Satte min luft/vatten på semesterläge nu när vi skulle iväg ca 10 dagar. Kollade eon-appen vad jag låg på hemma och den visar ca 0,24 kwh/tim. Det jag kommer på som står på hemma är kylskåp, router, larm, ström till vvp och 6 LED-lampor som lyser ute på natten.
Hur mycket har ni andra i “standby” om ni stänger av så mycket ni kan inför en semester och ni ska iväg nån vecka?
0.24 kW i ditt fall, alltså 240 W är den effekt som dina grejer drar när du är borta. Tänk motsvarade 4 Wolfram/gammel 60 W lampor. Det mest av det lär i ditt fall vara kylen.
Vår förbrukning när vi är borta är runt 4 W eller cirka 3 kWh/månad. Då är kyl/frys avstängd eftersom vi är borta i långa perioder.
Min router, wifi, kyl/frys drar tillsammans totalt ca 50 W i genomsnitt. Jag vill minnas att ungefär hälften av detta är kyl/frys (ett par år sedan jag mätte).
Ungefär samma här, 0.150kw per timme. Sen återladdas varmvattnet 1 gång om dagen och då går det 1-2kwh. Kylskåp, frys, NUC med homeassistent samt lite zigbee prylar och en access point och router. Sen drar säkert elbilaladdaren något, tv, etc i standby. Avfuktaren kör också ibland, drar ca 250w, blir ca 0.5-1kwh per dag.
Sen går det lite till matlagning också, är hemma mycket.
Styrning till lampor drar lite mer ström än en LED-lampa. Så glöm inte att räkna med ca 2 W per “plugg” för styrning.
Det mesta drar “ynka lite”. Du har 240 W som du jagar. Du är uppe i typ tio lampor så där har du ju 20W eller ca 8% av strömförbrukningen. Plussa på för styrningspluggar. Mät förbrukningen på kylskåpet för det kommer sannolikt vara en rejäl bit av kakan.
Samma här. Bor i lägenhet. Drar 50W de dagar jag inte är hemma. Men jag har väldigt effektivt kylskåp. Vet att det brukade vara uppåt det dubbla i tidigare bostäder pga mindre effektiv kyl. Tror amn får räkna med att ett kylskåp kan dra någonstans i intervallet 40-150W beroende på modell.
Med eller utan kameror? Kan säkert vara något tiotal watt i en kamera.
Vet inte hur semesterläge fungerar men ofta finns det cirkulationspumpar mm som drar en del.
Min värmepump drar drygt 200W i “standby” med pumpar och styrning inräknat.
Gjorde en rejäl översyn av husets förbrukning i höstas och 15-16kWh är det lägsta mitt hus drar med kylar, frys, nätverk, ventilation, cirkulation, reningsverk osv.
Har 2 likvärdiga hus. Det ena har bara en ny kyl som är på 15W. Det andra med sommarläge på elpatronspanna och 8 år gammalt frys/el samt TV med biohemma är på 80W. Bara elpatronen är på ca 50W.
Har mätare på bara värmepumpen. Daikin med 3 innerdelar på standby. Den drar 7-11 w när den inte gör något alls. 3.11 kWh än så långt i Juli. Så 6-7 kWh på en månad. Den drar mer på vintern i standby än på sommaren. Skönt att snabbköra ac ibland och den använder så lite att det inte känns lönt att strömbryta den helt.
Var iväg 6 dagar nyligen och förbrukningen låg då på ca 5-6 kWh/dag i lägenheten.
Då kör jag två enklare datorer + någon raspberry pi liknande pryl.
I övrigt blir det väl typ kyl/frys, router acesspunkter, övervakningskameror med tillhörande hårddisk etc samt lite fönsterlampor etc som går igång på kväll/natt.
Att smarta lampor/lamknappar etc drar någon halv watt styck är försumbart.