Reflektion och diskussion sÄ hÀr 14 dagar in efter att vi sÄlt bilen. Tack för era kommentarer, glada tillrop och inspel!
För att göra er och @lunka nöjda kommer hÀr en kort uppdatering.
NÄgra insikter sÄ hÀr 14 dagar in utan bil:
Jag vet att det Àr enkelt att skylla pÄ barnen, men jag Àr övertygad om att jag @carolinebolmeson skulle klarat oss pÄ cykel och taxi pÄ 99 av 100 resor. Den dÀr sista hade vi löst med att hyra bil.
Vi har provat nĂ„gra korttidshyra och det lĂ€t som en bra lösning initialt, men jag underskattade att min oros-personlighet skulle ta âGĂ„ ett varv runt bilen och kolla efter skador och jĂ€mför med bilens skadeloggâ-instruktion vĂ€ldigt bokstavligt och det tog ifrĂ„n rĂ€tt mycket av upplevelsen av smidighet. LĂ€gger man pĂ„ sjĂ€lvriskreducering sĂ„ blir det rĂ€tt dyrt.
Vi har rĂ€knat med en âtransportâ-budget pĂ„ 300 kr om dagen (vad den gamla bilen kostade) och det Ă€r typ ingen dag vi kommer upp i det priset. Tror att nĂ€r vi spelade in sĂ„ hade vi anvĂ€nt 1600 kr mot 4200 kr.
Taxi i Malmö Àr sjukt smidigt / billigt pÄ nivÄn att jag inte vet hur de fÄr ihop ekonomin (gissar att de inte fÄr ihop det).
Jag pendlar vĂ€ldigt mycket mellan att âinte ha bilâ, âha en billig bilâ till âge tillbaka min Teslaâ. KĂ€nns som att jag hade underkĂ€nt mig sjĂ€lv i förmĂ„gan att fatta ett beslut.
Jag upplever ÀndÄ att bil Àr en stor frihet.
A first: âjag har meckat med vĂ„ra cyklarâ.
SĂ„ lite; to be continued!
/Jan och Caroline
Sammanfattning av avsnittet via ChatGPT
I detta kortavsnitt av podden âRikaTillsammansâ delar Jan och Caroline med sig av sina reflektioner efter att ha levt utan bil i tvĂ„ veckor, nĂ„got som för dem Ă€r en stor förĂ€ndring dĂ„ de haft bil i över 20 Ă„r.
Kortavsnittet belyser deras tankar kring hur livet fungerar utan bil, med fokus pÄ praktiska erfarenheter och insikter kring alternativa transportmedel som cykel och taxi, men ocksÄ de utmaningar som uppstÄtt, sÀrskilt nÀr det gÀller att hantera barnens aktiviteter.
Jan och Caroline reflekterar ocksÄ över de ekonomiska aspekterna av att Àga och inte Àga en bil. De jÀmför kostnaderna för bilÀgande med att anvÀnda taxi och hyrbilar, och diskuterar för- och nackdelar med olika bilalternativ. Genom humoristiska anekdoter och Àrliga reflektioner ger de en tankevÀckande inblick i hur livsstilsval kan pÄverka bÄde vardag och ekonomi.
Avsnittet fÄr extra liv genom att de lÀser upp lyssnarkommentarer som bjuder pÄ bÄde stöd och ifrÄgasÀttande, vilket skapar en dynamisk diskussion om förÀndring, bekvÀmlighet och vanor. Det Àr ett inspirerande avsnitt för alla som övervÀger att göra livsstilsförÀndringar och funderar pÄ hur ekonomiska beslut kan förbÀttra bÄde livet och vardagen.
Lyssna eller titta pÄ avsnittet
Som vanligt kan du titta pÄ avsnittet pÄ Youtube:
Eller sÄ kan du lyssna pÄ det som podd dÀr poddar finns:
Som Patreon-medlem fÄr du det bÄde reklamfritt och i en del. Se FikaTillsammans-podden.
SjÀlvklart finns poddavsnitten dÀr poddar finns, t.ex. via Apple podcast eller Spotify.
Jag har tre ungar som Àter mig ur huset, leder till sömnlösa nÀtter, mycket frustration och krÀver ett stort boende och dyr transport. Extremt dÄligt beslut, rent privatekonomiskt.
Detta Ă€r nog en vanesak. Iaf hĂ€r i Sthlm verkar de inte vara sĂ€rskilt petiga med skador (Kinto). Vi har sĂ€kert missat att rapportera skador som vi inte sett nĂ„n gĂ„ng. Jag upplever inte att man blir jagad om skador alls. Vi tar aldrig sjĂ€lvriskreducering (peppar pepparâŠ). Det enda vi gör Ă€r att försöka parkera med lite mer luft runt, dvs stĂ€lla sig lĂ€ngre bort pĂ„ parkeringen. Skulle gissa att vi hyrt nĂ„nstans runt 75 ggr totalt, inkl veckolĂ„nga hyror.
RÀcker det inte att ta bilder av bil och logg och sen endast gÄ igenom bilderna om hyrbilsföretaget hÀvdar att skada uppstÄtt? GÄr ju snabbt att ta bilder om man Àr van, och man behöver inte titta sÄ noga sÄ lÀnge man fÄr med alla vinklar och kan titta senare vid behov.
Du provar dig ju fram just nu. Det lĂ„ter som det gĂ„r ganska bra utan bil, men ni gillar inte hur det ökar âbesvĂ€rskontotâ i vissa situationer. Om ni ordnar sĂ„ att ni klarar er utan bil, att den gĂ„r frĂ„n must-have till nice-to-have sĂ„ skulle ni klara er galant med i princip vilken bil som helst till de dĂ€r gĂ„ngerna nĂ€r man behöver spara tid, undvika regn, kĂ€nner sig för krasslig för att cykla/Ă„ka kollektivt, behöver frakta nĂ„got, ta sig lite lĂ€ngre etc.
SÄ i er sits hade jag provat att skaffa en liten, pÄlitlig 10 Är gammal Toyota Yaris eller liknande som bara gÄr och gÄr sÄ lÀnge man byter vÀtskor. Den Àr trÄkig men kommer kÀnnas som obeskrivlig lyx nÀr ni varit utan bil en period.
Vore spÀnnande med en jÀmförelse - BesvÀrskonto med vs utan bil.
Jag anvĂ€nder mycket car-sharing och kan definitivt kĂ€nna igen mig i oron⊠IgĂ„r t ex, körde jag en VW Transporter vars högra spegel hĂ€ngde i dinglade i kablaget. En annan story frĂ„n samma resa Ă€r att nĂ€r jag skulle lĂ€mna tillbaka den sĂ„ körde jag till ett av garagen, ett underjordiskt garage som till att börja med nöd o nĂ€ppe tillĂ€t skĂ„pbilar (max 2,00m höjd), sĂ„ visade det sig att alla platser dĂ€r var upptagna. Jag ringde surt till supporten som svarade Ă€nnu surare tillbaka att jag minsann fick kolla ordentligt i appen först var det fanns platser lediga. Det kostade mig ytterligare 2km / 15 minuter att köra till nĂ€sta som tack och lov hade en plats över till migâŠ
Men⊠Jag vill minnas att besvÀrskontot Àr rÀtt högt med att Àga bil ocksÄ. Utöver ev mekaniska strul sÄ Àr man ju alltid orolig över skador, inte hitta parkering eller dyr parkering. Som storstadsbo Àr det skönt att inte sjÀlv ansvara för en bil.
Man fÄr helt enkelt hitta sin sweet spot som passar ens personlighet, det Àr vÀl vad @janbolmeson gör just nu. Jag skulle krÀkas pÄ att behöva fota bilar, boka i appar och hoppas att det finns nÄgon ledig etc. men Àr hyfsat okej med mekaniskt strul eller skador pÄ en bil jag sjÀlv Àger om den stÄr redo för mig 24/7. UngefÀr som investeringar, man fÄr vÀlja sÄna vars problem/nedsidor man stÄr ut med.
Det Àr verkligen inte lÀtt att ta bilder. Vissa skador syns bara i vissa vinklar och i ett visst ljus. Vissa skador kan vara under eller pÄ kanterna vid bilen, pÄ fÀlgar, dÀck, inredning, pÄ taket osv osv. Tycker det lÄter helt hopplöst att fÄnga upp allt som sedan dÄ ska kopplas mot nÄgot slags protokoll dÀr man alltid kÀnner sig osÀker. HÄller helt med om att det inte Àr vÀrt besvÀret och absolut inte för kortare perioder.
För bildelning Ă€r praxis oftast âskador större Ă€n ett kreditkortâ. Mindre Ă€n sĂ„ bryr dom sig inte om. Jan nĂ€mner nĂ„t liknande med 8 cm i podden.
Det Àr rÀtt skönt faktiskt jÀmfört med de vanliga skurkaktiga biluthyrarna⊠DÀr bilarna Àr lika fulla av plÄt o fÀlgskador. Trots att de i princip borde fixats till efter varje uthyrning dÀr kunden antingen köpt sjÀlvriskeliminering eller fÄtt betala extra för skadan.
Jag hÄller verkligen inte med. Ni överdriver problemet. Man fÄr tÀnka pÄ att företagen inte har nÄgon person som kollar bilarna sÀrskilt ofta, de tankas ju av kunderna och man lÄser upp och lÀmnar med apparna. SÄ det gÄr inte att jÀmföra med att ÄterlÀmna till en nitisk granskare frÄn Hertz eller liknande som dessutom sÀkert har skadereglering som en del av affÀrsmodellen. HÀr kan det inte funka sÄ.
Exakt, jag tycker man mÄste vÀga den mentala kostnaden som Jan beskriver mot sannolikheten att:
En skada sker eller fanns sen innan men har inte upptÀckts.
NÄgon frÄn företaget kollar bilen och upptÀcker skadan.
Bilderna man tog missade just den vinkeln.
Men jag, det rÀcker inte med att ta fyra bilder en frÄn varje sida och tro att man fÄtt med allt, lite mer mÄste man anstrÀnga sig, och ha koll pÄ var skador brukar uppstÄ.
Men Àr det inte sÄ att jag som ska lÄna bilen granskar och fotar innan jag kör ivÀg. Hittar jag nÄgon skada som inte finns i protokollet sÄ Àr vÀl slutsatsen dÄ att personen före orsakat den? Missar man man sjÀlv att noga granska och protokollföra en skada som nÄgon innan har orsakat och personen efter mig upptÀcker skadan sÄ Àr det vÀl sÄ att det Àr jag som anses skyldig till skadan?
Roligt nÀr resonemanget kring vad det kostar att ha bil hela tiden kommer till att de flesta rÀknar fel, sÄ det blir egentligen aldrig billigare Àn en ny Tesla.
Har jag vÀl aldrig pÄstÄtt. Jag brukar protestera mot alla som kommer in med TCO-kalkyler pÄ under 4.000 kr. Upplever att jag har rÀtt gott pÄ fötterna dÀr.
DÀremot Àr ju frÄgan som jag stÀller mig och resonerar kring huruvida - det i vÄrt specifika fall - Àr vÀrt med att lÀgga 2.000 - 3.000 kr till för att ha en Tesla som vi Àr nöjda med. Dvs Àr vi villiga att pÄ 3 Är lÀgga 100.000 extra pÄ det.
NÀsta Är tror jag att det Àr dags för ny bil, min blir 10 Är. Jag har varit runt och kollat lite. Ekonomiskt vettiga alternativ. Men som Skogstomten ocksÄ pÄpekade, man mÄste kÀnna lite pÄ bilarna ocksÄ. Toyota Corolla Cross tror jag den heter tex. Provkörde. Verkar bra pÄ alla sÀtt och vis. Men det Àr nÄgot jag inte kan sÀtta fingret pÄ. MÄr inte bra av den. Har bara haft tyska och svenska bilar tidigare. De kÀnns annorlunda. Testade Lexus ocksÄ, men mest en jaha-upplevelse. à kte och provkörde en ny VW Tiguan. KÀndes som att komma hem! Skön stol, tyst, trevlig inredning och kÀnns gedigen. Ekonomin fÄr nog stÄ tillbaka. Ska jag ha bilen i 8-10 Är tÀnker jag inte lida med nÄgon kompromiss, kör ÀndÄ uppÄt 3000 mil per Är.