SVT: Familjen bor i hus och har en elräkning på 263 kronor

Många tips för @janbolmeson

5 gillningar

Jag såg den där. Så jädra knasig rubrik bara när man ser att de klämt in sig i ett torp på 80 kvadrat och eldar med ved. Sedan enbart kallvatten på det. Då blir ju räkningen därefter.

Inget ont om deras val, bara om rubriksättningen.

2 gillningar

Men kan du inte tänka dig @janbolmeson koka vatten på en vedspis för att fixa badvatten till sin fru+barn?

1 gillning

Förresten denna är en ändå bra info för de som tror man sparar mycket pengar på att kunna styra sina lampor,

3 gillningar

Klart han kan. Han älskar ju dem! :smiling_face_with_three_hearts:

Men mer allvarligt, torparliv är för vissa. 80 kvadrat för en familj är för vissa. Kallvatten 24/7 är för vissa. Jag väljer annorlunda genom klok planering. Jag kan rubriksätta min september och säga att jag ligger på minus-Watt. Det säger ju liksom ingenting egentligen.

1 gillning

Man kan även flytta in i en grotta utan el, vatten, avlopp etc. Även spara in på försäkringen, möbler etc.
Kan äta barkbröd, koka te på granris, jaga ekorrar etc.

13 gillningar

Vi skulle ju kunna flytta ut till vårt fritidshus med vedspishäll och ett 80l vattenkärl som värms med ved i bastun och spara enorma mängder el.
Tror ändå vi tjänar mer på att hyra ut det och bo kvar hemma i vinter.

Håller med dig om rubriksättningen är fel men 80 kvm medför 20 kvm per person som ändå inte är så lång under snittet för Uppsala med en familj med 2 vuxna + 2 barn.

1 gillning

Håller med, så trångt är det inte med 80 kvadrat för 2+2, speciellt inte om barnen är små.
Vi bodde på 86 med den uppsättningen innan vi flyttade dit vi bor nu, och då var ändå ett av rummen avsatt till arbetsrum åt min fru.

Å ändå är det inte lönsamt att spika upp solpaneler enligt många här…? :thinking:

Ja, jag har också bott ås. Det är inte problemet. Sedan är det lättare med små barn och entusiasm vid första hemmet etc. :slight_smile:

Precis. Och då blir sådan rubriksättning bara klickdragande och inte en lösning för någon som inte har de möjligheterna eller lusten. #Nybyggarhipster

Jag skulle vilja ha ett motreportage där SVt frågar ex Naturvårdsverket vad som händer om Sveriges 2 miljoner småhusägare och de hundratusental flerfamiljshusen övergår till vedeldning.

Vad blir effekten på folkhälsan?

Näha, det passade i narrativet att vi förbrukar för mycket el…

Kretiner.

9 gillningar

Jag bodde i kåk förut med enbart vedeldning, både för värme och vatten (på vintern). Vi låg ändå på 700kvh per månad liksom. Lagar de inte ens mat?

De hade ju vedspis

Går verkligen troll i de här med att släcka i rum man inte är i. En del grannar har släkt sin utebelysning. All min belysning på 180kvm plus utebelysning är försumbar mot resten av förbrukning.

De är väl äldre generationen som är uppväxt med 60w lampor som tror de ger något.

Det är väl mer känslan. Det är ju bara att kolla på öresundsbron, turning torso etc.

De tjänar inte så mycket pengar. Men kanske kan vi få se fler stjärnor istället. Det är en större vinst som jag ser det. Jag hatar ljusföroreningar och ser faktiskt fram emot att kommuner börjar släcka en del meningslös fasadbelysning och varannan gatlykta el dyl.

4 gillningar

700kwh lät mycket, vi har vedpanna och lagar all mat hemma. Vi ligger nu på 285kwh per månad, och då är ändå en liten del varmvatten beredning via el inkluderat i dessa siffror. Tre personer i hushållet varav en person som arbetar hemifrån och en ungdom med dator/spelvanor. Diskmaskin som körs ~varje/varannan dag, tvättmaskin ~var tredje.

Vår frysbox och kyl från 80-talet gjorde säkert sitt. Vi diskade dessutom för hand, ingen diskmaskin. Samt elbil då, så bara där kan vi nog plocka bort 2-300kwh kom jag på nu.
:sweat_smile:

1 gillning

Typ ett sånt här inslag?

https://www.google.com/amp/s/amp.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/forskaren-om-vedeldning-det-ar-inte-ofarligt

3 gillningar