Rimligt med 2200 kr för att säkra ned från 25A till 16A?

Fick ett förslag från en elektriker att det skulle kosta 2200 kr inkl ROT att säkra ned från 25A till 16A inkl. allt. Tänkte bara dubbelkolla med er att det är rimligt. :slightly_smiling_face:

Låter lite väl tilltaget kanske men jag vet it e exakt. Antar att de byter själva insatsen och det behövs lite material.

Det jag hade varit mer fundersam på är om du verkligen klarar dig på 16A med elbil, värmekälla, torktumling, matlagning etc. Vi har 20A hemma och har fått se över balanseringen över faserna så att inte stora förbrukare krockar.

Sparar du mycket avgifter på att säkra ned?

3 gillningar

Kör ju fjärrvärme nu så jag har ingen värmekälla som behöver kapaciteten. Då är det väl inte orimligt att det räcker med 16A? :thinking:

Besparingen är 357 kr/mån eller 4 284 kr per år…

Bara bilen kan ju ta 16A, det går ju i och för sig att ställa ned men.

1 gillning

För några år sedan betalade jag 500kr (ink. moms) till lokala elektrikern. För att säkra ner, dvs byta passdel (5 min arbere på plats) och skicka in anmälan.

1 gillning

Ja jag tycker också det låter lite med 16A.

Vi funderade också att dra från 20 till 16A. Men fick rådet att inte göra det. Har man allt i gång här hemma och sen laddar bilen, så är det jobbigt om säkringen går stup i kvarten.

Ugn och spis behöver ju 16A. Sen är ju allt annat igång, kyl frys, tvättmaskin, diskmaskin osv. Ni kan ju lätt gå över 16A.

Vad sparar ni i månaden när ni drar ner säkringsstorleken?

Jag hittade någon siffra på 270 kr månaden mellan 16 och 25A. Det kan du unna dig Jan :wink:

2 gillningar

Står lite längre upp

2 gillningar

Vi har 16A med fjärrvärme och har aldrig dragit någon huvudsäkring…

1 gillning

2200 kr för 5 mins jobb + lite administration låter som lite väl mycket.

6 gillningar

Jag tycker det låter lite väl mycket med 2200kr. Den stora kostnaden är att ta sig ut till kund. Själva bytet tar bara ett par minuter och materialet är under 100kr. Jag har aldrig fakturerar över 1tim vid ändring av huvudsäkring.

2 gillningar

Om du har en belastningsvakt installerad till din laddbox så kommer inte huvudsäkringen att gå utan då anpassar sig laddboxen efter vad resten av anläggningen förbrukar. När jag är ute och installerar laddboxar hos kunder brukar jag (och även tillverkaren av laddboxen) rekommendera 20A om man inte är villig att anpassa sitt användande. Men visst går det att bara ha 16A.

1 gillning

Jag tycker oxå att de låter mycke me 2.200 kr…
Material som någon skrev 100 kr å arbetet typ 1 timme… Sen ska väl ett intyg eller anmälan göra av säkringsbyte… De kanske är en fast avgift på sånt…
Kolla upp me fler elektriker va dom vill ha…

2 gillningar

Att säkra ner är aldrig något problem men om man vill säkra upp måste nätägaren ge sitt godkännande först för i vissa områden kan det vara så att nätägaren inte någon mer kapacitet i nätet. En anmälan till nätägaren görs lätt av elektrikern via en hemsida och tar inte många minuter och det förekommer inte heller några avgifter från nätägarens sida.

1 gillning

Den dagen vintersmockan kommer och fjärrvärmen slås ut kommer du att ångra dig. Småpengar i sammanhanget, är det så tajt när så många kör addblock? :sweat_smile:

1 gillning

Vi har elbil, fjärrvärme och 16A. Inga problem alls. Bara man har lastbalanserare är det helt lugnt. Bilen laddar vi på nätterna.

Om ni är osäkra på om ni klarar er med 16A så kan ni testa att köra med 16A säkringar under en period och se om det funkar eller ej. Att byta till lägre säkring själv är tillåtet, men inte att byta till högre.

7 gillningar

Bra förslag!

Sen tror jag också du klarar dig på 16A
Jag antar att du inte kommer behöva ladda bilen samtidigt som du lagar mat. Vill minnas att du ju dessutom kör timpris.
Har du dessutom lastbalansering är den biten helt lugnt.

Byta passdelar är som andra sagt ett jättelätt jobb. Tyvärr får man inte göra det själv och det går inte skicka in anmälan om bytet själv.
2200 kr låter saftigt.

1 gillning

Kan du inte göra det själv?

Ny säkringssockel kostar drygt 100-lappen och sedan är det att göra en ny effektdeklaration till nätleverantören.

Å andra sidan skulle även jag fokusera på min huvudsysselsättning och betala någon för att göra jobbet. Men är man händig - så varför inte göra det själv?

1 gillning

Ladda på natten förstår jag absolut men hur är det med brandrisk?

Jag provade. Bytet var inga konstigheter. Allt du behöver finns på Biltema, men jag kunde inte anmäla det själv. Det krävdes något inlogg som man bara kunde få som behörig elektriker.
Min nätägare är EON, så det kanske fungerar annorlunda någon annanstans.

1 gillning