Hej! Igår när elen kostade 647öre per kWh så passade jag på att göra ett experiment genom att stänga av bergvärmepumpen för att spara lite pengar och stödeldade i våran kamin istället.
Tro min förvåning när jag vakna imorse och det vart i princip ingen skillnad.Nedan är 3 senaste dagarna. Den enda skillnaden jag gjort var igår när jag stängde av bergvärmepumpen, vi satt heller inte framför tv och datorn på kvällen som vi brukar göra.
Nästan mitt i sommaren när det (åtminstone där jag bor) är varmt och soligt?
Du får väl gå runt och mäta helt enkelt. Det mesta utom 3-fas (vilket antagligen bara omfattar spisen?) går ju att mäta med enkelt utrustning för några hundralappar.
Det är ju svårt för oss på forumet att berätta för dig vad det är i ditt hem som drar el?
Den största enskilda elförbrukaren jag har är frysen, den tuggar på med ca 35 watt dygnet runt. Det blir ca 26kWh på en månad. Med reservation för att jag inte mäter just spisen enskilt. Vi har fjärrvärme, så uppvärmningen är inte med. Frysen står för ca 14% av av hela hushållets förbrukning. Sedan finns det ju en kyl också, diskmaskin, tvättmaskin, torktumlare, belysning, kaffemaskin etc.
Min senaste veckas förbrukning ser ut såhär:
Här syns tydligt att diskmaskinen är den som drar mest effekt, när den väl är på. Vilket den var 3ggr senaste veckan. Men den drog ändå mindre än wifi-routern + en raspberry pi för Home assistant (“Smart Home”).
1kw som bakgrundsdrift på natten låter mycket. Vad är det för hus, dvs gård/biytor eller något liknande
Om du inte har mätare etc men vill lista ut vad som drar och kan stänga av delar via elcentralen så kan du ju använda imp/kwh-blinkarn för att snabbt se var effekten tas
Bor i BRF, fjärrvärmen kommer in i form av vatten i ett rör och går till elementen, där det sitter gamla mekaniska vred på. Ingen pump eller elektronik. Det är central ventilation som inte belastar bostadens elräkning.
Jo jag förstår att det är omöjligt att veta utifrån min graf, är nyfiken vad ni andra upplever drar mest i era hus. Jag trodde i min naivitet att bergvärmepumpen är nummero uno eftersom utetempen ligger på runt 2 på natten nu.
Vi bor i en villa på 116kvm halvplan med källare byggd 1962.
Vi har 2 kyl/frys kombination från Ikea, en gammal diskmaskin, en ny induktionsspis från Bosch, avfuktare i källaren, flera datorer, golvvärme i badrummet och en tv.
Vad har du för utrustning som du mäter upp allt med? Och får sådär trevliga grafer. Vi har tänkt att skaffa nåt och är inte rädd för lite DiY med programmering och lödning osv.
Det vet jag inte ens vad det är, men är rätt säker att vi har självdrag, vi har ingen utrustning som drar in/ut luft förutom en liten fläkt i källaren.
Elmätare: Shelly Plug S (storpack för ca 150kr/st) Bara att dra ut sladden bakom kylskåpet, sätt i pluggen, sätt i sladd. Fördel: går att fjärrstyra också, dvs slå på och av sakerna som är inkopplade. Det går att välja att de automatiskt ska slå på efter strömavbrott etc (praktiskt för just kyl/frys). Du får ut siffror för både kWh, och för nuvarande effekt (W).
Allt är kopplat till Home Assistant som kör på en Raspberry Pi. Ingen lödning krävs, men viss programmeringskunskap underlättar avsevärt. Går att använda till oerhört mycket, typ hela hemmet är uppkopplat och automatiserat Just gällande effektförbrukning kan man ju istället för kWh kika på watt istället, och plocka ut min, max och median. Supertydligt om man genomför förändringar eller vill förstå exakt vad som förbrukar vad.
Jag har också köpt en, blir kul att testa lite och se vad grejer drar. Tyvärr kan jag inte mäta pannan eller andra fasta installationer. Typ golvvärme på badrummet hade varit mycket intressant.
Glöm inte bort att underhålla grejerna också. Dammsug baksidan av kyl&frys,ventiler etc. Jag upptäckte häromdagen att vår avfuktares luftfilter var helt igensatt och även slangen för vattnet var det stopp i. Efter rengöring går den betydligt mindre, tyvärr så mätte jag inte före och efter. Köpte också en luftfuktighetsmätare som skickar det till HA så jag kan ha koll. Ligger på 60% så funderar på att sänka avfuktaren något. Ligger på 18 grader så 70% borde vara lugnt.
Har jag förstått rätt att dessa pluggar både har färdiga appar tillgängliga och kan köras över molnet etc från start, och att man enkelt kan styra dom med egen kod på lokala nätverket?
…och är det Shelly som är standard bland öppna standarder, dvs vinnare bland hobbyfolk typ?
Den stora fördelen med Shelly Plug S är att du kan köra dem utan att koppla dem till molnet, t.ex. endast lokalt WIFI. Men du kan också använda dem med en app.
Många människor kör home assistant installerad på en Raspberry Pi eller en server.
Andra (billiga) alternativ som jag har hittat är TP-Link Tapo-enheter:
Exakt, kan både köras över Internet (aka “molnet”) och lokalt.
Shelly-produkter ansluts över WiFi. I och med det kan användas lokalt utan koppling utåt över Internet gör att “vi” hobbyfolk gillar det.
Jag kör mycket Shelly-produkter hemma kopplat till Home Assistant.
Protokoll som jag kan rekommendera är WiFi (ständing energikälla) och Zigbee (batteri, ex. sensorer).
Förmodligen en ringa förbrukning men är det någon som känner till om ägaren av elanläggningen faktiskt får betala driftkostnaden för elmätaren via sin egen uppmätta förbrukning fastän elmätaren oftast ägs av nätägaren? Om så, hur många watt kan en sådan apparat tänkas förbruka per dygn?
Precis. Jag kör helt lokalt. Oavsett om internet går ner eller deras företag (och därmed moln) konkursar så kommer mina enheter fortfarande fungera. Så är det inte med 90% av allt annat. Dessutom behöver inte molnet veta när och hur jag förbrukar eller använder saker i hemmet. Jag har dem på ett separat internet wifi utan tillgång till internet.
Home Assistant är helt open source och har ett enormt stöd för lokala saker (oavsett om det är IKEA:s rullgardiner, lampor från Philips Hue, eller varför inte just Shelly Plug S). Allt lagrat lokalt på egen hårddisk, allt fungerar utan internet. Ingen kan snoka eller ta ut en månadsavgift.