Alla dessa parametrar gör mig smått orolig och jag vill se över familjens “krisförråd”. Jag vill att vi ska klara oss i alla fall två veckor utan el och vattenförsörjning mitt i kalla vintern utan att behöva söka extern hjälp. Finns det några överlevnadsmänniskor på forumet som kan ge lite tips om en bra basuppsättning? Tänker mig en budget på 10000kr, känns som en mycket bra livförsäkring.

Det jag tänkt mig hittills är:
2st 25 litersdunkar med vatten, Räcker det för två vuxna + ett barn?
Frystorkad mat för två veckor
Två 5kg gasoltuber till grillen/stekhällen, räcker det?
Vevradio
Stearinljus
Glömmer jag något vesäntligt?

Eget dieseldrivet elverk.

2 gillningar

Jag har ett vattenfilter i min Putinlåda!

https://www.overlevnadsbutiken.se/produkter/vattenrening/vattenfilter/

Många av dessa räcker för att rena 100 000 liter. Allt som behövs är tillgång till en sjö eller bäck. (ej hav, filterna avsaltar inte vatten)
Om du inte har något vattendrag nära skulle jag bara köpa ännu mer vatten, men om du har vatten inom 45 min promenad är ju de här riktigt smarta.

Annars basic fiskeutrustning och en kniv in case of zombie apocalypse.

En viktig grej vid just strömavbrott är värmehållning. Se till att ni har gott om filtar. Även värmeljus kan göra viss skillnad, släng in några hundra värmeljus i lådan.

Tar in på hotell i Norra Sverige

5 gillningar

Kan rekommendera: Broschyren Om krisen eller kriget kommer
För generell information om kriser.

Med vatten tror jag man kan tänka cirka 2l per person och dag.

Och som andra påpekat viktigt att hålla sig varm! Så kläder/plagg som håller och värmer bra är viktigt utöver externa värmekällor.

Du kan ju fundera på om du vill ha någon typ av backup-el i form av batterier/powerbanks :slightly_smiling_face:

En trixxig grej med vatten är att det är bland det svåraste att lagerhålla. Har för mig att vatten i dunk måste ersättas var 6e månad för att hålla sig fräscht. Du får lägga in återkommande kalenderhändelser för att komma ihåg att ersätta vattnet.

2 gillningar

Har vedpanna som värmekälla i huset. Vid strömavbrott så har jag bilbatterier kopplade till en spänningsomvandlare som kan driva cirkulationspumparna så jag får ut varmvattnet i elementen.
Vet dock inte hur många dagar jag skulle klara mig. Har endast testat vid kortare strömavbrott på några timmar.
Annars så är bra varma kläder bland det viktigaste för mig.

För vatten har vi en 20L dunk/person i källaren som bytts ut vid nyår och midsommar.

Har man bil så finns ju även radio och möjlighet för att ladda telefoner. Samt så kan man värma sig där.

2 gillningar

Jag har en pumphagelbössa som jag tänker använda för att råna välförsedda preppers på deras elverk och övriga förnödenheter

14 gillningar

En full 5l gasbehållare räcker länge, betydligt längre än 1-2 veckor.

V2H, vehicle to Home.
Samt vedspis med pulverkaffe.

Vi har

• Närhet till bäck/sjö
  • En hel del torrspecerier såsom ris/pasta samt en full frys med kött som vi antagligen får ta om hand på något sätt,t.ex. röka.
  • Vapen
  • Massvis med ved, samt ett antal utebyggnader som kan rivas för ytterligare bränsle.

Ska nog räcka några veckor. Klarade mänskligheten att överleva medeltiden så…

/H

Det är på tok för lite. Visst, ni hade kanske inte dött (=alltså överlevt) men jag skulle ha betydligt mer.
Som någon skrev så är kanske 2L/person/dag någon form av minimumnivå sett till uthållig överlevnad om man går på energisparläge. Detta gäller vuxna, och barn kanske drar mindre men är samtidigt desto mer känsliga och sårbara.

En vuxen och i övrigt frisk vuxen kan klara sig i två veckor helt utan mat, bara man har tillgång till vatten och lite salt. Men om man äter behöver man mer vatten (det är alltså bättre att fasta givet att man inte har vatten!)

Men ska ni fungera, kunna ta vettiga beslut, ha fysisk handlingsförmåga för eventualiteter osv, så är 2L/dag/person för lite i min mening. Frystorkad mat brukar vara ganska salt, och kräva runt 0.5L per portion. ska ni äta tre gånger om dagen så blir det bara 0.5L kvar att dricka, inklusive eventuell rengöring av skedar / glas / annat som kommer bli ofräscha. Tips: Använd glas och mindre behållare av vatten vid matlagning, försök inte dricka direkt ur dunk för det kommer skvätta / spilla och dessutom riskerar att vara ohygieniskt. Tänk även att vatten går till att hålla hygien. Slarva inte med detta, för om någon blir sjuk, t.ex. magsjuk för att det inte fanns vatten för rengöring av händer och kropp, så kan jag säga att vattenbehovet ökar kraftigt.

Ska ni grilla eller steka den frystorkade maten? :slight_smile:
Om ni har ett väldigt effektivt gasolkök för friluftsbruk brukar man räkna runt 250g gas per person och vecka; men då är det kokkärl med värmeväxlare och tillhörande kök med vindskydd vi pratar om. Dessa brukar inte vara kompatibla med 5kg-tuber, så jag antar att ni pratar om vanlig gasolgrill. Det låter spontant som ett fruktansvärt ineffektivt sätt att koka vatten.

Jag hade valt blockljus. De håller längre, går att tända/släcka (till skillnad från värmeljus), och välter inte lika lätt som “smala” ljus. Det är inte roligt om vardagsrummet börjar brinna i ett nödläge.

Givet att ni tänker att klara er själva (“inte söka extern hjälp”), så finns det ju en hel del som ej finns på din lista.

• Se till att ha ett lagar av enklare medicinska saker. Tänker ni att ha väldigt lite vatten, ha en rejäl förpackning värktabletter för ni kommer ha ont i huvudet i någon vecka. Ha (receptfria) tabletter mot både förstoppning och diarré, för detta är inget kul när man inte har tillgång till vatten och båda dessa tillstånd är potentiellt farliga givet att ni inte har vatten eller extern hjälp.

• Se till att ha handsprit och våtservetter eftersom ert vatten inte kommer räcka till att tvätta händer med. Vare sig före mat eller efter toalettbesök (som för övrigt inte kommer gå att spola i om ni inte har vatten).

• Vevradio i all ära, men se till att ha en kortlek. Det blir snabbt väldigt tråkigt när mobiltelefonerna laddat ut och ändå inte har internet, i synnerhet för de som är vana att alltid vara uppkopplade.

• Stearinljus i all ära, men värmen från dem kan man i princip bortse ifrån. Och en ficklampa inklusive massa batterier är mycket mer praktiskt att använda, och betydligt säkrare i synnerhet med barn. Det är som sagt inte roligt att det börjar brinna om det inte finns extern hjälp. Men se till att ha flera ordentliga brandsläckare hemma, och se till att ha gasolen ute.

• Varma kläder, i flera uppsättningar. Tvättmaskin fungerar ej och utan torktumlare mitt i vintern torkar saker långsamt.

• Beroende på var ni bor och hur kall vintern blir kan ni behöva värma upp bostaden. Det är inte kul om vattenrören fryser sönder och det sedan blir lite varmare, för även med varma kläder är det inte kul att klafsa runt i issörja inne. Och för detta räcker inte några värmeljus. Det är rejäla fotogenbrännare vi pratar om, eller etanolspis eller liknande + bränsle. Undvik kolmonoxidförgiftning om ni bränner på, det är typiskt dåligt och kräver extern hjälp fort. Med andra ord ventilerar ni ordentligt så fort något mer än värmeljus brinner :slight_smile:

• Slutligen, och viktigast av allt ovan utom vattnet, är: Prova! Det finns inget bättre än att veta hur ens kropp reagerar. Ge alla en vattenflaska med 2L vatten (eller vad ni nu tror er behöva) och fyll på från dunk varje morgon. Den ska varje person tillaga frystorkad mat med i en vecka. Lås badrummen från utsidan så och räkna dem som off-limit. Stäng av huvudkranen till vattnet till bostaden. Se hur era kroppar/magar reagerar på att enbart äta frystorkad mat 2-3ggr/dag. Prova att gå hungrig 2-3 dagar och drick enbart vatten. Se hur ni känner er. Se om ni saknar något. Prova att koka vatten på gasolgrillen om det är det ni tror ni ska göra. Se hur länge / hur många liter vatten en tub räcker till på riktigt! Att veta, att ha provat, att ha känt känslan tidigare, och veta att man klarar av det, är den bästa moralboosten man kan få. 3 veckor utan mat, 3 dagar utan vatten, 3 timmar utan kläder (vid vinderväder!), 3 minuter utan luft, och 3 sekunder utan hopp.

Själv har jag turen att bo nära vattendrag, och ha 3 olika oberoende sätt att rena vatten som räcker för tusentals liter (kokning, kemisk rening, filtrering). Jag är van vandrare och vet hur min kropp fungerar på frystorkad salt mat. Jag har provat att fasta (alltså bara dricka vatten) i 4 dagar i sträck, har massa varma kläder och flera friluftskök. Har man utrustning och erfarenhet att klara sig 2 veckor i skogen klarar man 2 veckor i lägenhet/hus med lätthet. Om inte Zombies kommer till stan och känner er lukt då, så klart, men då tänker jag att det är en annan problemformulering som innefattar annat än bara mat, medicin och hygien :wink:

8 gillningar

En grej som man borde ha i en sådan här låda är stenar av ett mineral som kallas “shungite” (på engelska). Det är ett mineral med vattenrenande egenskaper som används av alternativmänniskor i Ryssland. Mineralet kommer från Karelen och finns att köpa på nätet i Ryssland.

Blir det ett elavbrott av den typen som TS funderar på så får man nog räkna med att hela norden (Norge, Sverige, Finland och Själland) går ner, då det är ett gemensamt synkronområde.

Personligen är jag mer rädd för sabotage, antingen fysiska sådana eller kanske troligare genom någon form av IT-sabotage, än att man skulle koppla på för mycket på elnätet och att alla bortkopplingsfunktioner etc. skulle falera. Men konsekvenserna kan ju bli liknande.

Finns sjukt mycket att säga på ämnet, men känns lite väl långt från forumets inriktning.

Förutom att det är för lite vatten vill jag även tipsa om att använda 10-litersdunkar istället. De är mer lätthanterliga än 25-liters. Det är inte så lätt att lyfta upp en fylld 25-litrare på diskbänken. Och skaffa en tappkran som passar på dunkarna.

Min erfarenhet är att förvarar du dunkarna mörkt och svalt håller vattnet sig fräscht långt längre än 6 månader, förutsatt att du fyller dom med kommunalt vatten.

Jag håller med. Vi har väldigt bra kvalité på vattnet här. Sedan så bör du ju ändå använda vattnet till matlagning och dricka te, istället för att hälla i dig kallt vatten från dunken (typiskt dåligt om det är kallt och du fryser!). I båda fallen kokar man vattnet vilket tar bort eventuella problem med att vattnet kanske var lite för gammalt.

Annars finns sådana där tabletter man slänger i vattentanken på båtar (typ en tablett per fem liter vatten man tankar på) som håller båda tanken och rören rena från alger, bakterier och parasiter. Säljes i burkar om 100st för några hundralappar. Lämnar dock en viss klorsmak i vattnet. Men inget som inte går att häva med lite droppar speciallösning med natrium (som binder till kloret och bildar natriumklorid = vanligt salt). På köpet får du ett väldigt lätt saltat vatten som inte längre smakar klor :slight_smile:

Praktiskt om du ska lagra dunkar i 5 år i någon bunker någonstans, men är det i hemmet går det ju nog smidigare att rotera 1-2ggr per år.

Vatten har du alldeles för lite av. Räkna 5l/person och dygn för dricka, matlagning och hygien.

Pannlampa, tror jag inte är nämnd. Mer praktisk än ficklampa i många lägen, då den gör att man har båda händerna fria.

Absolut vatten i 10-litersdunkar, inte 25 liters. Lättare att hantera, speciellt om man t ex ska gå en bit för påfyllning i utplacerad kommunal tank. En lagom tung dunk i var hand istf en rejält tung i en hand.

Ett par chokladkakor i matförrådet. Inte nyttigt eller nödvändigt, men en liten bit choklad när livet känns tungt gör gott både för vuxna och barn.