Jag har börjat överväga att kanske välja bort bil framöver, iallafall under en period. Just nu bor jag utomlands och behöver därför bil. I Sverige bor jag annars i ett läge där bil egentligen inte behövs. Den grundläggande vardagslogistiken fungerar även utan bil. Sedan erbjuder bil olika fördelar i form av bekvämlighet. Det är också bra med bil under semestern.
Jag undrar nu om det finns andra som har erfarenhet av det här scenariot. Jag menar nu att ha barn, ha rimligt bra med pengar men välja bort att själv äga bil. Istället för att äga bil själv behövs en egen lösning med en kombination av hyrbilar, Gomore, bilpool eller liknande. Jag antar att en månadsbudget kunde vara bra att ha. Utgångspunkten skulle då vara att ”överspendera” månadsbudgeten på semestern medan andra månader skulle ha noll i bilkostnad.
Jag antar att ha kommit till åldern när barnen inte längre behöver bilbarnstolar kunde vara en rimlig parameter här. Vet inte om det är något annat jag borde tänka på.
Jag har visserligen tre barn men tycker vi bosatt oss hyfsat rent vardagslogistiskt.
Barnen cyklar till skolan, min fru kan Interpol promenera till jobbet och jag jobbar hemifrån.
En ICA-butik finns på ett par km avstånd.
Men vi har en villa och trädgård som vi sköter om.
Tre idrottande barn som åker på träningar på tider och avstånd som inte passar med cykel, 3-4 ggr/vecka gånger tre barn…
Barnen har matcher och cuper nästan varje helg.
Vi gör utflykter och använder bil för att komma ut i naturen på ett sätt som inte är möjligt med kollektivtrafik.
Jag skulle tro att det kommer ned till hur du bor och vilken ålder barnen är i. När vi bodde i London var det nästan en självklarhet att INTE ha bil. Rusningstrafiken var helt galen, parkering omöjlig och tunnelbana bara så mycket smidigare. Vi bodde centralt så allt fanns dessutom i närheten, inklusive barnens aktiviteter.
Idag, i en svensk medelstor stad, skulle vi kraftigt begränsa vår vardag utan tillgång till bil. Mest drabbad skulle barnen bli som har aktiviteter 2-3 gånger i veckan vardera. Precis som @Anonym skriver ligger dessa inte inom cykelavstånd. På det har man tävlingar och uppvisningar. Även vi tycker om att göra utflykter och åka till vänner/familj som inte bor inom cykelavstånd. Något man sannolikt skulle dra sig för om man var tvungen att hyra bil vid varje tillfälle.
Bor man i större tätort går det säkert bra om än att vissa moment kan bli jobbiga. Men mindre ort eller landet så blir bilen en direkt nödvändighet om man inte vill leva helt isolerad utanför samhället.
Kollektivtrafik är bra i teorin men funkar inte alltid. T ex har vi tåg här men det tar oftast mycket längre tid, är omständigt och dyrt. För vardagspendling visst, men vill man lägga hela helgen på att resa?
Vi bor i hus i mindre tätort vi har bilen till att:
Köra till sjukhuset.
Köpa större grejer till huset. T ex brädor etc.
Köpa begagnade saker hos andra som inte har busstopp utanför.
Köra till släktingar som bor på landet.
Storhandla.
Köra till ÅVC.
Körs till badhuset för simskolan.
Vad vi inte gör är att pendla till jobb, det kostar för mycket.
Jag bor normalt i Stockholms ytterstad men i ett läge med god tillgång till kollektivtrafik. Hittills har både jag och min sambo jobbat i närområdet och därför inte behövt något periodkort. En del bilåkande har därför gjorts ”på bekostnad av” kollektivtrafik. Logiken har varit att kollektivtrafiken gett en marginalkostnad som varit högre än dito med bilen.
I framtiden räknar jag med att min sambo kommer att jobba längre från hemmet. Då innebär det att ett periodkort kommer att behövas. En hel del resor på fritiden kan då också klaras av med det kortet.
En grej som jag uppfattat att bilen varit bra till är att handla grejer. Särskilt när man handlar ”lite mer” och i olika butiker har det gått bra att placera alla sakerna i bilen. Dock är det ju fortfarande möjligt att förlägga shoppingen till tillfällen när vi tillfälligt har bil.
Det här med sportaktiviteter, träningar och tävlingar är jag med på är ett potentiellt kritiskt moment. Min äldste son har börjat på kurser i musik och de är inte tydligt kopplade till bilbehov. Sannolikt uppstår många intressen av det här slaget i samband med att barnen börjar skolan och får prova på idrott i olika form. När vi nu bor utomlands är mycket av fritidsaktiviteterna kopplade till skolan och det gör att behovet av att själv fixa med allt inte riktigt finns. När vi kommer tillbaka till Sverige kan det bli annorlunda.
Vi har varit utan egen bil senaste 7 åren. Funkar bra utifrån förutsättningen att det finns ett bra utbud av hyrbilar i närheten, samt att man inte behöver för vardagliga behov som att handla, åka till skolan osv osv… I realiteten använder vi bara hyrbil mindre än en gång i månaden.
Vad har ni för årsbudget för hyrbilar? Ingår Gomore i “paketet” eller kör ni bara med traditionella hyrbilar från OKQ8 och liknande? Hur många barn har du och i vilken ålder är de?
Vår veckohandling på Willys brukar landa i en sprängfylld kundvagn. Inget man gärna tar på cykeln, ens om man delar upp det i 3-4 rundor.
Det gåååår med lådcykel om man är sugen på det.
Men för oss är dealbreakern barnens aktiviteter, som sagt. Visserligen har de periodvis kunnat cykla till träningar men i takt med att det blir seriösare så är det längre, senare, oftare och längre bort. Det vore teoretiskt möjligt att styra kidsen till att bara utöva aktiviteter på gångavstånd, alltid snylta på andra föräldrar, missa en massa matcher/uppvisningar men det känns helt felprioriterat.
En liten rant ang storhandlande här… Ursäkta i förväg.
Jag har egentligen aldrig varit ett fan av att storhandla och jag tror det är en slags fälla. Man lockas in av några erbjudanden men i slutändan är det inte värst mycket billigare än att småhandla var och varannan dag som vi gör. Tror jag, omöjligt att bevisa…
Om man småhandlar är det mycket enklare att ta bra tillfällen i akt tycker jag.
Speciellt t ex sista-datum.
Stormarknaderna har ju ofta erbjudanden som är baserade på kvantitet. Köp tre chokladkakor och betala för två. Men jag vill ju eg bara ha en chokladkaka? Om jag köper tre är det risk att den tredje bara ligger, tar plats och till slut blir gammal och måste slängas.
Det blir mer absurt när man tänker sig att hyra en bil för att åka och storhandla.
Då får man lägga på den kostnaden.
Om man har bil redan då? Fulltankad och fullservad osv? Ja, den är ju fortfarande inte gratis att köra med, eller hur? Parkering? Hur ser kalkylen av att storhandla ut ur det perspektivet?
Vi kan dra samma resonemang till ytterligare en extrem… I många delar av världen lägger folk inte ut pengar på att ha eget kök utan köper färdig mat i butik eller gatukök mm… Hur mycket kostar ett kök i inköp och löpande? I storstäder med dyr hyra är den kalkylen rätt intressant.
Har kompisar som inte hade bil (eller ens körkort) förrän äldsta barnet var runt 10 år. De klarade sig bra genom att cykla till det mesta, använda kollektivtrafik för längre resor och ta taxi någon gång ibland. De där udda större inköpen sköttes med hemleverans, skjuts av släkting eller hyrd skåpbil och kompis som chaufför. Skulle tro att de sparade ganska mycket på det under åren, fick gott om vardagsmotion (och att det var bra för klimatet). Tror det var när de köpte hus som de kände att behovet av bil ökade så att det blev värt för dem att skaffa bil.
Det beror ju mycket på hur och var man bor. Där jag växte upp var det vanligt med 1 bil per vuxen för att det skulle fungera att ta sig till och från jobb.
Bodde centralt i lgh i norrländsk ort med 1 spädbarn på 2 år utan bil i 2 år. Det går, men ska man någonstans längre blir det bökigt. Att hyra bil tar emot och månadsavgifterna för att vara med i något system är relativt höga.
Det mesta gick bra. Mathandel med cykel och cykelvagn. Vintern var lite besvärligare men gick bra med större ryggsäck.
Har man småbarn är bilbarnstol ett problem. Ska man bli upphämtad vid någon busshållplats måste de som hämtar en ha bilbarnstolen tex… Man bör ha en hemma som passar (ipc) alla bilar om man lånar eller hyr.
Nej men i allmänhet är det klart så att om man storhandlar krävs lite bättre lagerstyrning på skafferiet hemma. Å andra sidan är det mindre dötrist än att springa runt i mataffären oftare än nödvändigt.
Vet inte hur gamla dina barn är men en grej jag tydligt märker av både för egen och vänners del är att barnens behov av skjuts till och från aktiviteter ökat markant med åldern. Nu tänker jag på utrustningskrävande idrotter som hockey, slalom osv. Det är väldigt omständigt att lösa veckovis utan bil.
Har man inte den typen av intressen och barnen inte heller introduceras i det så går det säkert att lösa det mesta utan bil förutsatt att man har nära till vänner/jobb och skola.
Bra poäng. Detta kan onekligen vara rätt meckigt.
Vi har alltså ingen egen bil, men vi har en bilbarnstol som jag får sätta i och plocka ur när vi har hyrbil.Alla som varit utomlands (och inte tagit med barnstolen) kan nog känna igen det. Hur åker man taxi osv… I realiteten gör ju detta att man får ha ungen i barnvagnen och åka tåg/buss och promenera istället.
Yep. Talar från erfarenhet.
Mor å far bor bara 3 km från busshållplatsen. Men i vissa väderlag osv är det onekligen meckigt att dra barnvagnen i tex snöslask så långt. Kan även vara bökigt att få med dem på bussen.
En del (svenska) långfärdsbussar har bilbarnstolar att låna eller babyskydd inbyggda i ett begränsat antal säten (erfarenhet). Dessa är helt OK. Men förutsätter att du åker på rätt buss och ovanpå det ingen ersättningsbuss.
Man kanske kan tänka att man tar bilsäkerheten lite väl långt. Gud vet att här (i Tyskland) så sätter de barnen framåtvända så fort de kan och barn åker utan problem utan bilbarnstol om sådan saknas för tillfället. Men efter egen smak antar jag.
Jag tror det är svårt att generalisera här. Hur bra/dåligt det är med storhandlande beror rimligen främst på var man bor. Bor man “i spenaten” långt ifrån bra butiker så är veckohandling rimligen rationellt. Har man närmare till butiker är poängen inte lika stor. Jag veckohandlar inte själv och bor inte på något ställe där poängen av det skulle vara så stor.
Samma tänk kan tillämpas när det gäller hemleverans av mat. För vissa som bor i “villamattor” brukar veckohandla på (typ) ICA Maxi kan hemleverans fås till ingen marginalkostnad alls. Kostnadsnivån på ICA Maxi är såpass hög att merkostnaden för att köpa på nätet och få maten levererad blir obetydlig. Bor man istället i ett område med ett större utbud av billiga matbutiker kan merkostnaden för hemleverans istället bli stor.
hehe vi körde hemleverans när vi skulle storbaka typ.
Vi laddade upp med papper, konserver, mjöl och ramlösa. Sånt som är stort, otympligt och/eller tungt. Typ en gång var/varannan månad eller så. Var värt de där extra 50kr eller vad det nu var man betalade.