Effektdebitering från 1 januari och elbilar / bastu

En bekant tipsade om den förändring som elbolagen gör den 1 januari 2025. Ett genomsnitt av dina tre effekttoppar multipliceras med 81,25 kr per månad. Det innebär att om du laddar bilen tre gånger med en effekttopp på 12 kw så blir det 12x81,25=975 kr extra den månaden.

Verkligen incitament att köpa elbil. Nattladdning ger bara halva värdet. Missar jag något?

1 gillning

Ingen annan som reagerat på detta?

Överföringsavgiften sänks samtidigt från 30 öre/kWh till 6.25 öre/kWh (detta gäller för Ellevio) så totala priset kommer inte att ändra sig så dramatiskt.

2 gillningar

Hur effektavgiften beräknas skiljer mellan olika elnätsbolag. Vi har haft det i många år och har t.ex. ingen effektavgift alls på nätter och helger.

Men du har ju rätt i att det är gynnsammare att ladda bilen på natten med en sådan effektavgift som du beskriver än att göra det med den klassiska säkringsbaserade fasta avgiften.

Så visst, en liten extra morot för att skaffa elbil är det väl.

1 gillning

I Ellevios eget exempel så ökar kostnaderna med 1425 kr per månad. Ska det jämnas ut av lägre överföringsavgift så blir det 1425/0,2375=ca 6000kwh per månad. Något många inte är ens i närheten av.

Vad jag menade med elbil var lite sarkastiskt eftersom ändringen träffar väldigt specifikt elbilsladdning.

Fast om du laddar mellan 22-06 så är det halv effekt, dvs 6 kW istället för 12 kW.

Hur många behöver ladda elbilen med 12kW över natten? Blir 100kWh/dygn.

Syftet med avgiften är att alla som inte behöver ladda som en taxi-bil ställer ner sin laddeffekt.

Sedan blir det dyrare om man har dålig planeringsförmåga.

3 gillningar

Har inte satt mig in i detta ännu. Kanske någon vet hur det blir om man vill köra sin 9 kW bastu i 2 timmar var tredje dag mellan 18-20 på kvällen? Vi kan ju inte flytta den förbrukningen till natten.

Är det dags att planera för att bygga om till vedeldat?

2 gillningar

Först får du kolla upp hur just din nätägare debiterar.

Men inte går väl bastun på 9kW konstant? Det är väl ändå bara när den jobbar upp tempen. Nu vet jag ju inte hur just din bastu är byggd, men det borde väl ta mindre än en timme? Dvs. du får en lägre effekttopp än 9kW.

Men det kan ju också vara så att du har andra effekttoppar som är värre än bastun, då kommer bastubadandet inte göra någon skillnad på elnätsräkningen. Det är ju skillnaden mellan en effekttopp du skulle haft ändå, och den som blir när bastun värmer, som är din extrakostnad för bastun.

Är det effekten under en timme de kommer kolla på eller momentana effekttoppen?

1 gillning

Så halvera summan. Fortfarande en rejäl ökning.

Det man kan göra är att ställa ner effekten och bara köra nattetid. Men det känns ändå som att elbolagen tar betalt många gånger om för elen med fasta avgifter, rörliga avgifter och nu effektavgifter.

1 gillning

Medeleffekten under en timme. Ellevios effektavgift baseras på snittet av de tre högsta timeffekterna (dock måste det vara från tre olika dygn). Hur andra nätägare hanterar det vet jag inte.

Ellevios prismodell

2 gillningar

Det beror väl på hur din förbrukning ser ut för övrigt? Ligger du som mest på 5 kW utan billaddning och sedan laddar med 12 kW så blir det så klart dyrare.

När jag kollade vilken effekt effektavgiften skulle innebära för mig med 2024-års förbrukning så gick jag plus minus noll. Vissa månader lite dyrare och vissa månader lite billigare.

Om alla gör likadant är det lite bättre än jag befarade.
Jag har till exempel legionellakörning 2 ggr per månad och den drar runt 9kW. Men det håller inte på i en timme. Då sjunker maxvärdet

Har vart så länge hos vissa. Nacka energi har effektavgift alla tider på dygnet alla dagar i veckan! Spelar alltså ingen roll ifall du förbrukar 10 kWh en vardag kl 08-09 eller på en lördagsnatt kl 02-03.

Hos många andra nätbolag är det betydligt bättre villkor där man kan se till att exempelvis ladda bilen på natten men inte i Nacka….

Incitament för att köpa elbil eller installera solpaneler försvinner direkt.

Får hoppas det kommer nån “morot” i framtiden då vi kommer ha “piskor” i form av att elpriset justeras timme för timme och man inför effekttariffer.

3 gillningar

Regeringsbeslut att alla elbolag måste införa effekt tariffer senast 1 jan 202k7.

Istället blir det incitament att köpa batterier som kanske är bra.

Effektavgiften ska baseras på den enskilda kundens användning av elnätet och den sammanlagda belastningen på elnätet. Den ska också vara tidsdifferentierad (tidsindelad). Det betyder att den ska vara olika hög vid olika tider för att återspegla hur belastningen på elnätet varierar över tid. Detta är emellertid inget krav i dag utan först från den 1 januari 2027.

Om man inför en avgift för peaktimmen eller timmarna så kommer totala kostnaden att öka. Då måste man införa en sänkning någon annanstans, till exempel lägre överföringsavgifter.

Personligen tycker jag att elpriset redan hanterar detta.
Idag i SE4:
Lägsta pris: 19,65 öre/kWh
Högsta pris: 688,30 öre/kWh
Skillnad på en faktor 35

Igår var det en faktor 54 i prisskillnad mellan högsta och lägsta priset.

Varför ska vi ha effekttariffer på detta?

1 gillning

Priset på el sätts på marknaden men kapaciteten att överföra el är samma. Om du har höga timpriser på el på vintern (tillgång och efterfrågan) är det en styrning, men på t ex sommaren är elpriserna låga och styrningen uteblir. Problemet är att kapaciteten för att överföra elen är samma även på sommaren och det är därför man inför effekttariffen - konsumtionen ska jämnas ut över dygnet annars måste elnätet byggas ut ännu mer.

En del nätägare sänker överföringsavgifterna. Ellevio sänker från 30 öre/kWh till 6.25 öre/kWh.

1 gillning