Jag har förstått det som att den fasta avgiften för el baseras på storleken på säkringen. Det borde betyda att man hypotetiskt kan spara pengar på att sänka nivån på säkringen. Det bygger förstås på att ens elkonsumtion ligger under en viss nivå. Jag begriper bara inte hur detta fungerar i praktiken. Hur kan jag se om min säkring är överdimensionerad i förhållande till min förbrukning?
Frågan verkar handla både om elförbrukning per år och maximalt effektuttag.
Jag ska inte reda ut matten, men allt har blivit energisnålare på senare år, så att kunna sänka är nog möjligt för många. Meeen, och det är här jag tänkte slänga in en tanke: Går man och funderar det minsta kring solceller, elbil, batterier och liknande så ska man ta ett snack med installatören kring kraven.
Jag har 20A och behövde inte höja för att installera solceller, men det var inte heller aktuellt att sänka eftersom effektuttaget spelar in.
Men är det lägenhet låter 20A skithögt. Jag tror vi hade 9A när jag bodde i trea i stan.
Det gör du inte, inte utan att mäta över tid.
Men du kan skapa dig en viss uppfattning genom att klura lite.
Exempelvis har du 230 V i ledningarna och då får du ut 230V * 20A=4 600W innan huvudsäkringen börjar blir för varm och till slut löser ut.
I praktiken har du dessutom trefas så det handlar om 3 * 4 600W=13 800W eller nästan 14 kW som det stod i tabellen.
Beroende på hur din elinstallation ser ut kan dock flera stora förbrukare vara lagda på samma fas, t ex tvätt/tork, ugn/värmepump etc. De bör vara separerade i stor utsträckning men det är inte alltid säkert.
Själv har jag 25A huvudsäkring och har elbil med laddare utan lastbalansering. Jag har ställt ner bilen till att ladda nattetid med max 12A=8kW vilket räcker fint. Men nån enstaka gång har lag lyckats damsuga, köra värmepump på max, använda ugn och något mer samtidigt som bilen laddade. Då vart det till att byta en huvudsäkring.
Det finns apparater man kopplar in i elskåpet för att tracka sitt effektuttag och där man kan se peakar. Tibber har nån grej och det finns även andra. Där kan du isf se om du skulle klara dig på 16A.
Köp mindre proppar på ICA och testa ett tag. Elektriker behöver sänka dina bottenkontakter och skicka till elbolaget innan du kan sänka abonnemanget. Men ganska billigt att prova själv innan.
Du får mäta och se din toppförbrukning med en HAN port läsare t ex. Alternativt räkna.
T ex vår värmepump har 9kw elspets. Kombinera det med t ex dammsugare. På 1.5kw, spis och ugn på kanske 4kw. Sen elbilsladdaren som vi ställt ner till 6kW men kan köra 11kw.
Vi har 20A och det räcker för oss. Har aldrig hänt att ovanstående inträffar. Vi skulle antagligen klarat oss på 16A men då får man tänka efter lite.
Sen är ju frågan hur länge huvudsäkringen spelar roll när effekttarifferna rullats ut på bred front.
Beror nog på leverantören. Eon appen har gott om data men bara ner till 15 minuters nivå och jag tror det är något krav nu att alla ska ner till 15 minuter. Men din säkring kan ju gå på en sekund? Jag antar att den tar ett genomsnitt var 15 minut eller nåt?
För att få en indikation kan man logga in hos sin nätägare och kolla sin förbrukning per timme (eller kvart för de som redan fått den möjligheten). Har du t ex förbrukat 7kwh under en timma så har du haft en snittförbrukning på 7Kw under den timman.
Det säger dock ingenting om hur belastningen varit fördelad över faserna, och om du haft någon topp inom den timman (å andra sidan tål Diazed-säkringar rätt ordentliga överlaster under ganska lång tid, så en topp på några minuter spelar inte så stor roll). Men det är ändå en rätt bra indikator på om det är lönt att kolla vidare.
Jag har 16A huvudsäkring i en hyfsat stor villa med solceller, bergvärme etc. Men ingen elbil och bergvärmen klarar sig helt utan eltillskott, annars hade det nog varit svårt att klara sig på 16A.
Tror din förvirring kommer från att du blandsar ihop energi och effekt.
Avsäkringen begränsar effekten. Det är i sig inte styrt av energiförbrukningen.
En visst maximalt effektuttag kommer såklart begränsa teoretiskt möjlig energiförbrukning över tid, men det är inte speciellt relevant för att veta vilka högsta effektuttag du gör i ditt hus. Det behöver du veta samt hur väl balanserat det effektuttaget är på faserna.
I praktiken går inte säkringen för en “kortare” överlast - en vanlig 16A “Propp” (Diazed-säkring) klarar 23-24A i en timma utan att gå. Men gör man det kontinuerligt så kommer den bli utmattad och gå vid lägre strömmar.
Detta med att säkra om kan vara på väg bort. Göteborgs elnät har gått över till att du betalar för den toppeffekt du har använt, oavsett vad du har för huvudsäkring. De sparar rimligen administration på att folk inte behöver säkra ner och upp hela tiden.
Säkringar löser inte momentant vid en specifik ström, de klarar olika mycket ström olika långa tider innan de löser ut. De finns att köpa med olika karateristik.
Ja det är nog något som kommer försvinna. Jag bor i en kommun (kommunen är också nätägare via eget bolag) som haft effektavgift i många år och här har ju “alla” 25A säkring eftersom det kostar detsamma som 16A.
Ja men mellan centralen på huset och mätarskåpet har du säkert kablar som är lite överdimensionerade. Så brukar det vara.
Sen gissar jag att det borde vara samma med kablarna. Alltså att man kan ligga lite högre ett tag.
Nuförtiden sätter man väl dessutom ofta automatsäkringar i elcentraler på huset som jag tror är snabbare på att lösa ut. Alltså sådana som man bara flippar upp när säkringen gått.
Med en förbrukning på 3400 kwh/ år låter 20A som väldigt högt. Visst man kan ju såklat ha ett väldigt högt effektbehov ändå, men det låter osannolikt.
Men som andra skrivit. Att byta till mindre säkring går bra, men om man vill byta upp så måste man byta bottendelen (elektriker måste skicka in intyg).
För att få den lägre avgiften måste man såklart också byta bottendelen i säkringshållaren, men för att prova kan man ju bara byta ner.
OBS! Jag är inte elektriker, så ta det jag skrivit med en nypa salt.
20A är väldigt mycket för en lägenhet. Kolla med nätbolaget hur mycket billigare det blir om du går ner till 10A, 16A om du ofta när dammsugare, torktumlare, tvättmaskin och spis samtidigt. Kolla sedan med en elektriker var det kostar att byta. Det kommer ta ett tag innan det betalar för sig själv
Enklast är att kolla vad säkringarna i skåpet ligger på… Är dom typ gamla proppar 10 A eller moderna på 13 A så räcker de med 16 A på huvudsäkringarna… Under förutsättning att de är inte för mycke kopllat på en av faserna, å de kan man kolla genom att som andra nämt att sätta in 16 A proppar på huvudsäkringarna… Sen är frågan om de är billigare den fasta avgiften om man går mer på huvudsäkringen…
Med ganska stor säkerhet kan man gå ner till 16 A i en lägenhet…
Du skriver att det gäller en lägenhet. Jag ställer mig frågande till om en brf-innehavare eller en hyresgäst på eget bevåg kan ändra säkringsnivåer. Jag betvivlar att en styrelse alternativt en hyresvärd skulle tycka att det är bra med olika nivåer hos olika hushåll och godkänna en sådan ändring.
Håller med @Ballongpinne. Först när vi fick tillgång till realtid fick vi en förståelse över vad som drog vad och på vilka faser. Mycket handlar ju om att inte belasta samma fas. Via Tibber får vi ett push-meddelande om någon fas överbelastas.
Vi kör 16 A säkring för vår villa på 236 m² och då har vi elbil (med lastbalanserare). Klarar oss gott och väl på det.