Rimligt med 2200 kr för att säkra ned från 25A till 16A?

Ingen nämnvärd risk om han har gjort en korrekt installation.

Jag värmer huset el och kör elbil med 16a. Ingen säkring har gått på snart 3 år.

Bedömer också risken som låg. Har laddbox installerad av elfirma. Laddar oftast runt 12A 3-fas, så ligger inte och pressar boxen mer än jag behöver. Prickar ändå de billiga timmarna.

Låter lite lite väl mycket, ROT borde dock inte påverka så mycket då arbetstiden borde vara tämligen låg. Bor ni väldigt långt från elektrikern?

Låter högt men inte orimligt.

Material <50kr
Bil/körning ofta fast kostnad på småjobb
Tidsåtgång på plats <20min (typ 5…)
Tidsåtgång anmäla nätägare <20min?
ROT på arbetstiden.
Kostnad/tid kundkontakt/fakturering/ROT-administration <30min

Hade du gjort det i samband med annat jobb hade ”extrakostnaden” varit typ 500kr.

Så tycker själv att 1000-1500kr EFTER ROT hade låtit mer rimligt för ett separat jobb MEN såna här småjobb är de inte så sugna på.

Du känner ingen pålitlig elektriker sen tidigare du kan be ”svänga förbi när det passar”? Då skulle nog prislappen bli lägre.

2 gillningar

Har man timpris är det mest optimala att ha så stor säkring som möjligt, för att kunna använda så mycket el som möjligt under de billiga timmarna.

1 gillning

Elsäkerhetsverket har gett elektriker laglig monopol på sånt arbete så man får inte.

Det där är väl ett typiskt jobb som är vettigt att lägga samman med något annat man behöver elektrikerhjälp med, eftersom kostnaden för elektrikern är administration och restid snarare än själva besöket hos kund. Så fundera på om du har annat du behöver hjälp med, t.ex. någon fast ellinstallation du vill flytta, ett nytt eluttag eller något sånt.

När det gäller säkringsstorlek så är väl det sannolika att vi snart kommer ha effekttaxor snarare än säkringsbaserade taxor. Då blir det dyrt att belasta med 25A i tre faser samtidigt, men ingen skillnad på att ha 25A eller 16A om man inte förbrukar mer än 16A.

3 gillningar

Faran av att googla: :slight_smile:

Får man byta säkringssockel, själv?

Ja, du får byta säkringssockel själv. Det är en relativt enkel uppgift som inte kräver några specialverktyg. Du behöver bara en skruvmejsel och en ny säkringssockel.

I Sverige är det tillåtet att utföra mindre elinstallationsarbeten på egen hand. Detta inkluderar byte av säkringssocklar. Det är dock viktigt att följa säkerhetsföreskrifterna när du arbetar med el.

1 gillning

Ok. Hur många är ni i hushållet? Bor ni i hus? Har ni tvättstuga i huset?

Och framförallt, har ni elbil? (Vad jag vet har inte @Thomas86 det)

Om man inte ställer ner boxen. Vi kör med 12A på den och laddhastigheten på 6-7kw är fullt tillräcklig
:sweat_smile:

Tills effektarifferna kommer om några år, då vill man minska sitt maxuttag så mycket man kan.

Blir lite segt när när värmepumpen ska köra legionella programmet och använda 9kw…

Bättre att kolla direkt vad myndigheterna säger där det är tydligt att man inte får göra förändring i fast installation själv.

Detta får du göra själv

• Byta trasig proppsäkring och återställa utlöst automatsäkring
  • Byta glödlampor
  • Byta lamphållare
  • Montera skarvsladdar
  • Montera sladdströmbrytare och stickproppar
  • Reparera och byta ut delar i trasiga skarvsladdar och apparatsladdar
  • Byta befintlig strömbrytare för högst 16 A som är placerad i en egen kapsling eller dosa
  • Byta befintligt vägguttag för högst 16 A som är placerat i en egen kapsling eller dosa.

Detta får du inte göra själv

Exempel på arbeten som endast får utföras av ett elinstallationsföretag eller en auktoriserad elinstallatör:

• Förändringar i fasta installationer
  • Byte av ojordat vägguttag mot jordat
  • Installation av 230 volt golvvärme och värmekabel
  • Förläggning av kabel i mark.
2 gillningar

3 vuxna och 2 barn i ett större hus men ingen elbil…

1 gillning

Den dagen, den sorgen.
Fram till dess gäller fortfarande vad jag sa.

Och, även efter kan det gälla, beroende på hur effekttarifferna ser ut. Det är fullt möjligt att den billigare elen kompenserar för den höga effekttariffen.

1 gillning

Det är ett icke-jobb, jag säkrade upp för några år sedan, de byter de där små socklarna som proppen sitter i, tar ngn minut, kostar några kronor, sen ringer de och anmäler. Det gick så snabbt så jag fick inte ens någon faktura, han gjorde det på vägen till ett annat jobb. Jag kommer själv göra exakt samma sak på min fastighet där jag har 25a idag, och då jag har installerat värmepump ej har behovet längre. Skillnaden mot 16a hos mig är runt 500kr/mån i abbonemang. Det du möjligtvis kan kolla upp är om du tjänar på effektabbonemang, har för mig att alla leverantörer måste erbjuda det numera. Då har du kvar din gamla säkring men betalar baserat på dina toppar i förbrukning, dvs du behöver ingen blodsugande elektriker.

Jag förstår hur du tänker, men köper inte resonemanget.

Tror man får väldigt svårt att tjäna igen skillnaden i månadskostnad.

Det är möjligt, poängen var mer att den angivna ökningen i månadskostnaden inte givetvis är sann.

Personligen tycker jag det verkar lite dumsnålt att säkra ner om man har elbil.

Skulle tro att vi kommer bli fler som får kostnadsmodell som Göteborg och då lär man vilja leka med effektavgift vs timpris och ha så hög huvudsäkring som möjligt.

1 gillning