Jag bor just nu utomlands och här behöver jag bil. Det funkar inte annars. Däremot funderar jag allvarligt på att, när jag kommer tillbaka till Sverige avstå från att ha bil under något eller några år. Det jag tänker där är:
Det är mycket strul och oklarheter kring omställningen till elbilar.
Det är dyrt med bil allmänt, särskilt kopplat till punkten 1
Nackdelar med att inte ha bil är:
Det blir bökigare att handla begagnade saker.
Det blir svårare att ta sig till vissa platser
Att betala för hemtransport av nya varor från t.ex IKEA är ingen stor sak i relation till bilkostnaden. Att hyra bil under någon vecka på sommaren borde inte heller behöva bli så dyrt.
Är det någon mer som har tankar kring detta. Jag tänker nu särskilt på omställningen till elbilar och frågan om “när man ska ta steget”. Jag vill inte köpa en dyr bil av princip, alltså för att använda i Sverige. Det framstår som att elbilarna kommer att bli billigare med tiden.
Har du konkret erfarenhet av att använda Tipptapp för att hämta begagnade möbler eller liknande?
En uppenbar nackdel utgår jag från är att attraktiva varor bara är att glömma. Sådana behöver man ju normalt åka och köpa direkt. Ska det planeras och hanteras så blir man bortvald som köpare. Jag funderar dock på om det räcker jag att jag anmäler till säljaren att jag tänkte mig hämtning via Tipptapp eller hur man konkret bäst “faciliterar” hela processen. Säljaren ska vara hemma, någon ska vara hemma hos mig, jag ska ofta nog titta på varan först osv.
En faktor i det här är att min sambo absolut vill ha bil. I Östeuropa är bilen en viktig statussymbol. Inte så att den måste vara specifikt lyxig men att ha bil är en “stor grej” på ett sätt som det inte är i Sverige. Jag tänker dock att jag skulle kunna förhandla mig till att leva en period utan bil. Då köper vi bil senare istället. Sedan kanske vi ändrar oss på vägen men det behöver iallafall vara utgångsbudet.
Ja jag har köpt saker som de har hämtat upp och levererat. Det funkar jättebra. Finns ju ett betygsystem så grejer försvinner normalt inte vad jag vet, jag har iofs inte köpt något över 1000 kr.
Tillägg: har varit med om att säljaren ställt ut en möbel utanför dörren, och tiptapp hämtat upp.
Jag brukar tänka att jag kan åka taxi för 5 000 kr/månaden och att det fortfarande är billigare än att äga en bil (samt mindre huvudvärk). Visst, det är inte samma “frihet”, men nästan och man slipper hålla på med service och däckbyten.
Låna/hyra/taxi/cykel. Sen är det väl frågan om en massa olika förutsättningar. Efter att ha upptäckt att det funkar bra att ta hemkörning från ICA så gick jag lite i samma tankar.
Känner dock att tusenlapparna det kostar med bil varje månad är motiverade för mig. En kombination av att den möjliggör:
fritidsnöjen (är gärna ute i naturen och ibland är det skönt att upptäcka nåt lite längre bort)
sociala aktiviteter med släkt/vänner på annan ort
när damen behöver jobbskjuts (upp till 8 ggr/mån pga bristande lokaltrafik på helger)
hämta begagnatköp/ved/möbler/större grejer till trädgården.
2-3 längre bilresor varje år.
Känner även att bilen är en trygghet om nån skulle skada sig eller dylikt.
Det jag menar är att om jag vill sälja en pryl och får 100 mejl på en halvtimme så kommer den som inte kan komma direkt inte att bli utvald. Detta är alltså för mig ett återkommande fenomen. Jag har vid flera tillfällen hittat och köpt riktigt attraktiva varor. Jag brukar ibland bevaka vissa områden mer eller mindre i realtid. De varor man hittar direkt på typ Blocket är ju de som alla ratar. Antingen är de för dyra eller så har de brister. Alla varor som kommer ut till normalt marknadspris går åt mer eller mindre genast. När man sitter framför datorn hela dagarna kan man lägga upp bevakningar och väldigt snabbt agera när en bra vara kommer upp. Jobbar med dessutom hemifrån kan man dessutom slänga sig i bilen och hämta varan på studs.
Är det här med ställa utanför dörren “standard” så att säga? Om jag exempelvis skulle köpa en stor soffa vore det ju trist om den blev blöt. Behöver jag annars boka tid med säljaren först och sedan utgå från att någon Tipptappare kan komma just då eller är det Tipptapparen som hör av sig till säljaren?
Drar mig till minnes i avsnittet där du var med, att frun även var motsträvig mot att hyra ut huset, men att du “övertygade” henne. Om hon gillar friheten att ha bil, vilket jag inte vet är speciellt östeuropeiskt, finns många i Sverige som också gillar det, kanske det kan vara en bra idé att lyssna och respektera det.
Inget illa menat, men jag har själv blivit bättre på att inte alltid pusha på det rationellt rätta, då frun brukar ha mer emotionella argument. Påverkar husefriden mycket positivt!
Min uppfattning är att det handlar om att bryta en vana, ersätta med något annat. Som du säger, du är säkerligen van med bil nu efter att ha ägt en under en längre tid.
Det är obekvämt att bryta en vana, men går nog relativt snabbt att ställa om.
Jag tror att du måste först ge det en ärlig chans, börja inte redan här stapla upp svårigheter eller problem som uppkommer utan bil. Ge det en ärlig chans, för helt ärligt - de svårigheter som du nämner är ju inte direkt kritiska.
Om allt skiter sig så är det ju bara att införskaffa en bil.
Utöver det, du får ju mera pengar över per månad. Titta bara i de olika trådarna här på RT när man räknar på TCO för bilar. Relativt nya bilar verkar ju minst ha en TCO på 5000kr/månad.
Ska du köpa något begagnat, ja - hyr en bil eller ta en taxi. Det blir en engångskostnad, jämfört med att ha en bil.
Alltså, det är ju huggsexa om uppdragen så du får ofta tag i nån som kan hämta inom en 30-60 min om det inte är väldigt långt från stan. Du kan också välja tid för att passa säljaren. Sedan väljer man förstås ett bud som har högt betyg.
Jag har bara sagt till säljaren att kl 13 kommer de och hämtar och sen swishat säljaren när man är överens. Har inte varit några problem. Det är ju inte konstigare än att man skulle skicka en vän att hämta.
Ställa ut varor är ju bara om man inte får ihop tiderna och är inte konstigare än om man skulle hämta själv.
Jag är själv inställd på att ha bil senare. Det är inte minst kopplat till idén om att kanske köpa en sommarstuga. Allting går att förhandla om, särskilt om det handlar om en begränsad tid. Sedan har vi upprepade gånger haft situationen där olika saker setts som “väldigt viktiga” av endera parten men där det liksom flutit ut i sanden sedan. Ofta har det ju byggt på att man lärt sig att använda alternativa metoder och vant sig vid dem.
Ok, det låter ändå relativt betryggande. Hoppas att huggsexan även gäller för lite större varor som t.ex. en soffa, alltså grejer som förutsätter en flyttbil eller motsvarande. Men det kanske är sådana stora bilar som gäller i Tipptapp-världen?
Jag brukar skriva om det krävs två som bär, det brukar vara det viktigaste. Det finns en del som har skåpbil eller flakbilar och andra som har vanliga bilar. Men det viktiga är att de är två så att de kan bära tex en soffa.
Jag antar då att annonser där det står att säljaren inte kan hjälpa till med att bära inte är något problem. Gäller något särskilt för att t.ex. bära ner något tungt i trappor där det inte finns hiss? Att man behöver erbjuda högre ersättning förstår jag men annars ska det alltså vara ok?
Nackdel #2 är ju rätt allmänt formulerad. Om “vissa platser” är inom buss / taxiavstånd och du behöver åka dit nån gång i månaden är det väl en ickefråga.
Om det däremot handlar om att en eller flera vuxna i hushållet behöver bil till jobbet och man dessutom har barn…
Vi har tre barn och under en period hade både jag och min fru arbetsplatserna på sådant avstånd att bil tog ca 20 min medan kollektivtrafik knappt fanns. Att dessutom styra upp hämtning på förskola, kvällsaktiviteter och handla lite mat och lyckas sköta om en villa.. njae… vi hade två bilar.
Numera jobbar jag hemifrån 99% av tiden och kan ta tåget till flyget vid tjänsteresor. Frun kan cykla eller t o m gå till jobbet. Barnen cyklar snart själva överallt utom till idrottsturneringar utanför kommunen. En bil räcker.
Att dra ned till noll bilar skulle dock inte fungera för oss, ens om vi bortser från att vi har tre barn. Att sköta ett hus blir bökigt. Att lösa vardagliga bestyr blir oändligt mycket krångligare.
Om man bor i lägenhet i en stad med fungerande kommunikationer, inte behöver bil i vardagen och alla aktiviteter för barnen löser sig utan bil, ja då så.