Denna var cool!
Flis/pellets, gas, ved modell eller köpa sterlinmotorn och bygga något eget.
Denna var cool!
Flis/pellets, gas, ved modell eller köpa sterlinmotorn och bygga något eget.
Troligen rimligt med nästan 100% förbränningsverkningsgrad. Men sen kommer du inte ta till vara på all värme, utan mycket värme följer med förbränningsgaserna ut i avgaserna/skorstenen.
Ännu sämre blir det med el produktion.
El-verkningsgraden lär inte vara mer 25-30% för ett enklare hemma diesel/gas driven kraftverk. Kanske 40+% för ett större kommersiellt diesel/gas genset för lite större byggnader.
En annan intressant tanke är ju som @janbolmeson sa att solpaneler lönar sig inte om du inte kan producera en årsförbrukning (Vilket jag personligen inte håller med om) Men när han sa det var elpriset ett helt annat.
Min anläggning (pga att jag köpt elbil) producerar enbart 1 årsförbrukning per år nu. och under vintern kommer panelerna stå för ca 15-20% av elen som behövs. 15-20% rabatt på en elräkning på 100k (som du själv förväntar dig) är ganska bra. Panelerna betalas av relativt snabbt då. Särskilt när man tar hänsyn till att man får ta solcellslån från banken så du behöver inte använda dina sparade medel för att finansiera och därmed tappar du inte den förväntade avkastningen. Det är ju även så att man som privatperson får 50% avdrag på batteri upp till 50 000 sek. detta ger ca 8-16kWh. beroende på modell med mera.
Då kan du driva huset någon timma extra även när solen gått ned.
Personligen producerar jag mer el under Augusti än jag konsumerar. Så min elräkning är i stort sett 0.
Har elpriserna ändrat din inställning för huruvida ni kommer installera solpaneler på taket?
Edit:
Detta är absolut inget påhopp för något du sagt tidigare utan enbart ett intresse för en diskussion om ämnet.
Om vi tar exempelvis denna,
Den kan ge 10,16 Kw samt drar 3,64 l/h.
Grön Diesel kostar 19800 kr/M3.
Det medför 72 kr/h eller 7 kr/kwh.
Sen ska man även se humorn i att behöva tanka generatorn var 7:e timme oavsett väder samt förvara 1 m3 disel på tomten på något sätt samt skydda den från oväntat besök. Undra hur det kommer påverka hens sömn
https://www.msb.se/sv/rad-till-privatpersoner/grilla-med-gasol/forvara-gasol-hemma/
Inomhus får gasolbehållare med volym på vardera mindre än 5 liter (blå campingbehållare) förvaras. Behovet av gasol avgör antal behållare.
Det normala behovet i ett hushåll anses vara en behållare för drift och en i reserv. I normalfallet blir detta två behållare med mindre än 5 liter vardera.
Gasolkamin Kastvind har en gasolförbrukning på 110 – 305 g/h och en “campingflaska” à 4,8 liter innehåller 0,34 kg gasol, så de två tillåtna flaskorna räcker bara i några enstaka timmar.
Om man ska leta kryphål i regelverket kanske man kan hävda att det är skillnad på förvaring och användning samt att behovet gör att man behöver fler behållare.
Då föll det alternativet bort annat än i nödfall vid bortkoppling.
Verkar vara jobbigt att värma med pellets i år också speciellt när man i Danmark varnar för att inte alla kommer få pellets i vinter.
Ge inte upp än, du kan ju alltid söka tillstånd för förvaringen i större tankar.
Se länk nedan för ansökningsformulär,
Krävs 3 dagars kurs för att bli föreståndare samt diverse konsulter för att ta fram nödvändig formalia samt skyddsinstruktioner, men kanske gå att få att elverket ska användas som reservkraft till dina företag .
Kanske kan oljepannan konkurrera med värmepumpen i vinter. Någon som har räknat på det?
Du är iaf inte ensam kring dessa tankar så elverk rusar i försäljningssiffror.
Försäljningen av eldstäder har ökat med 746 procent jämfört med 2021, elverk med 473 procent och batterier med 101 procent.