Orimliga val kring elnätets effektavgift

Sedan kan man fråga sig varför flaskhalsarna inte byggs bort bekostat av flaskhalsavgifterna ?

3 gillningar

För att då får man inte in flaskhalsavgifter så klart ! Duh…

Det är gott att sitta på miljarders miljarder man inte kan använda. Lite som att vara inne på 12 året på en global indexfond :slight_smile:

Nej, orsaken är att om flaskhalsarna byggs bort blir det tyska elpriser ända upp till Harsprångets Vattenkraftverk och det går ju inte.

Man vill tvinga in ny elproduktion oavsett av vilken typ och hur mycket åkermark som än skall offras för vindkraftsfundament till varje pris genom att skapa ett underskott, då minskar flaskhalsintäkterna.

Det sagt byggs nätet ut ganska kraftigt mellan SE2 och SE4. Det är en av anledningarna att SVK vill utöka exportkapaciteten med en ny kabel till Tyskland och en större kabel till Danmark och renoverar de befintliga kablarna till Danmark.

Man påstår att det behövs av stabilitetskäl men det är orimligt då både Danmark och Tyskland har extremt instabilt elnät pga hög andel oplanerbar kraftproduktion så när Sverige behöver importera kommer dessa länder behöva importera i kvadrat.
¨
Det sagt, för att hålla sig On Topic blir det intressant för de elnätsbolag som gjort dåliga modeller för effektariffen om det visar sig att deras intäkter överstiger intäktsramen.

Och ja, olika myndigheter ger olika rekommendationer. Inte oväntat i stuprörsmyndighets Sverige.

I praktiken tror jag de flesta får ungefär samma elnätskostnad som idag.
Möjligen det finns en kalkyl bakom att installera ett batteri för att

1. sälja stödtjänster
  2. daytrada el internt (man köper på natten och använder under högkostnadstimmar)
  3. sänka sin elnätskostnad genom att försörja sig själv med el

Ja, det stora flertalet hamnar nog ungefär på samma, men att få ett ryck med storstädning samtidigt som man laddar elbilen. värmer bastun och har middagsgratänger i ugnen samtidigt, det är en superdålig idé. :joy:

Själv är jag mest ute efter planerbarhet och tydlighet för det är bara då som man själv kan påverka priserna.

Ja långsiktigt är det ju den bästa lösningen. Men det ligger ett decennium bort.

För ett decennium sedan var det inte många som tyckte att det behövdes mer nät.

Vi får betala nå’n kines i skuggflottan att dragga av kablarna till kontinenten. :crazy_face:

1 gillning

Blir ju lite svårt i mitt fall där LVVP kör legionellakörning 2-3 ggr per månad och kommer vara inblandad i mina toppar.
Det jag kan göra är att ha koll på vilka nätter det är och inte ladda bil samtidigt.

Kan man inte ställa legionellakörningen?

Då stoppar den kanske VP samtidigt.

1 gillning

Går det att välja dagar via tidsinställning eller att helt göra en “override” och själv bestämma när?

@Rikkitikkitavi @angaudlinn
Jag kan ställa klockslag för start och intervall i dagar.
Just nu står den på kl. 03 och 15 dagar. Men inställningen sker i menyn på LVVP och inte via appen.
Min tanke är att ställa in den var 16:e dag om det behövs framöver. Alternativt justera just den månaden det skulle bli 3 ggr.

Har inte sett hur Eon planerar att införa tariffer, så vet inte hur det kommer att slå

SVK är inte helt okunniga om hur de uppfattas:

Kommunikatörerna har börjat jobba …

1 gillning

Aha, så hyfsat säkert att satsa på natten till söndag varannan vecka då? Jobbar du inte just söndagar så kanske bilen inte behöver mat just då?

Nu skall vi se om jag fattar.
Jag betalar flaskhalsavgift som skulle användas till att bygga elnät men istället sätts in på konto hos riksgälden.

Ja, kostnadsmässigt för just elen. Men det blir värre med effekttariffen om legionellakörningarna står för alla mina toppar.
Men får vänta in Eon och se hur det implementeras och hur det slår.
Om det inte är nån större kostnad kanske jag inte bryr mig alls.

Men, drar den så jäkla mycket? Det är ju inte så att den värmer från noll till max. Elbilen är väl en större bov i dramat? Eller missförstår jag?

Den drar igång elpatronen i över 30 min. Inte koll på exakt tid. Värmer upp till 65 grader och då brukar min totala förbrukning bli uppemot 9k-10k.

Bilen kan jag styra ner till typ 2kW, samt vilka timmar den ska ladda. Kan med planering undvika legionellakörningen.

Aha, jäklar… men 65 grader är ju att betrakta som “normalt” i min värld. Är det hela värmesystemet också? Det borde ju finnas ett långsammare läge där också. Poängen är ju legionellakörningen, inte att det måste gå tokfort.

Jag medger att jag har dålig koll på det här, så jag försöker begripa det jag också. Jag sitter här och rotar på min leverantörs sida med pdf:er nu f ö.

p.s. Min verkar inte ha infört det än. De ligger under E.on och där ska de rullas ut under våren 2026. Kanske samma hos dig @AimHigher - det är ju inga jätteavstånd. Då hinner du rota mycket i detta innan det är skarpt läge.

1 gillning

Ja, det stämmer. Riksgälden är myndigheternas bank så det är som att ha dem på ett bankkonto. Det är fortfarande öronmärkta pengar som tillhör Svenska kraftnät, men de får bara användas till att bygga elnät där det finns flaskhalsar. Finns flera stora projekt igång som använder av pengarna men resultaten syns ju inte på många år.

2 gillningar

Helt korrekt uppfattat. 2022 blev det enorma flaskhalsintäkter pga elpriserna steg extremt mycket i södra Sverige pga höga priser på kontinenten. Flaskhalsintäkterna debiteras SVK => elnätsägare => elkund 1:1.

I slutändan återbetalades dessa som elstöd.
SVK får använda intäkterna till

1. investeringar i att bygga bort flaskhalsar
  2. motköp
  3. direkta elstöd

Det sista är absolut sista åtgärden.

Troligen räcker intäkterna framöver med god marginal. En anledning till att vi har brister är tidigare underinvesteringar då kap. avgifterna varit låga och SVK inte fått budget i att bygga bort bristerna eller ersätta gamla delar. Så här var det från i princip 90-talet fram till 2015.

1 gillning

Ja, samma system. Så om den ska värma huset samtidigt så kör den väl elpatronen under en längre tid. Samt att om temp på vattnet är nere på 40C kanske den drar igång elpatronen tidigare för att göra det snabbt.

Får kolla på sådant när vi vet vad som gäller.
Kan börja med att ställa körning till 03:30 eller liknande för att sprida förbrukningen mellan timmarna

1 gillning

Vad är det för VP? I vissa har man separat VVB och acktank, i vissa är de sammanbyggda.

Är de sammanbyggda måste du värma båda, vilket är sämre driftekonomi.

Är de delade, är det en dyrare pump.