Skickade detta till mitt elbolag idag. Är det bara jag som tycker att effektuppmaningarna blivit orimliga?
‐------
Hej! Jag tycker det är svårt med effektavgift. För elnätets skull borde vi använda el på natten säger elbolagen. Samtidigt är elförbrukning en brandrisk och man bör ha uppsyn menar Räddningstjänst. Frågar man försäkringsbolaget eller VVS gäller detta även vattenförbrukning. Och elcykeln ska man absolut inte ladda utan uppsikt. Dessutom har tvätt och disk ecoprogram. Ska man hinna köra dessa måste det ske på hög effekt i elnätet som arbetande. Det är så många val och så många parametrar! För mig slutar jag ofta i slutsatsen, “jag har fjärrvärme och bensinbil så jag struntar i alltihopa”. Ser ni problematiken i hur ni kommunicerar när så många val läggs på individen?
Tycker I sak inte det är konstigt, olika bolag/myndigheter har olika prioriteringar.
Använd el på kvällen är billigt och effektivt, men du som privatperson tar en högre risk.
Eller använd el/vatten dagtid och betala mer för besväret och orsaka större klimatpåverkan, men mindre besvär för dig som enskild.
Du är en fri egen individ som får göra egna val utifrån dina prioriteringar. Det är inget nytt, alla dessa faktorer har funnits länge oavsett om du varit medveten om dem eller ej. Du kan ju jaga strunta i allt och ha mentala skygglappar, eller spara pengar/miljö men ta en större egen risk.
Elnäten är bolag, inte myndigheter. På flera håll privatägda. Bolagen anser att effekttarriff är ett rättvist sätt att sprida kostnaderna på kunderna, och Elmarknadsinspektionen har godkänt det sättet att ta betalt.
Jag räknade lite på vad effekt avgiften kommer medföra för vår familj. Många kommer få betala 10.000 extra per år för den här avgiften enbart.
Om vi bara gör det som är enkelt…
1 Drar ned effekten på varmvatten beredaren- vi är bara två och den är på 300 liter så om den värmer vatten långsamt är fine… enkelt…
2 När vi kommer hem från resa och har bara 15C inne. Värm huset långsamt. Bara värmepumpen på fullt ös och max 1 element till dagtid. På natten kan man dra på. Blir min uppgift att sköta.
3 Att slå på Bastun vi använder kanske 2-3 ggr per månad på hel timme exakt ca kl 7 på kvällen kommer kosta 50 Kr Extra jämfört med om jag slår på den ca 18.20 eller 19.20. det beror på att höga effekten då sprids på två kalender timmar. Om jag kommer ihåg kan jag dra av termostaten till värmepumpen i ca 2timmar då också.
Började förklara det här för frun och hon stoppade mig halvvägs. "Vad är vitsen? "
Finns ingen vits alls Bara idiotregler utan nytta som påverkar vad vi betalar…
Lite komplicerad optimering dessutom. För bastukalkylen behövde jag ta fram
a hur länge är bastun påslagen
b hur lång tid tar uppvärmningen
c effekt under uppvärmning
d hur mycket effekt drar den när den har stabil temperatur
e ta fram föreslagen formel.
f räkna på optimal påslagstidpunkt.
Helt vettlöst komplext för normala medborgare att behöva fundera över och olika nätbolag har olika metod.
Jag gav henne “tillåtelse” att skita i detta helt. Jag bjuder! Hon vägrade ens lyssna klart på dumheterna och jag klandrar henne inte.
Såg på en youtube film där man drog en del exempel. Många som köpt elbilsladdare kommer vilja ha nya och andra funktioner. Att begränsa 1 timmes effektpeakar kommer ofta bli viktigare än att ladda när elen är billig. En komplikation är att bolagen får införa avgifterna på olika sätt. Och det gör man. Det blir nog bara riktiga nördar som lyckas få ner peakarna hyfsat bra. Att få ner peaken när det är hög last på riktigt morgon och kväll kommer inte märkas mycket tror jag.
Här är en bra genomgång av vad effekttariff är för något, varför det finns och svar på många vanliga frågor:
Ja, eftersom elnät är monopol så är det hårt reglerat hur mycket avgift som får tas ut. Att elnäten går upp i pris beror på att komponenter och personal har blivit mycket dyrare nu när hela världen på samma gång står inför att rusta upp sina gamla elnät samtidigt som de ska byggas ut. En viss del av nätavgiften beror också på själva elpriset eftersom det finns förluster i nätet.
Så elnäten blir dyrare just nu oavsett om det finns effekttariff eller inte. Effekttariffen är ett tillåtet sätt att fördela avgiften olika på olika kunder. “Kostnadsmassan” brukar det kallas.
Då är det ju bra att effekttarifferna kommer nu när de flesta fortfarande inte har någon elbilsladdare. Effekttariffer har man ju vetat i ett par år nu att de ska komma och det har definitivt påverkat vilka funktioner som byggs in i elektroniken.
Du beskrev vitsen. Det skapar incitament att sprida ut lasten. Folk skaffar varmvattenberedare som går att styra, billaddare som anpassar sig till nätet osv.
Jag tror precis som du att det är svårt att som privatperson göra något till vardags. Det är inte där nyttan finns heller. Klart man ska laga mat på sin vanliga tid. Men idag körs ju varmvattenberedarna i villorna kl 7 varje dag, precis efter att man duschar på morgonen. Det är ju den absolut sämsta tidpunkten.
Om effekttariffen kan hjälpa till att platta ut ankkurvan så är mycket vunnit.
På sista raden kan det vara så att en allvarlig ankkurva gör att man måste vänta med att starta upp nya fabriker i Sverige. Det är inte en lekstuga vi pratar om här.
Instabilitet i nätet är ju något man får betala för oavsett om det finns effekttariff eller ej. Utan effekttariff så sprids den kostnaden ut på alla kunderna och höjer andra avgifter på fakturan. Detta handlar om att synliggöra den så att kunden får en prissignal som de kan agera på. Eller låta bli att agera på.
Har inte koll på alla varmvattenberedare och värmepumpar men de flesta tror jag inte kan styra detta genom klockslag utan de styrs via Min & Max temp. Det går visserligen att göra fula lösningar på en del genom att ändra på Min temp så att man fördröjer uppvärmningen.
Min LVVP som jag köpte förra året går endast att göra detta via panelen på VP. Kan inte göra det via appen.
Att styra uppvärmningen av vatten lär bli jobbigt för folk.
För egen del ser jag problem med legionellakörningen. VP behöver tillskott via elpatron för att komma upp i rätt temp. Då drar huset runt 10kW.
Just nu kör min var 15:e dag. De flesta månader blir det två gånger per månad, men vissa månader blir det tre gånger. Om man mäter förbrukningen som ligger till grund för effekttariffen vid tre tillfällen kommer min legionellakörning i princip styra topparna.
Med mätning per timme så kan man idag flytta runt förbrukningen med en halvtimme, men när mätning per 15 minuter införs blir även det svårt.
Mina föräldrar har en bergvärmepump med varmvattenberedare som kan styras på klockslag. Det finns också värmesystem som kan optimeras av molntjänster som då kan hålla koll på både väder, elmarknad och massa andra parametrar.
@angaudlinn kör den enkla manuella metoden att han slår på varmvattenberedaren på natten och stänger av den på morgonen. Så finns där varmvatten för hela dagen. Det är ju en stor termos.
Bra, då ser det bättre ut än jag trodde.
Jag kan inte styra det idag. Men det är möjligt att det kommer en lösning (ful eller riktig) på längre sikt.
Jag får kolla om jag har en OFF knapp i menyn för just varmvatten. Inte sett, men samtidigt inte letat.
Jag kan ställa in tider med så det blir väl att köra i ekonomiläget dagtid när effekttarifferna väl införts. Eventuellt köra på lite extra på vardagarna före första personen normalt kliver in i duschen (och de dyrare effekttarifferna startar).
Den nya prismodellen är utformad för att vara intäktsneutral, vilket betyder att elnätsföretagen varken kommer att ta mer eller mindre betalt av sina kundkollektiv.
Och ibland festar han till det och kör den mitt på dagen när solen är ostörd på himlen och solcellerna levererar mycket. Sedan får man själv välja hur mycket man orkar räkna. Jag gör ett överslag, men det som kommer direkt från taket slipper jag ju skatter och överföringsavgifter för.
Är det en VVB så tror jag det måste finnas. Men är det nå’n lösning jag inte begriper så kanske det funkar annorlunda. Jag förmodar att du också har en ganska stor tank i din kåk och är man få eller en så räcker varmvattnet lätt 48 timmar om man inte är en badare eller “tonårsduschare”.
När effekttarifferna rullats ut hos mina bolag också och 60-öringen försvinner så kommer jag troligen att köra dagtid oftare.
p.s. Nå’n borde göra ett snyggt och smidigt verktyg för beräkningar av vad som lönar sig bäst. En enkel webbapplikation med ~10 olika rutor för att manuellt testa olika varianter hade räckt bra.