Vad gör du vid ett längre elavbrott på 1-2 veckor?

Du skrev ju utan “extern hjälp”. Men om det “bara” är ett elavbrott så går det nog att få tillgång till vatten ändå, även om en “buffert” nog är bra, på samma sätt som inom ekonomin som ju detta forum egentligen handlar om. Vattenverk har som regel reservaggregat, även om kanske inte hela distributionssystemet har det. Men att hämta vatten någonstans kan man nog räkna med efter ett tag iaf vid just en sådan störning.

Men en svårighet med “prepping” är att det är så himla olika åtgärder för olika typer av händelser.

Det räcker långt i vattenfrågan att bara ha dunkar utan vatten. Då slipper du utbytesproblematik och kan ha platta behållare. Är det bara elavbrott man är rädd för så tar inte vattnet slut I tornen omedelbart och har man egen brunn så löser det sig säkert. Vid enbart elavbrott så kommer det att ställas ut vatten som du kan fylla upp dina platta dunkar med.

Om det finns snö är vattentillgången säkrad och mat har vi säkert alltid så att det räcker ett par veckor även om det efter några dagar kanske skulle bli lite udda “rätter”. Kan tillagas på grillen. Kan gå ut och stjäla ett träd om det behövs och att såga upp det ger bra värme.

Om det inte finns möjlighet att lämna hemmet är nog brist på värme det svåraste efter några dagar. Att ha varma filtar hemma är kanske det allra viktigaste. Laddat extra batteri till mobiltelefonen är kanske bra men vid stort strömavbrott fungerar väl förmodligen inte mobilnätet.

Om jag bodde ute i skogen skulle jag kanske köpa ett gammalt militärtält med tillhörande kamin som jag kunde ha liggande i ett förråd. Mycket lättare att värma upp än ett hus och kaminen fungerar bra för enkel matlagning.

1 gillning

Istället för vevradio, hade jag gått på en mindre Solcellsladare + powercell och en liten laddbar radio…

Nej, mobilnätet kommer inte att fungera vid ett långt strömavbrott.

Eldar i spisen och startar elverket varannan dag så maten klarar sig. Brukar ha mat hemma för åtminstone 6-12 månader (mestadels torrvaror, typ bönor och liknande) och 30 liter vatten i beredskap. Och går strömmen har vi normalt vatten rätt länge (fast med lågt tryck) så då får man passa på att fylla upp lite extra beroende på situationen. Vi har även en brunn som vi vattnar trädgård och liknande med. Det går att dricka i nödfall men går annars bra att använda till hygienen. Dock kräver pumpen ström.

Vi är inga preppers, bara vana vid att bo på landet. :joy:

Men efter att vi fick ledningarna nedgrävda för ca fem år sedan har vi inte haft något längre avbrott alls.

I vårt fall

Vatten och sanitet -
Har egen brunn i form av grävd brunn som går att hinka vatten ur, i övrigt har vi en borrad brunn men där går pumpen på el såklart. Dricksvatten från den grävda brunnen får kokas.

Eget avlopp som fungerar vid strömavbrott tack vare dess utformning, ej optimal rening men absolut OK i två veckor. Så vår toalett fungerar, bara att slå i en hink med vatten efter användning. Vi har även badkar som kan badas i med hjälp av värmt vatten från vedspisen.

Värme
Har en insatskamin i en gammal murad murstock. Även en klassisk vedspis som går att baka i och steka mat på. Murstock och timmerstomme håller värmen bra.

Mat
Har mat för i.a.f. 8 veckor hemma.

Mat, vatten, matlagning etc är inget bekymmer här. Däremot är två veckor mitt i vintern tristare då jag värmer med el. Jag har övervägt bensindrivet elverk, men det känns lite överkurs. Allt beror väl på krisens orsak: solstorm, krig, naturkatastrof, zombieapokalyps ;), ekonomisk kollaps etc.

Tycker ändå en vevradio är rimlig att ha. I december 2020 fick man ju knappt se solen i flera delar av landet på veckor t.e.x! :slight_smile: https://www.svd.se/december-kan-bli-morkaste-sedan-1934 Alltid trevligt att vara oberoende solen om krisen kommer!

2 gillningar