Hur många kWh/tim ligger ni på om ni stänger värmepumpen?

Satte min luft/vatten på semesterläge nu när vi skulle iväg ca 10 dagar. Kollade eon-appen vad jag låg på hemma och den visar ca 0,24 kwh/tim. Det jag kommer på som står på hemma är kylskåp, router, larm, ström till vvp och 6 LED-lampor som lyser ute på natten.

Hur mycket har ni andra i “standby” om ni stänger av så mycket ni kan inför en semester och ni ska iväg nån vecka?

2 gillningar

Nånstans mellan 5-8 kWh per dag senaste två resorna.

1 gillning

kWh/timme blir detsamma som kW, alltså effekt :slight_smile:

0.24 kW i ditt fall, alltså 240 W är den effekt som dina grejer drar när du är borta. Tänk motsvarade 4 Wolfram/gammel 60 W lampor. Det mest av det lär i ditt fall vara kylen.

Vår förbrukning när vi är borta är runt 4 W eller cirka 3 kWh/månad. Då är kyl/frys avstängd eftersom vi är borta i långa perioder.

1 gillning

Min router, wifi, kyl/frys drar tillsammans totalt ca 50 W i genomsnitt. Jag vill minnas att ungefär hälften av detta är kyl/frys (ett par år sedan jag mätte).

Vi var bortresta nu i början på sommaren. Huset låg då på 7,5kwh per dag i förbrukning.

Vi har solceller så i köpt el hamnnade kring 2-3kwh för dessa dagar, resterande egenproducerad.

En bov är ofta cirkulationspumpen om man jagar Watt i oanvänt hus…

1 gillning

Ungefär samma här, 0.150kw per timme. Sen återladdas varmvattnet 1 gång om dagen och då går det 1-2kwh. Kylskåp, frys, NUC med homeassistent samt lite zigbee prylar och en access point och router. Sen drar säkert elbilaladdaren något, tv, etc i standby. Avfuktaren kör också ibland, drar ca 250w, blir ca 0.5-1kwh per dag.

Sen går det lite till matlagning också, är hemma mycket.

Kom på några lampor till som kickar in på kvällen samt ström till 3 Googles som tar ynka lite. Men 5,8 kWh på 24 timmar

P=e/t effekt=energi/tid
kWh är ett sätt att skriva energi då det är pt. Men pt/t blir bara p. Du behöver endast skriva hur många w.

Styrning till lampor drar lite mer ström än en LED-lampa. Så glöm inte att räkna med ca 2 W per “plugg” för styrning.

Det mesta drar “ynka lite”. Du har 240 W som du jagar. Du är uppe i typ tio lampor så där har du ju 20W eller ca 8% av strömförbrukningen. Plussa på för styrningspluggar. Mät förbrukningen på kylskåpet för det kommer sannolikt vara en rejäl bit av kakan.

Samma här. Bor i lägenhet. Drar 50W de dagar jag inte är hemma. Men jag har väldigt effektivt kylskåp. Vet att det brukade vara uppåt det dubbla i tidigare bostäder pga mindre effektiv kyl. Tror amn får räkna med att ett kylskåp kan dra någonstans i intervallet 40-150W beroende på modell.

Med eller utan kameror? Kan säkert vara något tiotal watt i en kamera.

1 gillning

De går på batteri, likaså rökdektektorerna så det borde bara vara “huvudcentralen”

Ja jag va inne på hur jag skulle skriva, finns många olika sätt att beskriva energi på så jag va säker på det skulle va fel hur jag än skrev :sweat_smile:

Vet inte hur semesterläge fungerar men ofta finns det cirkulationspumpar mm som drar en del.
Min värmepump drar drygt 200W i “standby” med pumpar och styrning inräknat.
Gjorde en rejäl översyn av husets förbrukning i höstas och 15-16kWh är det lägsta mitt hus drar med kylar, frys, nätverk, ventilation, cirkulation, reningsverk osv.

Har 2 likvärdiga hus. Det ena har bara en ny kyl som är på 15W. Det andra med sommarläge på elpatronspanna och 8 år gammalt frys/el samt TV med biohemma är på 80W. Bara elpatronen är på ca 50W.

Har mätare på bara värmepumpen. Daikin med 3 innerdelar på standby. Den drar 7-11 w när den inte gör något alls. 3.11 kWh än så långt i Juli. Så 6-7 kWh på en månad. Den drar mer på vintern i standby än på sommaren. Skönt att snabbköra ac ibland och den använder så lite att det inte känns lönt att strömbryta den helt.

Stämmer verkligen det? Ikea påstår att deras lampor drar 0.2w i standby.

Det var ett test utfört av Energimyndigheten: Smarta vägguttag

Här är hela tabellen:

Det är lite snålare än jag mindes det. Sen är ju inte belysning en särskilt stor energibov överhuvudtaget om man har LED.

1 gillning

Jag ser inte “smart” styrning av t ex lampor som en besparing, det är mer bekvämlighet. :relaxed:

2 gillningar

Var iväg 6 dagar nyligen och förbrukningen låg då på ca 5-6 kWh/dag i lägenheten.

Då kör jag två enklare datorer + någon raspberry pi liknande pryl.

I övrigt blir det väl typ kyl/frys, router acesspunkter, övervakningskameror med tillhörande hårddisk etc samt lite fönsterlampor etc som går igång på kväll/natt.

Att smarta lampor/lamknappar etc drar någon halv watt styck är försumbart.

Robotgräsklipparn går med när vi är iväg kom jag på