Att kolla sin huvudsäkring - ett sätt att spara pengar?

Hur stor är prisskillnsden?

Nätägaren kan ge dig dina värden du behöver. Du får troligen det i effekt (W). Bara ta kontakt med kundtjänst om du inte kan se det på “mina sidor” eller dyl.

Förenklat kan du använda följande siffror och se om du kan sänka.
25A - 17,3kW
20A - 13,8kW
16A - 11kW

Ligger dina effekttoppar under gränsen för nästa steg ner så bör du kunna sänka dig.
Tänk bara på att din anläggning kan vara snedbelastad.

Edit: Missade att det var en lägenhet det gällde. 20A låter onödigt högt för en lägenhet, jag tvivlar på att du når toppeffekt över 11kW faktist, framförallt med så “låg” energi förbrukad på året.

När det gäller så hög säkring i lägenhet kan det vara för att plattorna i köket bara är kopplade till 1 fas.

Och nog önskar jag att jag hade något så billigt som Göteborgs Energi. Tekniska Verken tar betalt för både storleken på säkring och toppeffekt, så jag lastbalanserar laddningen till bilen på max 4 kW istället för 11 då räkningen annars riskerar att dubbleras trots att man bara laddar 1 gång varannan vecka.

1 gillning

För lägenheter har Ellevio samma pris oavsett om huvudsäkringen är på 16 A eller 20 A (eller ännu högre om man har enfas), se https://www.ellevio.se/globalassets/content/priserabonnemang-pdf/2024/privat/sakr_240101.pdf. Kanske har även andra nätbolag liknande prismodeller för lägenheter.

1 gillning

Jag tittade på detta i februari när jag ruttnade på vattenfalls prishöjning av nätavgiften. Att sänka från 25A till 20A i vår villa. Vad jag förstod skulle vi spara ca 100 kr i månaden. Så då struntade jag i det.

Ibland benämns elabbonemang för
villor och lägenher just för ”LÄGENHET” i prislistorna. Så det behöver inte vara ett lägenhetsabbonemang utan kan ändå vara ett villaabbonemang som avses.

MEN med tanke på den låga energiförbrukningen på 3432kWh är det nog ändå en lägenhet eller möjligtvis en villa med fjärrvärme eller vedeldning som det gäller…

Det beror på ens förbrukning också, priset per kWh går ner väsentligt när man har 20 vs 16 också.

Gäller det en lgh räcker det garanterat med 3fas 16A.
Är det däremot en fas (1 huvudsäkring) räcker det oftast inte med 1x 16A.

Jag bor i villa med direktverkande el (element), två elbilar och klarar mig lätt på 3x 16A.

Det går inte att få lägre än 16A säkring.

En behörig elektriker måste tillkallas som byter passdel och skickar in ett intyg till nätägaren vid byte av mätarsäkring.

1 gillning

Hur då menar du?
Elpriset är väl samma oavsett säkringsstorlek?

Nej, inte elöverföringspriset.
1/3 när man har 20A jämfört med 16A, i alla fall för oss

I mitt fall säkrade jag ner mitt radhus från 25 till 20A trefas. Elbolaget upptäckte att hade för stor säkring för abonnemangstypen lägenhet, och ville att jag skulle betala 450 kr mer per månad för ett villaabonnemang. Kostnaden för att säkra ner kändes då självklar.

Däremot blev det inte billigare med 16A även om det nog räckt gott och väl. I mitt fall påverkades inte några rörliga avgifter av säkringens storlek heller.

11 kWh är mycket i timmen. Jag har en väldigt stor villa som ibland värms med bara luftvärme på mildare dagar på vintern och är aldrig i närheten av sådana mängder även under matlagning med mycket elektronik igång i två hushåll.

Jag tror eon som är min nätägare har två nätabonnemang för 16A i villa. En för 0-8000kwh om året och en för 8000+.

1 gillning

Elpriset är samma men inte mätaravgiften.
Det finns trefas 16, 20, 25 o.s.v uppåt.
Sedan finns det lägenhet enfas (vanligt i äldre lgh) 16 och uppåt.

Samtidigt beror det lite på var man bor då vissa nätägare har lagt på effektavgift.
Dvs den timmen då du har max uttagen effekt (flest maskiner igång samtidigt) är det som sätter avgiften för hela månaden.

Men det är alltid bra att mäta upp sin central och balansera belastningen mellan faserna.

Tror inte du kan driva en modern spis på 10 A huvudsäkring. Brukar kräva minst 16 A…

Precis, jag har koll på de olika delarna. Elpriset påverkas inte, men andra kostnader.
Att elöverföringsavgiften per kWh skulle vara billigare med högre säkring hade jag dock inte hört talas om.

Menar du att elöverföringsavgiften är tre gånger så hög med 16 som med 20 A?

Ja, för mig hos EON i alla fall