Alternativa energikällor vid olika elpriser - t.ex. gasol, diesel m.m

@janbolmeson Jag gjorde en snabb kalkyl och fick det till att vid 836 öre (ink allt) per kWh är driftkostnaden samma som att köra ett dieselkraftverk istället.

Har du klurat något på det själv? Finns ju en investeringskostnad i att köpa ett. Men om elen går över 1000 öre är det nog snabbt intjänat.

Känns ju inte helt osannolikt för er i se4. Förra årets decemberpriser var ~ 2x augustipriset.

Lika bra att köpa kraftverk medan det finns olika modeller att välja på.

#166örebundeti3år

1 gillning

Sjukt! Då kommer nästa fråga - hur kopplar man in ett sådant. Eller det är typ köra i trädgården och förlängningssladd in i huset och elelement?

1 gillning

Lär behöva stå utomhus. Nu är jag tyvärr maskin och inte elektroingenjör, men du behöver koppla in en handske som ansluter mot din last. Troligtvis en vanlig 3fas handske “verkstadsel” sen måste du antingen ha en snajsig variant som kan hålla rätt frekvens med mera, alternativt installera en växelriktare och ett litet batteri.

Så att aggregatet kör genom riktaren, dvs du får rätt ström och sedan lagrar i batteriet som sedan använda av huset (kanske kan skippa batteri)
Växelriktare och batteri får du 50% avdrag på om du köper solpaneler. Så du kanske kan köpa 1 solpanel och ha den i ditt förråd för att få dom andra grejerna billigare? :joy:

Det blir absolut en invesreringskostnad. Men om vi räknar med att elbehovet bara kommer öka på årsbasis samtidigt som jag inte hittills sett något faktiskt projekt dra igång för att öka tillgången på el ( alla bara pratat om det) aå skulle jag estimera att vi är minst 5 år bort från "låga " elpriser.

Och då definierar jag låga som, staten kommer inte subventionera elpriset.

Kanske ett passande ämne för ett avsnitt?
Hade jag bott i elområde 4 hade jag nog refan suttit i excel och grejat med detta. Men eftersom jag bor i se3 med bundet får det vänta 2 år till.

@janbolmeson åh nej egen tråd, nu känner jag mig nästan pressad att börja i excel, annars kommer väl någon annan och påstår att jag räknat fel och priset faktiskt är 831.475317 öre :nerd_face::nerd_face::nerd_face:

Ska man använda husets elnät så måste man ha en godkänd reservkraftsomkopplare. Det för att skydda linjereparatörer så att man inte kan bakmata elnätet.

Man ska absolut inte under några omständigheter hemmamecka detta med något så dumt som en dubbelhane. Jag är inte ironisk. Gör det inte!!!

Trefas dieselaggregat, jordtag, reservkraftsomkopplare

1 gillning

Absolut, skrev det inte explicit. Men givetvis ska en certifierad elektriker göra detta.

I USA är det rätt vanligt. Men där har man ju haft Rolling blackouts på sina håll länge.

Vi kör enfas för vår reservkraft, det är dock inte för elpriset utan för långvariga strömavbrott. Batteribank i lö-drift som kan laddas med generator.

Bästa kombo är gasolgenerator då gasen håller sig bättre längre.

Ska man generera värme så är omvägen via elverk ineffektivt. Finns dieselvärmare för fast installation.

1 gillning

Har gasolgenerator och dieselkraftverk liknande effektivitet?

1 gillning

Fattar. Tro mig, jag sitter med det här i högsta hugg. Kanske lägger lite mer tid än som är sunt, då jag ändå ser det som att jag gör jobbet för många där ute om det kan bli ett avsnitt. Men kan vi inte hjälpas åt att sammanfatta lite i denna tråden.

Dagens upptäck för mig var gasolvärmare + en gasoltub. Jag har ju redan en gasgrill med en tub. Så här ser förutsättningarna ut:

• Gasoltub P10 - 10 kg gas kostar typ 1 600 SEK första gången (man betalar 1300 kr för tuben). Sedan kostar den typ mellan 300 - 400 kr att fylla med 10 kg gas.

• Om jag räknat rätt så ger 1 kg gas ca 13 kWh (eller 12.8 för att vara mer specifik). Det betyder att man i en 10 kg flaska har 130 kWh.

• På 299 kr (billigaste påfyllningen jag hittade i Malmö) så blir det ca 233 öre per kWh inkl. allt (=299 SEK/12.8 kWh/kg * 10 kg).

• Om man då har en gasolvärmare på 1.2 kWh som motsvarar en hel del elelement som ska kunna värma upp 20 kvm, så borde man alltså kunna köra motsvarande i nästan 130 timmar eller 5 dagar.

• Investeringskostnaden är således ca 1 200 kr för en gasolvärmare inkl. regulator samt 1 300 kr för en gasolflaska. Totalt 2 500 SEK. Den behöver ju så klart slås ut på timmarna. Eventuellt får man ha en gasvakt för någon hundralapp om det int eär i kaminen.

• Köper man stora tuber (men de har jag ännu inte listat ur hur man kopplar och om man får ha hemma) så kommer under 2 kr / kWh.

• En risk är ju så klart att de förbrukar syre och kräver ventilation - men det upplever jag som typ mitt minsta problem då jag har självdrag och stora luftvolymer.

Men helt ärligt - jämfört med vissa av de förslagen jag har fått för att dra ner på förbrukningen på hundratusentalskronor så känns ju det här väääääldigt konkret och handfast.

Eller har jag otur när jag tänker kring ovan? Baserat på kontakt med några av företagen så har de högtryck nu, så det lär ju vara kört senare i år.

• Eller missar jag i beräkningen ovan då man inte får ut 100 % verkningsgrad vid förbränning?

OBS! Det här är ingen rekommendation. Se kommentarer nedan om t.ex. brandsäkerhet.

1 gillning

Byta ut osäkerhet över elpriser till osäkerhet över dieselpriser? Som norrbottning får jag olustiga känslor här.

1 gillning

På gasol har jag i SE4 upp till 100 % marginal till priset jag kan binda på just nu… :joy: Givet att jag inte räknat fel på verkningsgraden…

2 gillningar

Dags att börja bunkra gasoltuber :joy:

Om vi börjat lura på det nu har du 3-4 månader innan alla icke ekonominördar börjar klura på det.

3 gillningar

Det är synd att IKEAs värmeljus har tokrusat sedan förra vintern. De var ju fullt gångbara :face_with_hand_over_mouth: https://cornucopia.se/2021/11/inte-billigare-att-varma-huset-med/ Men nu kostar de nästan dubbelt så mycket :woozy_face:

IKEA Glimma värmeljus kostar 29:- SEK för 100 ljus, dvs 29 öre styck. De ger cirka 40 W värme och uppges brinna i fyra timmar, vilket alltså ger 0.16 kWh värmeenergi. All värmeenergi från förbränningen tillför värme till bostaden, eftersom det inte finns någon skorsten där spillvärme kan försvinna. Nackdelen är att CO2-halten i rummet påverkas och stiger. En människa gör i vaket men stillasittande tillstånd av med ca 100 W, vilket kan översättas till CO2-utsläpp från förbränningen av energi i kroppen, så två och ett halvt värmeljus ger lika mycket CO2 ytterligare en person i rummet.

Priset för 1 kWh värme från ett IKEA Glimma 4h-ljus blir alltså 0.29 kr / 0.16 kWh = 181 öre per kWh. En värmepump bör kunna ge 3x energin (COP = 3) vid dagens minusgrader, och har alltså en snittkostnad på 171 öre per kWh värme. Vid pristoppen ikväll kostar värmepumpens värme 630/3=210 öre per kWh. Om du däremot värmer med direktverkande el är värmeljusen från IKEA billigare än elvärmen.

1 gillning

Stryk eventuellt. Alldeles för många som stryker med på grund av detta i världen. CO är inte att leka med.

Portabla gasolvärmare är inte att rekommendera för långvarig och kontinuerlig användning. Prepping OK.

Ska man värma hus med gasol så är det fast installation som gäller. Du kommer också att stöta på problem med förvaringsregler, se MSB:s info.

Överväger man seriöst att använda flytande eller gasbränslen kontinuerligt så är det till att anlita riktiga proffs. Det normala är att man för större fastigheter använder eldningsolja. Har några grannar i kvarteret som fortfarande har kvar sin panna. Finns ju kombipannor också.

Alternativ till att värma en större villa med el är således pellets, ved eller olja. Pellets och ved kopplas mot ackumulatortank. Har hört om vissa som dockat ihop solvärme, panna och värmepump. Har för mig att det fanns trådar på Byggahus eller Värmepumpsforum.

Precis och det är ju där det blir intressant att se vad elen ska kosta per kWh innan det blir rimligt att göra detta. :nerd_face:

1 gillning

Långsiktigt så tror jag inte på det alls. Samhället rör sig ju bort från energikällor med fossilt ursprung.

Skulle väl vara biogas då, men känns som att det finns bättre användning för det.

Har också svårt att se att priserna på gasol kommer att ligga kvar på låga nivåer om elpriserna biter sig fast.

Sitt ner i båten är nog bästa tipset om det inte rör sig om att förbereda sig för selektiv frånkoppling eller andra mer oplanerade problem.

1 gillning

Innan du överväger att ha stora mängder gasol hemma - googla på “Trossings glas” eller “gasolyckan i Emmaboda”.

Gasol läckte ut i byggnaden, ner i källaren och antändes troligen av oljebrännaren. Det blev en rejäl smäll och hela byggnaden totalförstördes. Byggnader intill fick omfattande skador. Mirakulöst nog skadades ingen människa allvarligt.

Jag vill i alla fall inte ha stora mängder gasol i bostadshuset :stuck_out_tongue_winking_eye:

3 gillningar

Gasen ska sitta i ändamålsenligt skåp utomhus som är ventilerat med gaslarm.

Är ju inte heller köp en gång och glöm bort sen utan det är ju en installation som man behöver se över med jämna mellanrum.

1 gillning

Tänk på att du här pratar värmeenergi. Och eftersom du har en värmepump så ger 1kW elenergi 3gånger så mycket värmeenergi (bör iaf ge om den fungerar). Så 2kr/kWh värme för gasol, borde därmed likställas med ett elpris på 6kr/kWh för samma mängd värme skapat via en värmepump.

3 gillningar

Big if true. :eyes: