Personligen så har jag blivit bättre på att köpa mer av ”veckans erbjudande” varor och anpassat min matlagning efter detta.
På detta sätt så spenderar jag ungefär lika mycket på mat som tidigare innan priserna började skena iväg.
Dessutom så har jag blivit bättre på att promenera kortare sträckor till olika destinationer, där jag tidigare kunde ta bilen pga lathet, detta är egentligen bara positivt på alla sätt.
Har ni skaffat några nya ekonomiska vanor på något sätt eller kör ni på gamla vanor?
Lite har man. Den största ändringen skulle väl vara att jag har tagit min odlings-hobby längre och börjar odla grödor som jag kan lagra längre och då inte behöver handla det lika ofta som tidigare.
Det känns rätt bra att till exempel en sättpotatis kan ge mig ungefär 1,5kg potatis.
Men tyvärr eftersom jag bor där jag gör är det svårt att inte ta bilen, stället börja jag tänka ifall jag verkligen måste handla/hämta den där ena saken eller kan jag vänta tills jag har fler ärenden nån annan dag och fixa allt på en dag för att inte slösa mer bensin än nödvändigt.
Har sedan länge köpt mat efter vad som är mest prisvärt i mina butiker aktuell vecka. (Är sjukskriven) Annars går inte min matbudget ihop. Ett tips är att använda Matpriskollens app, funkar toppen i min stad.
Brukar också köpa på mig köttfärs, lövbiff, karré, ost, min favoritfisk osv när det är extrapris och ha redo i frysen.
Storhandling brukar jag göra på City Gross när jag får månadens 10%, köper då förbrukningsvaror som sällan är på extrapris, som diskmaskinspulver, torkypapper, min favorittvål osv.
Men får nog vända på slantarna än mer nu när det mesta säkerligen kommer bli 5-40% dyrare. Ska bunkra lite i helgen också till min gräddkolatillverkning. Hörde av en vän att glykos förväntas öka 40% i pris, då det baseras på vete. Troligen blir också kakao och choklad dyrare, med tanke på att logistik och frakt blir dyrare.
Brukar också köpa ägg och andra varor till extrapris när de har “kort” datum, just ägg håller minst 2-3 veckor efter bäst före datumet. Ännu längre om de förvaras i frysen.
Är också orolig inför 2023, troligen kommer då hyran höjas rejält, med tanke på att uppvärmningskostnaderna fortsätter att gå upp.
Men kan inte ändra så mycket mer, men kommer under hösten säga upp min och mammas sommarstuga vi hyr. Får då loss ca 700kr per månad. Men det är en stor sorg och inget lätt beslut, men både hon och jag kommer troligen behöva pengarna till nödvändigheter.
Visserligen sen nyår men har passande nog i dessa tider också börjat lusläsa veckans erbjudande från matbutikerna. Läser av “mina butikers” erbjudande på måndag och skriver en lista. Efter jobbet på tisdag stannar jag vid COOP, ICA och Willys som finns på två stopp. Blir en minimal extra körsträcka då butikerna ligger på vägen hem i princip och 95% av veckans livsmedel är inhandlat. Bor väldigt centralt och kan i regel väldigt enkelt promenera kring stan för att handla in det lilla övriga. Vissa varor som typ ost och ägg finns det alltid extrapris någonstans så vissa varor handlar jag nog aldrig till fullpris längre.
Även börjat skriva lista på saker i alla dess former som snart kan behöva inhandlas och försöka vara lite förberedd om det blir rea, senast på skor som jag kanske först tänkt att byta ut i sommar men med 20% rabatt fick det bli förra veckan istället.
Nä, jag har inte ändrat beteende alls. Har alltid varit medveten om vad jag köper, etc. Handlar sällan saker åt mig själv, sparar det mesta och har en ganska låg avgift på livet, om man säger så. Vår lokala affär har dessutom ofta bra erbjudanden utöver Lidl som också ligger i krokarna.
Det enda som jag egentligen har reagerat på är priserna på tomat. Har alltid varit medveten, som sagt, och har alltid försökt köra säsongsgrönsaker och frukter, men just tomat kan jag inte motstå. Nu har jag dock bytt ut en del av tomaterna mot morötter. En god citronvinägrett på en morotssallad är minst lika gott.
Matpriserna ska gå upp mycket innan vi ändrar på något där. Vi kommer att fortsätta äta det vi vill.
Bensinpriset känns värre men bilåkningen kan vi inte förändra utan att ändra för mycket på våra liv så det är bara att tanka ändå. Om priset går upp mycket mer får jag minska mitt automatiska sparande men dit har vi inte kommit än.
Jag försöker leva medvetet normalt, både prismedvetet och hållbart. Jag försöker också röra på mig mer och inte köra korta sträckor i samhället osv. Allt detta rimmar bra med högre priser.
Riktigt körigt blir det nog inte för någon när varor går upp tio procent. Vänta bara tills de maxbelånade ser räntekostnaderna öka med 100%. Då kan vi snacka om att dra in på fredagschipsen.
Ändrar vanor mer i form av att prisbalansen mellan olika varor förändras och då kanske jag helt enkelt köper nått annat. Kostar bananer 25 kr kilot kanske det blir mindre bananer och mer av någon annan frukt. Vissa andra varor skippas helt, gurkor för 20 kr styck eller liknande, då blir det ingen gurka med tacosen helt enkelt
Exakt så, med den både höga och breda skuldsättningen kommer en räntehöjning med viss fördröjning att märkas i plånböckerna.
Detta slår på efterfrågan, och minskad efterfrågan får konsekvenser.
Frågan är hur stora räntehöjningar som behövs innan inflationen viker av nedåt igen.
Risken vid för stora räntehöjningar är lågkonjunktur.
Precis, den frågan är större än vardagspriserna, t o m de på el och bensin. Men tråden är intressant för den visar på våra små val kring vilka varor vi köper för att spara in en femtiolapp eller två på veckomatkorgen när boräntan kan ta ett skutt uppåt med en tusenlapp eller två utan att så många verkar reflektera i vardagen. Det handlar nog om en kombination av att vara blindare för höga tal och en känsla av maktlöshet. Då är priset på mellanmjölken mer greppbart.