SVT: Familjen bor i hus och har en elräkning på 263 kronor

Nämen,

att MSM är

Uppvärmning med biobränsle står för energi motsvarande 2 kärnkraft verk idag motsvarande 1/3 av värme i alla småhus. Gissar att med biobränsle menas ved, pellets flis etc oavsett om det sker i kamin eller fjärrvärmeverk. En rätt betydande andel iaf.
Sedan ska man skilja på en normal kamin med överförbränning där det mesta och farligaste går rakt ut i skorstenen och en modern miljöklassad vedpanna med underförbränning där betydligt mindre släpps uti luften en sån panna jobbar också mot en ackumulatortank och eldas långa pass på hög effekt vilket är bra.

Dom eldar två gånger per dag med ved i kakelugnen för värme säger hon klippet. Är det ens laglig? Eller är det bara i tätbebyggt område som det finns förbud mot vedeldning för annat än matlagning?

För annars är det ett rätt kul tips - Bryt mot lagen, spara el!

Blir också rätt sur på sådana här tips och historier som i klippet, för det närmar sig fattigdomsromantisering…

1 gillning

Läste på nyligen om “olovlig energiavledning” som det så fint heter när man kopplar sig förbi elmätaren. :joy:

2 gillningar

Det är i tätbebyggt område. På många håll på landsbygden eldar man med ved 24/7.

Förbudet gäller oftast kaminer och vedspisar inte vedpannor då förbränningen är annorlunda i en panna.

2 gillningar

Bild på Bolmesonska elmätaren? :joy:

Tyvärr hjälper det ju bara elräkningen inte Sveriges elförbrukning men kanske värt ett år på Fosieanstalten? :grinning_face:

2 gillningar

Det är väl lagligt så länge det inte stör grannarna.

Men rubriken säger 263 kronor i månaden, texten säger 5kWh per dag, det blir 175 öre/kWh.
Låter billigt, men de kanske har bundet.
Jag betalade just f.ö. 189kr för 0kWh förbrukning i september för stugan i Sthlms skärgård.
Där kan vi snacka höga kWh priser…

1 gillning

Beror på kommunala regler.

Påminner mig om ett äldre par som fick problem med kommunen då deras sophämtning var onormalt låg. Tydligen eldade och grävde/slängde i skogen :joy:.

Be creative! :grin:

Kan väl knappast kallas hus, 80kvm? Mer ärligt i artikeln med torp.

Nja, klassiska torp ligger oftast runt 35 kvm.

Mindre villa kan det nog klassas som, eller utbyggt torp. Men det är nog sällan man kallar hus på 80kvm för torp i mina gamla hemtrakter.

1 gillning

Och varifrån fick man veden? Bara att “hämta”. Gratis? Det framgick inte av inslaget.

3 gillningar

Det känns som tonen i tråden är att familjen i klippet är helt tokiga och det pekas på att det är olagligt att elda och att de ska redovisa sin vedkostnad osv.

Backar man ett par generationer så levde majoriteten av svenska folket utan el. Att elda med ved för att värma hus är inget nytt. Vedspisar står för vissa hushåll för både värme och varmvatten.

Sen kan det faktiskt vara så att de har “gratis” ved från sin egen mark, eller att de som många andra med vedspis och kakelugnar fyller på rejält varje eller vartannat år.

Själv kan jag inte leva så, börjar jag elda i köket i min lägenhet kommer huset brinna ner. Men det är jättebra att vissa som kan väljer att spara in på elkonsumtionen, utan att det försämrar deras livssituation i stort. Vissa betalar hundratals kronor för att träna på gym, den här familjen får gratis motion och styrketräning av sin vedhantering. Vilket är mest konstigt?

Så ett stort tack till alla som väljer att spara in på sin elförbrukning, varje hushåll som gör detsamma gör att vi alla får billigare elräkning. Fler borde uppskatta de som gör kollektivsnälla val, även om det inte passar allas livssituationer. :heart:

9 gillningar

Eftersom du har citationstecken runt gratis så antar jag att du inser att inget är gratis, om det kommer från egen mark uppstår en alternativ kostnad mot att sälja den.

Håller helt med här, vi har en elkris på halsen, även om elda med ved är miljövidrigt kan det vara ett nödvändigt ont för att komma förbi krisen. Jag kan i alla fall kortsiktigt se igenom fingrarna på den här fronten.

I mina hemtrakter sker delar av skogsvården grattis i utbyte mot att man får tar med sig virket hem för uppvärmning.

Blir 0 kr i uppvärmningskostnader om man bortser eget arbete.

2 gillningar

Som du säger, jag inser såklart att ved från egen mark har ett grundvärde.

Men träd behöver inte direkt gullas med eller vattnas, utom möjligen i samband med plantering, eller om de blir sjuka. Så för den som äger träden, så kan de ses som gratis. Allt som man har på sin tomt eller mark har ett värde, men så länge man inte har för avsikt att sälja det, så kan det ses som en gratis tillgång. Så det kan ändå vara en viss skillnad.

Att elda mycket och under många år är också inte bra för hälsan eller miljön. Men kanske går att lösa inomhusklimatet med en luftrenare?

1 gillning

Gäller det även för oss som har oljepannan kvar och värmer oss med :scream::wink:

Man ska ju inte ha rök inne i huset…för egen del har jag panna och acktank i ett uthus, fullt inlägg brinner ca 4tim och inomhustemperaturen är lika behaglig som med vilket annat uppvärmningssätt som helst.
Vedeldning är koldioxidneutralt (däremot finns andra problem i varierande grad), förnybart och lokal och äger man skog inte mycket dyrare än din egen arbetsinsats.

2 gillningar

I krig och kärlek är allt tillåtet

1 gillning