Elförbrukning lägenhet

Jag har googlat lite (förmodligen slarvigt) men inte hittat några data så jag undrar om ngn av er har koll:

På ett ungefär, hur stor del av den totala elförbrukningen kommer från respektive förbrukningsområde? Uppvärmning av lägenheten, spis/ugn, kyl/frys, tvättmaskin, hemelektronik belysning etc. Jag förstår såklart att det varierar skarp mellan hushåll (storlek på boendet, var i landet man bor, hur mycket man använder hushållsapparater o s v) men jag är ändå nyfiken. Jag bor i en tvåa, som referens

Uppvärmning av lägenheten

Är med bred marginal den största posten såhär på vintern om det inte ingår i hyran. Oftast fjärrvärme (som är betydligt billigare än el just nu) där man kan dra en schablonförbrukning på cirka 80-150 kWh/kvadratmeter och år beroende på hur energieffektivt bostadshuset är eller inte. Det är dock väldigt sällan man har “kallhyra” eller att värmen inte ingår i avgiften i en bostadsrätt.

I övrigt drar en modern kylskåp/frys-kombo cirka 200 kWh/år. En tvättmaskin runt 60-80 kWh/år om den körs 1-2 gånger i veckan. En vanlig, individuell LED-lampa drar drygt 3-5W. Spisar drar runt 500 kWh per år vid normal användning.

Där har du de största bovarna :slight_smile: I min gamla etta med endast en kyl/frys igång så kom jag ner till runt 80 kWh som lägst någon månad. D.v.s när jag knappt bodde i lägenheten…

2 gillningar

Timavläsningar när min bostad drar som lägst blir 0.05 kWh. Då är det bara kyl/frys, router, wifi som är på. När jag mätt med strömmätare verkar router+wifi dra ca två tredjedelar av förbrukningen vid dessa tillfällen.

Jag är inte säker på att den gamla tumregeln att kyl/frys gör mest skillnad stämmer längre :slight_smile:

Jag skaffade nedanstående plugg för att mäta förbrukning. Man ser åtgång över dygnet i graf i app i mobilen:

Med hjälp av den identifierade jag en tv och ett höj- sänkbart skrivbord som drar mycket ström konstant i idle.

2 gillningar