När jag satte in en elbilsladdare så monterade jag även lastbalancering.
Via en grym app får man elförbrukningen i realtid, både effekter men även strömmarna fasvis.
Nu börjar det roliga…
Hur kan huset dra 0,65kW dagtid när ingen är hemma?
Kan jag göra något för att sänka detta?
Började att slå ifrån en säkring i taget för att få fram belastningen på respektive säkring.
Kyl och frys, fiber, router och några saker till går inte att göra något åt så dessa lämnar jag därhän.
I badrummet sitter ett gammalt rakuttag med 110V. Aldrig använt och i tron om att det inte funkar har jag inte brytt mig om det… förens nu.
Fram med amperetången och!!
Uttagets transformator drar 0,3A på tomgång!
Kopplas ur direkt.
Funderar en stund om det finns fler transor och det sitter ju en till ringklockan.
Mäter där och finner 0,25A…
Kopplas också ur (köper en med batteri imorgon).
Ut en sväng i garaget och kommer på att garagets värmepump har en oljevärmare på kompressorn. Den kopplas också ur.
Sedan börjar husets ytterbelysning och fönsterlampor att tändas så jag ger upp för idag.
Hur mycket minskade förbrukningen nu?
Jo totalt plockade jag bort 1,4A onödigt.
Det låter inte mycket (blir 322W).
Men dessa laster ligger annars på konstant vilket på ett år blir drygt 2800kWh!! till ingen nytta!
Med dagens elpris en liten förmögenhet…
Jag dubbelkollade flera av mätningarna både via appen och med tångampermetern.
Transorna var varma så där tvivlade jag inte på att det gick ström.
Vevhusvärmen på värmepumpen låg på 70W och kompressorn var varm.
Sedan var det några batteriladdare för borrmaskiner och elcyklar mm mm
Det gör de.
Men jag har direktverkande el och en luft/luft värmepump med trippla innedelar.
Min ftx-ventilation ligger på 60W när ingen är hemma och 120W övrig tid, elbatteriet används aldrig.
Har lokaliserat 80W till spis/ugn vid avstängd enhet.
Router, fiber, nas och switchar drar 190W så det är en ‘stor’ bov.
Ska kolla igenom energiinställningarna i dessa.
Man kan nu urskilja start/stop på kyl/frys till 4ggr i timmen.
Kompressorn i frysboxen startar 1gång varannan timme.
När jag kollat förbrukningen på kvällen med diverse belysning på så är ökningen knappt mätbar. Effektiv LED överallt.
Nu har jag, i princip, gått igenom hela huset.
Har dragit ur alla telefonladdare, datorer (stängs alltid av efter användning), skrivare, transformatorer till ungarnas led-slingor mm mm.
Totalt har veckans trixande minskat husets tomgångsförbrukning med 480W.
Det gör en besparing på 4 200kWh per år.
Inte illa pinkat.
Jag trodde jag gått igenom alla skrymslen och vrår men hittade just ett sådant uttag på en toalett i källaren som normalt inte används. Mystisk konstruktion på uttaget. Sitter i en dosa där 230V ansluts via metallbleck som trycks mot två pinnar på sidan. Satte eltejp över så det inte blir kontakt, så jag slapp göra något obehörigt ingrepp i elinstallationen. Stor tung pryl med trafo, Totalt onödigt att den gått i år efter år.
Hur såg din trafo till ringklockan ut då? Jag har en sån också…
Locket var övermålat av tidigare ägares renoveringar och kämpigt att få loss men där inne sitter en järnklump som verkar vara en trafo där det går 230V in, fast anslutet. Är trångt och jävligt och jag måste bryta strömmen om jag ska våga koppla ur den. Trafon är betydligt mindre än den för 110V rakuttag men det behöver ju inte betyda att den drar mindre för det.
Min enorma trafoklump till originalklockan kopplade jag ur för säkert femton år sedan då den bara satt där och jag vid den tiden installerade ny ringklocka. Men, den sitter kvar i proppskåpet som ett monument över fornstora dagar. Det är inga små prylar precis…
Min var inte speciellt stor heller.
Men om du bryter strömmen och känner på den så är den troligen varmare än omgivningen och då drar den ström.
Bara att koppla bort och ersätta med batteri dito.
Dessa monterades i en tid då strömmen var nästan gratis…
Inte för att regna på er parad, men en inkopplad liten transformator drar en viss ström men effekten och därmed energin är inte så stor som strömmen får en att tro.
Debiterbar effekt/energi är en mindre del av denna.
Det är bara max ett tiotal W “debiterbar” effekt. Transformatorn drar i tomgång det kallas för reaktiv effekt, och är för sådana saker som små nätaggregat, transformatorer o dylikt betydligt större än den effekt apparaten registrerar på elmätaren. Men de drar effekt som debiteras. Min poäng är att rakapparatsuttaget verkar dra 0,5 A =100W
men i verklighegen är det kanske 10W på elmätaren.
Men naturligtvis, används de inte kan de stängas ner.
Den ström (0,5A) som är uppmätt skall också transporters och det ger kapacitetsföeluster i nätet och det har vi nog av idag tycker jag.
Gällande oljevärmarr till kompressor, tänk på att den sitter där av en anledning.
Men ja, vi har många bäckar små i moderna hem. 10W här, 20W där, 50W här igen och till slut blir det en “tomgångsförbrukning” på kanske ett par hundra Watt. Det blir en del pengar över tid. Så det är rätt att se över allt.
Jag läste häromdagen besparingstips på någon kvällstidning.
Man skulle ladda mobil och powerbanks i datorn när man hade datorn igång för då blev strömmen gratis…
Det var även bra att ha en laptop för den gick på batteri, men inget om att den behöver laddas