Rullande strömavbrott i vinter är inte omöjliga

Inte bara priset man behöver oroa sig för men å andra sidan sett så minskar ju ens förbrukning

Rolling blackouts. Det trodde man ju bara kunde hända i u-länder som USA/Californien.

5 gillningar

Vet man ungefär hur länge dessa kommer vara? Borde man tömma frysen, komma värmerören att frysa sönder?

Hushållen kommer prioriteras således kommer industri i första hand kopplas bort, t.ex tung industri, medicinteknik osv.

När sådant planeras blir det typ 1-2 timmar per område. Kyl & frys lär inte påverkas mycket

Gissar på timmar i följd och inte dagar.

Problemet är som jag förstått det egentligen inte den planerade bortkopplingen utan snarare inkopplingen ett antal timmar senare. Blir det då för mycket “apparater” som drar igång samtidigt kan inkopplingen misslyckas (=för hög belastning) och viss kritisk utrustning i elnätet slås ut. Det är då det kan bli mer problem och längre elavbrott.

Vi har haft det på jobbet innan.
Massa utrustning som körs normalt och allt funkar bra. Så kommer någon elektriker och stänger ner elen för ett arbete och sedan slår på strömmen. Vad händer då? Jo massa säkringar slås ut :rofl:

Tänk detta i stor skala i ett samhälle och då är det inte säkringar som slås ut

1 gillning

Enligt Styrel så verkar hushåll hamna i sist i rangordning till vilka som får el eller ej,

Områdesvis roterande från- och tillkoppling

En genomförd analys
av elnätsföretagens från- och tillkopplingsplanering
visar att de elledningar som rangordnats lägst vid 2011-års styrelplaneringen
till största delen (73%) försörjer bostäder och fritidshus.
Att elanvändare i prioritetsklass 8 inte ska ingå i styrels planeringsunderlag
innebär dock inte att de vid en eleffektbristsituation lämnas helt utan hänsyn.
I styrelförordningen anges att aktörerna vid styrelplaneringen ska beakta att
områdesvis roterande frånkoppling kan användas vid långvariga begränsningar
eller avbrott av överföring av el.

Prioritetsklasser
I styrelförordningen anges åtta prioritetsklasser, men i planeringsdokumentet
ska endast elanvändare i prioritetsklasserna 1–7 anges. Elanvändare ska
bedömas utifrån hur väl de passar in i någon av dessa prioritetsklasser.

1. Elanvändare som redan på kort sikt (timmar) har stor betydelse för liv och hälsa.
  2. Elanvändare som redan på kort sikt (timmar) har stor betydelse för
    samhällets funktionalitet.
  3. Elanvändare som på längre sikt (dagar) har stor betydelse för liv och hälsa.
  4. Elanvändare som på längre sikt (dagar) har stor betydelse för samhällets
    funktionalitet.
  5. Elanvändare som representerar stora ekonomiska värden.
  6. Elanvändare som har stor betydelse för miljön.
  7. Elanvändare som har stor betydelse för sociala och kulturella värden.
  8. Övriga elanvändare.

Innan något stängs ner för dig har du den så kallade efterfrågeflexibiliteten som är företag som har avtal (som de löpande tjänar pengar på) att de på begäran kan reducera sin förbrukning alternativt flytta förbrukning. Denna summerar till ca 2x den effektreserv som finns. Därutöver har du den mjuka efterfrågeflexibiliteten som helt enkelt är att myndigheten går ut och rekommenderar folk att minska sin förbrukning omedelbart bums (dvs nästa planerade dag där man ser seriösa risker i planeringen). Du kommer vara väldigt förvarnad om din frys skulle riskeras stängas av.

Jag förbereder mig på att kunna vara utan el under iallafall ett par veckor, in worst case :see_no_evil: Främst av följande två anledningar:

(1) eftersom elsystemet kommer vara pressat till bristningsgränsen vilket ger mindre felmarginaler, så om ett allvarligt fel i uppstår i nätet kan det leda till strömavbrott. Är det otur med tajmningen så det inte blåser, t.ex. en kall januaridag, kan det vara svårt att återstarta nätet i södra Sverige. Eller jag menar södra delen av bananrepubliken Sverige….

(2) eftersom Europa, inkl. Sverige, bedriver ett ekonomiskt krig mot Ryssland. Putin har hela tiden haft detta energikort i sin pokerhand. Vad är det som säger att han inte drar fram ”esset” i rockärmen och genomför ett par enkla men strategiska sabotage mot svenska (och andra EU-känders) stamnät? I början av kriget flögs det exempelvis olovligt med drönare över våra kärnkraftverk. Visst, vi vet inte att det var lede fi i öster, men tanken är inte långt bort hos mig iaf.

Och ja, jag kanske är lite paranoid men tänker samtidigt att det är bättre att vara safe than sorry. Jag sover iallafall bättre när vi klarar familj och hus både ifall olyckan är framme, såväl som vid medvetna antagonistiska handlingar.

Behövs inte. Han vrider av gaskranen på sin sida så är cirkusen igång i Europa direkt. (Skyller på att något tillfälligt gått söner =skrämskott)

1 gillning

Jag tror du gör en felaktig tolkning. Skulle man stänga av strömmen till hushåll i flera dagar så riskerar många att frysa ihjäl och dessutom kommer vattenburna system att riskera att frysa sönder. Stänger man ner vanliga hushåll så lär det handla om enstaka timmar när effektbristen är extra stor.

Men man kanske skulle differentiera och stänga ner vänsterhushåll i första hand?

2 gillningar

Finns en (del-)lösning på problemet.
En viss Erdogan har lyckats sätta sig i en sits där han “hjälper” väst och han har haft möten med Putin senaste tiden. Ett samtalsämne verkar vara att Turkiet köper gas från Ryssland. Min misstanke är att den gasen sedan ska slussas vidare till EU men där man inte berättar var gasen kommer ifrån.
Dvs Putin ska sälja till EU och EU blundar … “win-win-win” :speak_no_evil:

Undra om rullande avbrott är så effektivt i svenska vintern. Så fort ett hushåll “rullas in” kommer värmen gå igång, varmvattenberedare, frysen, kylskåpet, kanske elbilsladdningen.

Det blir inte så mycket konsumtion som minskar sett över ett dygn, wifi är nere ett tag och en måltid kanske ersätts av en macka.

Fast det gör han ju redan, så det biter inte längre på de länder som är helt avstängda, t.ex. Finland. Eftersom Sverige inte har någon vidare rysk gasimport så biter det inte direkt på oss heller. Så om Putin vill knäppa till Sverige och Finland lite extra skulle det kunna vara ett sätt.

Kul om det är de enda två billiga timmarna då man tänkt maxa uttaget. :stuck_out_tongue_winking_eye:

3 gillningar

Köpte ett elverk 2005 efter stormen Gudrun, då var vi utan ström i 7 dagar. Hoppas jag slipper dra igång det i vinter :snowflake::snowflake:

1 gillning

Har du testat att du ens får igång det nu innan? Elverk ksn vara kinkiga om dwäe stått ett tag.

Fast hamnar vi i en period med rullande elavbrott är nog priserna permanent höga den perioden.

Jag menar de knappast bryter strömmen om de har råd sälja den för en krona.

Ja, jag fattar det. Därav smileyn. Men det kan ju iofs ändå diffa på 10 eller 30 spänn per kWh.