Elpriser: Hur kan detta vara en effektiv marknad?

Ä¿r det bara jag som tycker elmarknaden nästan får aktiemarknaden att framstå som rationell. Imorgon ser den ut så här? Vad sjutton händer 20-21?

Notera också att det nästan är gratis hela dagen, vilket i sig är konstigt med tanke på att elen kostat 2-3 kronor tidigare i veckan…

Lördag, blåst, matlagning innan esc? :slight_smile:

3 gillningar

Alla Europas mikrougnar poppar popcorn och gör inget varken före eller efter? :thinking:

2 gillningar

Ja, helt ärligt så är nog lördagar de mest lättberäknade veckodagarna.

Det är final i Eurovision Song Contest imorgon kväll. :wink:

Jag ska sitta på och följa

Inget Eurovison för mina barn! :upside_down_face:

Enligt prognosen ska det inte hända något särskilt med efterfrågan imorgon kväll:

Finnar som badar bastu?

1 gillning

Att det är billigare på helgen och när det blåser är inget nytt. Nu är det både helg och blåser.
Men ja 20-21 fattar jag inte riktigt heller.

1 gillning

Finnarnas import kommer väl främst från SE1 och SE2? Jag bor i SE4 och har enl bilden i TS.

Men du skojade kanske? :slightly_smiling_face:

Riktiga Finnar kör med vedeldat :wink:

3 gillningar

@janbolmeson kommer du ihåg när jag bad om ursäkt för att jag hånat dig för ditt elpris på decemberräkningen? https://rikatillsammans.se/forum/t/elpriser-i-vintern-2021-2022/25444/250?u=ola_morin

Idag fick jag min juniräkning: 8245 kr! Hur f_n kan detta vara rimligt på 2439 kWh och 234 öre/kWh? Ja, i SE4 såklart!

Å då har ändå min kryptorigg stått still sen 13 juni när kryptopriset sjönk för lågt…

3 gillningar

Får jag fråga vad du gör för att använda 2439kWh i Juni?
Jag var :scream: när våran Juni förbruking gick upp från 778kWh förra årets Juni till 1579kWh i år.
Tillskott av elbil och uppvärmande av en stor ovanmark pool är anledningen.

Miningriggen va igång till den 13 juni - 250kWh
Uppvärmning av den extremt förstora poolen började 2 juni och därefter håller den 27-28 grader - drygt 600kWh.

Sen är det nog mer dom vanliga grejorna som drar, tvätt- och diskmaskin, varmvattenberedaren, ugn, spis, kylar och frysar och att ungarna och frun har sommarlov/semester å är hemma hela tiden gör säkert lite det också.

Så självklart är det självförvållat, men tycker ändå inte att det är rimligt…

Jäklar vad glad jag är som tycker några minuter i duschen duger bra! :sweat_smile: