Effektdebitering från 1 januari och elbilar / bastu

Stora problemet är väl att vi inte har infört timpris på riktigt. Många kunder kör fortfarande snittpriser och behöver inte anpassa sig.

Hade kanske varit bättre om de tvingat på timpris som första steg innan de började pilla på nya avgifter.

Har dock inga siffror på hur stor del som kör timpris, någon som sett nån siffra?

3 gillningar

Kul för alla lägenhetshus med gemensamt abonnemang att reda ut en timdebitering :dizzy_face:

Effekttarifferna blir också svårt att prisa in i förväg. Kostnaden får delas solidariskt mellan lägenheterna?

Hur lyckas du med det? Ingen elbil?

Elbilsladdning och annan elanvändning med höga toppar ställer större krav på elnätet. Elnätet måste ju konstrueras för att kunna hantera just den maximala effekten och kan inte bara se på den genomsnittliga effekten.
Det är inte mer än rättvist att de tyngsta förbrukarna får vara med och betala sin rättvisa del av bördan.

Sen har de kommunala monopolföretagen förstås passat på att höja de totala avgifterna samtidigt, för att kunna skylla prishöjningarna på regeländringarna.

Korrekt. Dock hoppas jag att det blir ändring inom kort med just den biten.

Med lite planering har jag svårt att se att just effektavgifterna kommer att bli betydligt högre med elbil jämfört med ingen elbil för min del. Givetivs är det väldigt individuellt hur pass mycket man vill planera sin elkonsumtion och hur pass flexibel man har möjlighet att vara.

Annars har argumentet för höjningarna av nätavgiften varit just utbyggnad av kapaciteten. Nu ska ytterligare en avgift betala ökad kapacitet. Och differentierade elpriser för att ta höjd för olika… kapacitet.

1 gillning

EU:s klimatmål är så stränga och utsläppsrätterna minskar så snabbt att Sverige kommer behöva bygga ett helt elnät till, lika stort som det nuvarande, när allt ska elektrifieras utan att ny kärnkraft byggs. Och det får bara ta tio år.

Så antingen kommer du få vänja dig vid stigande elnätskostnader de närmaste decenniet eller förbereda dig på att populistiska anti-miljöpartier tar över i Europas länder när invånarna börjar se vad miljörörelsen kostar. Jag undrar vad som händer med värdet på alla ESG-bolag om den nuvarande miljöpolitiken och utsläppshandeln avskaffas?

3 gillningar

Att en effektkomponent skulle komma på elnätstariffen har varit på tal i många år, stora konsumenter har haft det i många år.

Elhandel
Vi har nu ett elhandelspris som varierar över dygnet för de kunder som väljer att ha timdebitering på elpriset. De som har rörligt elpris får ett volymviktat elpris beroende på förbrukningsprofilen på det kundkollektiv de tillhör. De som har fast elpris påverkas inte av varierande elpris utan har låst sin förbrukning till ett fast pris.

Priset på elhandeln styrs på tillgång och efterfrågan i det elområde som man tillhör i Sverige, SE1 till SE4, dvs på ett stort geografiskt område där man delar in Sverige i fyra delar. Här balanseras konsumtion och produktion av el.

Elnät
Varje abonnent tillhör ett lokalt elnätsbolag där kostnaderna ska fördelas på kundkollektivet och intäktsramarna bestäms av Energimarknadsinspektionen.
Sen ska den lokala elnätstariffen fördela kostnaderna rimligt till alla nätabonnenter efter den nytta som varje abonnent har av elnätet.

Det problem man har börjat se på senare år är att de lokala näten ned på kvartersnivå börjar bli överlastade. Detta kan exempelvis bero på att i ett villaområde börjar det bli många abonnenter som skaffar elbil, ofta i kombination med att exempelvis köra timdebitering på el via exempelvis Tibber. Detta gör att alla ska ladda sin elbil på maxeffekt 11 kW de två billigaste timmarna då elhandelspriset på “Sverigenivå” är som lägst. Sen kombinerar man det med att abonnenter lokalt börjar köra varmvattenberedare etc. de billigaste timmarna. Detta medför att det lokala nätet på “kvartersnivå” överbelastas och nätbolaget har två möjligheter, det ena är att bygga ut nätet lokalt, eller att få kunderna att jämna ut belastningen.
För elnätsbolaget spelar det egentligen inte så stor roll, behöver de investera i elnät för att klara toppen så gör de det, problemet är då att intäktsramen höjs då kapitalbindningen ökar i elnätet, dvs elnätstaxan blir dyrare för alla kunder, elnätsbolaget kan ta ut mer vinst.

Det andra sättet är att försöka få ned toppbelastningen i det lokala nätet för att undvika att behöva förstärka de lokala näten för att klara några enstaka timmar med hög effektbehov i det lokala nätet, och därmed undvika investeringar på lokal nivå som endast skulle användas under några få timmar per år. DVS kan vi få exempelvis elbilsägarana att ladda sin elbil på de fyra billigaste timmarna per dygn istället för de två billigaste timmarna så sänks toppeffektbehovet i det lokala nätet och investeringarna undviks.

Själv får jag sänkt nättariff när vi för någon månad sedan fick effektavgift i vårt elnät. Det vill säga tidigare sponsrade jag de elnätskunder som använde elnätet mera än vad jag själv gjorde.

8 gillningar

alla som kör timpris har ju blivit blåsta pga effekttariffen som kommer. Själv är jag väldigt nöjd att köra månadssnitt. Det är bara se till att inte köra allting samtidigt och få en så plattkurva som möjligt.

Nästa gång man är sur för effekttariffen så kan du gå över till grannen och klaga på solcellerna som de har installerat. =P. Det är ju inte för inte svenska folket få betala för nedläggning av kärnkraft. Hade vi haft kvar kkv och byggt alla vindkraftverk, så hade vi kunnat exportera ännu mer el, kört hybrit och byggt batterifabriker… i skåne. Men nä.

Ställ in legionellakörning på lördag natt.

Då brukar även elpriset vara lågt.

Är inställd på 01:00, men kört var 15:e dag.
Funkar bra när priserna varit låga även vardagar.
Men får väl ställa in var 14:e dag på helgen framöver.

Kommer man få betala dyrt då för att mata ut el på nätet från solcellerna?

Hmmm hur optimera ner elräkningen?
Jag har också bastu. Den verkar dra ca 5kw när den värmer bastun i ca 1timme sen verkar det gå åt 2kw till dess man slår av den. Ovanpå det drar annat i huset ca 3 kW vintertid vid -10 grader ute. Därtill drar varmvattenberedaren ca 1,5 kWh när den värmer upp sig ca i ca 1 timme.
Kollade hur min nätägare tänker debitera. Jag kom fram till att Om en kvälls session bastu som verkar ta ca 1,5timm skall optimeras bör jag försöka tillse att uppvärmningen sker ca 40 minuter en timme och sista delen uppvärmning nästa timme då går det åt ca peak från bastun 3,3kwh och ca 3kwh timme nummer 2. Då sparar jag som mest ca 2kw på medeleffekten mot om jag värmer bastun under 1 kalendertimme.
Med 3 bastningstillfällen per månad sparar jag då ca (80*2)/3 => 50 Sek per tillfälle genom att starta bastun vid smartaste tidpunkten på valfri timme. Dvs 20 till 25 minuter över fritt vald kalendertimme. Bommar jag det en gång och startar exakt på hel timme slaget kostar bastandet 50 kr extra.
Att det skall behövas att stå och kolla på klockan inför bastubad pga timuppdelning är djävligt störande petimetrisk detaljstyrning utan verkligt värde för någon. :unamused:
Därtill bör jag förstås se till att jag drar ner på varmvattenberedarens effekt vilket är helt ok då den är på 300 liter och vi är bara två.
Att tillfälligt dra av vår luftvärmepump när bastun skall köras kan också ge ett par tior besparing. Sånt tänker jag på men Frun kommer nog skita i den grejen…Risk att man glömmer slå på pumpen igen när ny kalendertimme infunnit sig! och då går elementen in DYRT efter några timmar.
Om dom istället börjar använda kvartsdata och letar värsta kvarten kan man bara spara kanske 10 kr genom att slå på bastun mitt i en mätt kvart… dvs exempelvis kl 19.07 och 30 piip. Nåja då tappar tajmandet vitsen. Då blir låg topp effekt på storförbrukare som är igång en timme det enda viktiga.
Att ordna övervakningen som drar av luftvärmepumpen när man ex har spisen eller större förbrukare som går säg nån timme skulle kunna vara smart kanske.

3 gillningar

Så slutsatsen är att det spelar ingen roll, om skillnaden är så liten i kronor? Ingen behöver ju stå och kolla på klockan, det är ju bara om man vill spara pengar. Men har man högre effekttoppar än snittet är det ju också rimligt att det kostar mer än snittet(?).

Det där är väl väldigt långt ifrån sant. Även om man kör timspot har man ju inte all sin förbrukning den enskilda timmen med lägst pris. Snarare så att man försöker styra till de billigare timmarna under dygnet, vilket ofta är på natten. De flesta effekttariffer lär göra skillnad på nattlig förbrukning och dagtida förbrukning, därutöver sänks en eller flera av de andra komponenterna för nätavgiften. Jag har inte simulerat än, då min nätägares modell inte är helt färdig, men jag skulle inte bli förvånad om min kostnad totalt sett minskar i och med detta. För andra kan det självfallet bli annorlunda.

Ack, jag som bastar 4+ ggr i veckan. Det finns inte en chans att jag kommer lyckas hålla det där…

Men det behöver du ju inte heller. Nu vet jag ju inget om din övriga elanvändning, men troligen blir bastubadandet din effekttopp då. Men huruvida det blir dyrare eller billigare än tidigare måste man ju räkna fram utifrån hur effektdebiteringen ser ut just där du bor och vad du betalade tidigare.

1 gillning

Lär dra en del vid uppvärmning antar jag? Tänk på att effekttopparna är per timme. Så om du värmer upp aggregatet vid ett halvslag så får du hälften av effekttoppen den timmen också (4 kW i en halvtimme är 2 kW effekttopp den timmen, givet att inget annat drar någon ström).

Med lite planering kan du alltså få ned kostnaderna en del :+1:

Jo, det är just planeringen som är problemet. Dels att komma ihåg det, dels att man är kall när man är kall, inte när halvtimmen är slagen. Nåja, får räkna på det eller bygga om till vedeldat istället.

1 gillning

Det är ju inte sjuka summor pengar vi pratar om, vill du värma när du vill så lär inte din ekonomi braka ihop bara för att du värmer en hel timme.